Mandatum perustaa omaisuudenhoitoon keskittyvän liiketoiminnon ja uudistaa yhtiörakennettaan

12.2.2021

Mandatumin henkivakuutustoiminnan rinnalle perustetaan omaisuudenhoitoon keskittyvä Mandatum Asset Management -liiketoiminto. Samalla konsernin yhtiörakenne muuttuu. Muutoksella haetaan kasvua.

Mandatumista tulee kooltaan merkittävä omaisuudenhoitopalveluita asiakkaille tuottava taho, kun Sampo-konsernin omaisuudenhoitotoiminnot yhdistetään omaksi liiketoiminnoksi Mandatum-konserniin. Mandatum Asset Management tulee tekemään rahastoliiketoimintaa, täyden valtakirjan ja konsultatiivista varainhoitoa sekä omaisuudenhoitopalvelua Sampo-konsernille.

Muutoksella haetaan sekä kasvua että operatiivisia synergioita.

”Tämä on juuri sitä, mitä merkittävä kasvuloikka tarvitsee. Kilpailukykymme vahvistuu kansainväliselläkin tasolla. Mandatum Lifen ja Sammon salkunhoitoyksiköiden välinen kanssasijoittamisyhteistyö on toiminut viime vuosina erinomaisesti ja laajentunut. Jatkossa kaikkia, sekä konsernin omia että asiakkaiden varoja hoidetaan samasta paikasta”, Mandatum Lifen toimitusjohtaja Petri Niemisvirta sanoo.

Mandatum Life (henkilövakuutukset, palkitsemisratkaisut, eläkevakuuttaminen, yksityisvarainhoito) sekä perustettava Mandatum Asset Management (instituutio- ja UHNWI-varainhoito) tulevat olemaan Mandatum Holding -nimisen emoyhtiön tytäryhtiöitä. Sammon sijoitustoiminto siirtyy Mandatum Asset Managementiin.

Yhtiörakenteen muutosprosessi käynnistyy nyt. Mandatum-konsernin toimitusjohtajana tulee toimimaan Petri Niemisvirta ja hallituksen puheenjohtajana Sammon sijoitusjohtaja Patrick Lapveteläinen. Petri Niemisvirta jatkaa myös Mandatum Lifen toimitusjohtajana. Mandatum Asset Managementin toimitusjohtajana tulee toimimaan Mandatum Lifen sijoitusratkaisuista tällä hetkellä vastaava johtaja Lauri Vaittinen ja sen sijoitusjohtajaksi tulee Sampo Oyj:n arvopaperijohtajana tällä hetkellä toimiva Ville Talasmäki. Muutokset edellyttävät Finanssivalvonnan hyväksyntää.

Sampo-konsernin sijoitusomaisuus oli vuoden 2020 lopussa 22,6 miljardia euroa ja Mandatum Lifen hallinnoima asiakasvarallisuus 6,3 miljardia euroa (31.12.2020).

Petri Niemisvirta, toimitusjohtaja, petri.niemisvirta@mandatumlife.fi, +358 10 516 7200

Lauri Vaittinen, perustettavan Mandatum Asset Managementin toimitusjohtaja, lauri.vaittinen@mandatumlife.fi, +358 50 382 1674

Niina Riihelä, markkinointi- ja viestintäjohtaja, niina.riihela@mandatumlife.fi, +358 40 728 1548