Kempeleestä Kap Hornia kiertämään

Pre Onen toimitusjohtaja Jyrki Korhoselle luontevinta riskienhallintaa on etsiä omalle osaamiselle sopivankokoisia projekteja. Yksi sellainen on 8 000 kilometrin valtameripurjehdus.

Pre One Oy:n toimitusjohtaja Jyrki Korhonen

Jyrki Korhosen olohuoneen lattia Kempeleessä on haastatteluhetkellä kuorrutettu purjehdusvarusteilla. Siinä on kaikki, mitä Tyynellä valtamerellä kuukauden aikana tarvitaan: tarkkaan mietityn pakkauslistan lisäksi ekstramäärä vesitiiviitä pusseja vaatteille ja Buddha pelaa golfia -kirja joutilaisiin hetkiin.

Tammikuun 14. päivä Korhonen starttaa Uuden-Seelannin Aucklandista maailmanympäripurjehduskilpailu Ocean Globe Racen kolmannelle purjehduspätkälle kohti Uruguayn Punta del Esteä. Hän on osana Spirit of Helsinki -veneen miehistöä kisassa mukana tämän yhden legin verran, elleivät purjehduskaverit sitten saa häntä houkuteltua jatkamaan vielä viimeiselle pätkälle Uruguaysta Englantiin. Optio on olemassa.

”Täytyy soitella Punta del Estestä töihin ja kysellä, miten siellä menee. Jos kaikki on aivan levällään, eihän minun kannata palata”, Korhonen vitsailee.

”Töihin” tarkoittaa erikoismetallikonepaja Pre Onea, Korhosen viisivuotiasta yritystä. Se työllistää Oulussa 14 ihmistä. Toimitusjohtaja on tähän mennessä rientänyt hätiin aina, kun jotakin yrityksessä on täytynyt ratkaista. Retrokisassa modernit viestintävälineet on kielletty, joten nyt hän on tavoittamattomissa ainakin neljä viikkoa.

"Kuten toimivassa yrityksessä, myös veneessä jokainen tietää oman roolinsa."

”On ihan siistiä nähdä, miten yritys selviää ilman minua. En ole tähän asti juuri lomia pitänyt”, Korhonen sanoo.

Valmistelu on toki ollut huolellista. Kaikille on työt valmiina vähintään helmikuun loppuun asti, tilaukset on tälle ajalle tehty ja laskutukset mietitty valmiiksi. Jokainen firmassa tietää nyt roolinsa entistä paremmin.

Riskien sijaan pitää miettiä kehittämistä

Yrittäjäksi lähtemistä Jyrki Korhosen ei tarvinnut erityisesti miettiä. Hänen molemmat vanhempansa ovat olleet yrittäjiä: äiti teki uransa ompelijana ja isällä oli konepaja.

Uransa alussa Korhonen oli palkkatöissä konepajapäällikkönä, mutta veri veti omaan firmaan. Nyt hänellä on toinenkin, oman veneen ympärille keskittynyt yritys, joka tarjoaa kesäisin charter-purjehduksia. Millainen ihminen pitää olla, että haluaa yrittäjäksi?

”Samanlainen kuin se, joka haluaa lähteä Etelämerelle purjehtimaan”, Korhonen heittää mutta selventää sitten: sellainen, joka ei toivo tasaista arkea.

”Purjehduksessa kiehtoo sama monipuolisuus kuin yrittäjyydessä. Välillä on aurinkoa, välillä myrskyää ja tulee räntää niskaan. Koskaan ei tiedä mitä on edessä”

”Kaipaan haasteita ja uusia juttuja ja tykkään tehdä paljon töitä. Kun olin konepajapäällikkönä, rakensimme samaan aikaan vaimon kanssa kaksi omakotitaloa”, hän selittää.

Jos tulee paha paikka, toimitusjohtaja on aina valmis keksimään uutta, kysymään palautetta ja oppimaan lisää.

”Käyn säännöllisesti koulutuksissa mutta haluan myös kuulla asiakkailta”, mitä voisimme edelleen kehittää.

Sopivankokoisia asioita

Vaikka yhteiskunta ympärillä kehottaa yrittäjiä aina vain kasvattamaan toimintaansa, Jyrki Korhoselle sopivankokoisuus on olennaista. Kun Pre Onen liikevaihto on jonakin vuonna ylittänyt neljä miljoonaa, toimitusjohtaja on vetänyt vähän jarrua.

”Minulle ei ole tärkeää olla kaikista suurin vaan huippu meidän alalla”, hän sanoo.

Hän miettii jokaisen potentiaalisen projektin kohdalla ensimmäiseksi juuri kokoa.

”Liian ison palan haukkaaminen aiheuttaa turhia riskejä. Pitää varmistua siitä, että meillä on työntekijät, osaaminen ja rahoitus, ennen kuin ryhdymme edes tekemään tarjousta. Tämänkokoisen firman ei kannata työntää päätään joka paikkaan”, Korhonen linjaa.

Sopivankokoiselta henkilökohtaiselta projektilta tuntui 8 000 kilometrin purjehdus Uudesta-Seelannista Uruguayhin. Reitin varrella sijaitsee Kap Horn, jonka kiertämistä pidetään merimiestaidon mittarina: alueella purjehtimista hankaloittavat voimakkaat tuulet ja merivirrat.

”Tiedossa on vauhtia ja vaarallisia tilanteita”, Korhonen tietää.

"Matkassa on oltava aina malttia ja kykyä reagoida."

Hän aloitti purjehtimisen vasta kolmekymppisenä mutta on sitten hurahtanut lajiin niin, että kokemusta vaikeista paikoista ja kilpailusta on tullut kerättyä.

”Kun minua pyydettiin mukaan Spirit of Helsingin miehistöön, kävin useamman kuukauden juupas-eipäs-taistoa mielessäni lähinnä töiden vuoksi. Sitten totesin, että olen valmis.”

Perhe eli vaimo ja 20- ja 15-vuotiaat lapset kannustivat alusta asti. Poika oli vähällä lähteä itsekin samalle purjehdukselle Tapio Lehtisen tiimiin, mutta valitsi sitten armeijan ja yliopiston.

”Purjehduksessa kiehtoo sama monipuolisuus kuin yrittäjyydessä. Välillä on aurinkoa, välillä myrskyää ja tulee räntää niskaan. Koskaan ei tiedä mitä on edessä”, Korhonen kuvaa.

Matkassa on oltava aina malttia ja kykyä reagoida.

”Jos tapahtuu jotain kriittistä, pitää nopeasti miettiä, mitä kannattaa tehdä ettei aiheuta enempää vahinkoa.”

Siihen auttaa hyvä valmistautuminen. Kuten toimivassa yrityksessä, myös veneessä jokainen tietää oman roolinsa.

Tarinoita tarvitaan

Kun tiedossa on tiukkoja paikkoja äärimmäisissä olosuhteissa, tarvitaan fyysisen valmistautumisen lisäksi henkistä kanttia – ja hyvää mieltä. Jyrki Korhonen tietää, että kokemus on siinä valttia.

”Kun on kylmä ja kovaa tuulta ja nälkä ja väsy, vaaditaan kykyä mennä tsempillä eteenpäin. Hyvä henki on tärkeä, että sellaisissakin tilanteissa jaksetaan puhaltaa yhteen hiileen ja pitää hauskaa.”

Pahassa tilanteessa hän uskoo olevansa mies paikallaan.

”Valttikorttini on, että minulta saattaa löytyä huono tarina jos toinenkin silloin, kun pitää piristää porukkaa”, hän paljastaa.

Spirit of Helsingillä miehistö on jo valmiiksi hitsautunut hyvin yhteen, mutta Korhosella on kokemusta sellaisestakin tilanteesta, että osa porukasta alkaa panikoida hankalien olosuhteiden vuoksi.

”Silloin hommat kaatuvat pienen ryhmän päälle ja riskit kasvavat. Tarinoille on siis paikkansa.”

Korhonen suhtautuu tulevaan rennolla innolla: hänestä on kiinnostavaa nähdä, miten yksi porukka pärjää merellä ja miten se toinen töissä. Eniten hän odottaa näkevänsä isoja aaltoja.

”Minulle Kap Hornin kiertäminen ei ole ollut erityinen haave, mutta toisaalta haluan nähdä erilaisia paikkoja. Tuonne harvemmin pääsee, joten hyvähän se on käydä vilkaisemassa.”

 


Spirit of Helsinki

Yrittäjäpurjehtijat lähtivät matkalle maailman ympäri, Ocean Globe Race -kisaan. Spirit of Helsinki – Swan 651 on rakennettu vuonna 1984. Miehistön jäseniä yhdistävät yrittäjyyden lisäksi unelmat, intohimo purjehdukseen ja rakkaus luontoon.

Ocean Globe Race 2023 on kahdeksan kuukauden seikkailu ympäri maailmaa tavallisilla huviveneillä. Kisa alkoi Euroopasta syyskuussa 2023. Noin 27 000 mailin sprintti ympäri maapalloa jakaantuu neljään legiin. Välisatamat ovat Kapkaupunki, Auckland ja Punta del Este.

Lue lisää Spirit of Helsingin maailmanympäripurjehduksesta täältä