Mandatum Life ja Kaleva tuovat Sammon taidekokoelman suuren yleisön nähtäville

22.9.2017

Kurkistus Sammon kokoelmaan esittelee suomalaisen taiteen harvoin nähtyjä helmiä kultakaudelta modernismiin. Kokoelmaa esittelevä Taiteen henki -näyttely järjestetään Helsingin Taidehallissa 25.11.–31.12.2017.

Finanssikonserni Sammon kokoelmasta koottu Taiteen henki -näyttely on tuore silmäys tuttujen taiteilijoiden tuotantoon: näyttelyssä nähdään harvoin esillä olleita teoksia nimekkäiltä taiteilijoilta Akseli Gallen-Kallelasta Helene Schjerfbeckiin, Juhana Blomstedtista Leena Luostariseen.

Sammon taidekokoelman tuo suuren yleisön nähtäville tytäryhtiö Mandatum Life sekä Keskinäinen Vakuutusyhtiö Kaleva.

Kattava kokoelma pitää sisällään noin 1000 teosta, joista näyttelyn kuraattorina toimiva taidehistorioitsija Tuula Karjalainen on koonnut noin 120 teoksen katsauksen kotimaisen taiteen tarinaan 1820-luvulta 1990-luvulle.

”Näyttely on jännittävä näkymä suomalaisen taiteen aikakausiin. Sammon kokoelmaan kuuluu valtavan hienoja teoksia, joista monet ovat olleet esillä vain harvoin, jos koskaan. Nimekkäiltä taiteilijoita nähdään myös vähemmän tuttuja varhaisvaiheen teoksia”, kuraattori Tuula Karjalainen kertoo.

Maalauksista, veistoksista ja grafiikasta koostuva Taiteen henki on osa Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden ohjelmaa.

”Tämä mittaamattoman arvokas kokoelma on katsaus yli 150 vuoteen suomalaista taidetta ja se kuvaa upealla tavalla Suomen historian eri vaiheita. Pitkälti samana aikana konsernimme on ollut osana Suomen finanssimarkkinoiden kehitystä. Suomi 100 -juhlassa on kyse paitsi kansallisen historian juhlistamisesta, myös tulevaisuuden luomisesta. Taiteen henki -näyttely on meille ainutlaatuinen tilaisuus juhlistaa maamme itsenäisyyttä”, sanoo Mandatum Lifen toimitusjohtaja ja Kalevan hallituksen puheenjohtaja Petri Niemisvirta.

Sammon kokoelman tavoitteena oli luoda katsaus suomalaisen kuvataiteen kehitykseen ja tuoda taide osaksi asiakkaiden ja henkilöstön arkea. Suurin osa taidehankinnoista tehtiin 1960-luvun jälkeen. Kokoelmassa on useita teoksia Suomen taiteen kultakaudelta, kuten Taidehallissa nähtävät Gallen-Kallelan Neoviuksen perhemuotokuva ja Pekka Halosen maalaismaisemat. Joitakin teoksia ostettiin myös ulkomaisista huutokaupoista takaisin Suomeen, kuten Helene Schjerfbeckin Virkkaava tyttö.

Lisätietoa näyttelystä:
www.mandatumlife.fi/taiteen-henki
www.taidehalli.fi/nayttelyt.

Kuvia: (salasana: media): https://media.taidehalli.fi/kuvat/PRESS+PHOTOS/Taiteen+henki/

Lisätiedot:
Mandatum Life ja Keskinäinen Vakuutusyhtiö Kaleva
Niina Riihelä, markkinointi- ja viestintäjohtaja, niina.riihela@mandatumlife.fi, p. 040 728 1548
Minna Mikkanen, johtaja, minna.mikkanen@kalevavakuutus.fi, p. 050 536 4688

Taidehalli:
Jan Förster, johtaja, jan.forster@taidehalli.fi, p. 040 130 5545
Lotta Nelimarkka, viestintäpäällikkö, lotta.nelimarkka@taidehalli.fi, p. 040 4514 772