Siirry sisältöön

Asiakaslähtöinen sijoitusasiantuntija

Tea-Tuulia Roos, 32, on työskennellyt Mandatum Lifella avainasiakaspalvelun sijoitusasiantuntijana vuoden 2019 heinäkuusta alkaen. Mandatum Life ja monet sen työntekijät olivat kuitenkin Tea-Tuulialle entuudestaan tuttuja, sillä hän työskenteli aikaisemmin Danske Bankilla myyden myös Mandatum Lifen vakuutustuotteita.

”Mandatum Lifelle siirtyminen tuntui oikealta, ja se oli hyvä harppaus eteenpäin uralla, sillä mahdollisuuksia kehittymiseen on niin paljon”, Tea-Tuulia kuvailee.

Oikeat ratkaisut löytyvät kuuntelemalla

Tea-Tuulia työskentelee kahdeksan hengen tiimissä, joka tarjoaa Mandatum Lifen asiakkaille monipuolista neuvontaa niin vakuutus-, sijoitus-, eläke- kuin perintöasioissakin. Lisäksi tiimi tekee myyntityötä. Tea-Tuulian normaali työviikko kuluu asiakkaita ja prospekteja tavaten niin kasvotusten kuin linjoja pitkin, sekä markkinoita ja Mandatum Lifen sijoitustoiminnan kehitystä seuraten. Lisäksi asiakkaiden kysymysten ja tarpeiden ratkomiseen kuluva taustatyö vie ison osan työviikosta. Kuitenkin juuri asiakastyö on se, josta Tea-Tuulia pitää eniten:

”Meillä on tosi kivoja asiakkaita, joille etsin mielelläni sopivia ratkaisuja. On mukavaa jutella asiakkaiden kanssa heidän tarpeistaan ja unelmistaan.”

Iso tekijä sijoitusasiantuntijan työssä menestymisessä onkin kuuntelemisen taito. Asiakkaan tarpeet on opittava tunnistamaan, ja osattava tarjota niihin oikea ratkaisu.

”Sama ratkaisu voi sopia monelle asiakkaalle, mutta perusteet siihen voivat olla hyvin erilaisia”, Tea-Tuulia kertoo.

Positiivinen palaute palkitsee

Hänen mukaansa sijoitusasiantuntijan työssä tulee olla sanavalmis ja empaattinen.

”Et voi koskaan tietää millaisena hetkenä soitat asiakkaalle. Tilanteisiin pitää osata reagoida niihin sopivalla tavalla.”

Sijoitusasiantuntijan pitää myös ymmärtää sijoittamisen perusteet, ja oltava aidosti kiinnostunut aiheesta. Hänellä on myös työpari varainhoidossa, jonka kanssa voi sparrailla tarvittaessa. Tea-Tuulia arvostaakin sitä, että vaikka organisaatio onkin myyntihenkinen, menevät yhtiön yhteiset tavoitteet ykkössijalle ja apua saa aina kun sitä pyytää.

Tea-Tuuliaa motivoi työssään oikeiden ratkaisujen löytäminen asiakkaille.

”Onhan sitä palkkaakin toki kiva saada, mutta kun saa asiakkaalta sen positiivisen palautteen, niin siitä tulee tosi hyvä mieli”, hän kertoo.

Pieni suuri yhtiö

Mandatum Lifessa Tea-Tuulia arvostaa erityisesti yhtiön matalaa hierarkiaa.

”Täällä ketä vaan voi helposti lähestyä, tarvittaessa voin konsultoida vaikka toimitusjohtajaa. On hienoa, että kaikki puhaltavat yhteen hiileen, ja vielä samaan suuntaan, jotta kipinöitä ei mene silmiin. Menestyksemme Great Place to Work -tutkimuksessa on todiste tästä”, hän sanoo.

Tea-Tuulia kertoo, että myös asiakkaat arvostavat sitä, että Mandatum Life on pieni suuri yhtiö.

”Meillä on erilainen tarina kuin muilla. Kanssasijoittaminen Sampo-konsernin kanssa takaa meille hyvän kilpailukyvyn markkinoilla”, Teea-Tuulia kertoo.

Mandatum Lifen vahvuus on myös valmius uudistua ja kehittyä:

”On hienoa, että palautetta otetaan aina vastaan. Minä tuon paljon ajatuksiani tiimin ja yhtiön kehityksen suhteen esille, ja hyvät ideat myös toteutetaan.”

tea-tuulia.roos-highlight.jpg
Tea-Tuulia Roos
Kuva: Reima Kokko