Kiina heilutti markkinaa, mutta brändiyhtiöt kasvavat

Sijoittajan vuosi alkoi kovien markkinaliikkeiden saattelemana, kun huolet Kiinan talouskasvusta kärjistyivät uudelleen. Viimeksi markkinat hermoilivat Kiinan talouskasvusta vastaavassa mittakaavassa alkusyksystä. ”Jo tuolloin talouslehti Forbes tiivisti brändiyhtiöiden kannalta sen olennaisen: Jos Kiina on kaatumassa, kukaan ei muistanut kertoa Nikelle. Brändiyhtiöt pärjäävät todella hyvin juuri nyt”, sanoo Mandatum Lifen osakejohtaja Janne Holtari. Salkunhoitajamme taustoittavat, miksi Kiinan rakennemuutos kielii myös hyvästä.

Sijoittajan vuosi alkoi kovien markkinaliikkeiden saattelemana, kun huolet Kiinan talouskasvusta kärjistyivät uudelleen. Viimeksi markkinat hermoilivat Kiinan talouskasvusta vastaavassa mittakaavassa alkusyksystä.

”Jo tuolloin talouslehti Forbes tiivisti brändiyhtiöiden kannalta sen olennaisen: Jos Kiina on kaatumassa, kukaan ei muistanut kertoa Nikelle. Brändiyhtiöt pärjäävät todella hyvin juuri nyt”, sanoo Mandatum Lifen osakejohtaja Janne Holtari.

Salkunhoitajamme taustoittavat, miksi Kiinan rakennemuutos kielii myös hyvästä.

Paikallismarkkinan ongelmat eivät heijastu kulutuskysyntään

Starbucks ja Apple, yli 100 prosentin liikevaihdon kasvulukemia kolmannelta vuosineljännekseltä. Uusia kahviloita perustetaan miljoonien uusien kuluttajien myötä. Myös McDonalds ja Nike kasvoivat yli 25 ja 30 prosenttia. Kansainvälisillä brändiyhtiöillä menee Kiinassa kovaa. Syynä on mm. hyvä kulutuskysyntä, joka on Kiinan talouden veturi tällä hetkellä.

”Kiinan talouskasvusta aiheutunut epävarmuus on toistaiseksi ylimitoitettua. Meneillään on rakennemuutos: Ensin panostetaan infrastruktuuriin, ja sen jälkeen tulevat palvelualat. Tämä kehitys näkyy nyt kuluttajasektorilla”, sanoo salkunhoitaja Samuli Outinen.

Myös Janne Holtaria ihmetyttää, miksi markkinat hermoilevat Kiinan paikallismarkkinan kehityksestä tässä mittakaavassa.

”Ulkomaisten sijoittajien omistusosuus on paikallismarkkinalla prosentin luokkaa, suomalaisen sijoittajan ei kannata sen kehityksestä välittää”, Holtari sanoo.

Brändiyhtiöt ovat usein Euroopasta tai USA:sta, mutta yritysten suurin kasvu tulee kehittyviltä markkinoilta. Pidemmällä aikavälillä potentiaali on vaikuttava: Väestön vaurastuminen tarkoittaa globaalin keskiluokan kasvua ja se mitataan miljardeissa seuraavan parin vuosikymmenen aikana.

”Elintason paraneminen näkyy suurempana kulutuksena. Brändiyhtiöillä ei viitata pelkästään luksustuotteisiin, vaan myös päivittäistavaroihin ja vapaa-aikaan. Brändiyhtiöt ovat monelle tuttuja ja tuotteet jokapäiväisessä käytössä", Outinen sanoo.

Holtari ja Outinen uskovat brändiyhtiöiden pärjäämiseen vahvan markkina-aseman ja hyvän hinnoitteluvoiman takia.

Osta dipeissä

Markkinaliikkeissä on paljon hyvääkin. Markkinoiden laskiessa laatuosakkeita, kuten vahvoja brändiyhtiöitä, saa edullisesti. Holtarin sijoitussääntö Buy the dip (”osta dipeissä”) realisoitui hyvinä tuottoina ML Global Brands -sijoituskorissa vuonna 2015, jolloin markkinoilla nähtiin paljon hintaheiluntaa.

”Laatuosakkeen kohdalla markkinaliikkeet ovat erinomainen paikka lisätä osakepainoa. Globaalit brändiyhtiöt sopivat jokaiseen salkkuun kivijalaksi. Yhtiöt ovat defensiivisiä laskusuhdanteessa ja entistä vahvempia noususuhdanteessa”, Holtari summaa.

Tutustu ML Global Brands -sijoituskoriin »

Jaa artikkeli