Vaihtoehtoisten korkosijoitusten kysyntä yhä korkealla tasolla

8.5.2020

Mandatum Lifen vaihtoehtoisten korkosijoitusten eli private debt -sijoitusten ohjelma jatkuu menestyksekkäästi markkinatilanteesta huolimatta.

Private Debt IV -sijoituskoriin kertyi ensimmäisessä sulkemisessa (”closing”), sijoitussitoumuksia 84 miljoonan euron edestä.  Summa ylittää Mandatum Life Private Debt III:n ensimmäisen sulkemisen koon.

”Olemme ilahtuneita suuresta sijoitussitoumuksen määrästä erityisesti markkinatilanne huomioiden. Asiakkaatkin katsovat, että on järkevää jatkaa alternatiiviohjelmia syklien yli. Historiahan on osoittanut, että monesti parhaat sijoitukset tehdään kriisiaikoina. Usein juuri niiden jälkeiset vuodet ovat sitten olleet parhaita”, kommentoi instituutiovarainhoidon johtaja Taneli Törmänen.

Kokonaisuutena Mandatum Lifen vaihtoehtoiset korkosijoitukset ovat vuoden 2016 alusta lähtien keränneet sijoitussitoumuksia 1,1 miljardia euroa Suomesta, Ruotsista ja Tanskasta.

”Private debt -ohjelmamme on myös konkreettinen esimerkki toimivasta kanssasijoittamisesta. Yhdessä sijoittaminen mahdollistaa suuremmat sijoitusvolyymit, edullisemmat ehdot ja kaikin puolin toimivamman sijoitusprosessin”, Törmänen jatkaa.

”Vaihtoehtoisessa korkosijoittamisessa markkinaympäristö on muodostunut huomattavasti kiinnostavammaksi erityisesti opportunististen strategioiden osalta ja niissä aktiviteettia onkin ollut paljon”, kertoo vaihtoehtoisista sijoituksista Mandatum Lifessa vastaava johtaja Jussi Tanninen. “Muissa epälikvideissä omaisuusluokissa, kuten private equity ja kiinteistösijoittaminen, markkinoiden hintataso etsii vielä itseään ja transaktioita ei juurikaan tehdä”, jatkaa Tanninen.

Myös yrityslainoihin sijoittava Mandatum Lifen oma lainastrategia on kerännyt huhtikuun loppuun mennessä yhteensä 75 miljoonaa euroa sijoitussitoumuksia uuteen opportunistiseen lainastrategiaan, joka sijoittaa hyvin laajasti mutta tarkasti valikoiden eurooppalaiseen ja pohjoismaiseen credit-markkinaan. Uuden lainastrategian pääasiallinen sijoitusfokus on vakuudelliset seniorilainat (”senior secured leveraged loans”). Lainasijoitustoimintaa laajennettiin vuoden 2019 lopulla Mandatum Lifessa perustamalla lainastrategiatiimi, joka hoitaa myös Sampo-konsernin omia varoja.

Lainamuotoiset sijoitukset näkyvät konkreettisesti sekä suorina sijoituskohteina että osana Mandatum Lifen asiakasmandaatteja, allokaatio- ja eläketuotteita.

Jussi Tanninen, johtaja, vaihtoehtoiset sijoitukset, jussi.tanninen@mandatumlife.fi, puh. 040 563 1937

Niina Riihelä, markkinointi- ja viestintäjohtaja, niina.riihela@mandatumlife.fi, puh. 040 728 1548

Mandatum Lifen kapitalisaatiosopimusten vaihtoehtoisiin sijoituskohteisiin sijoittavat pääasiassa Suomessa ja muissa Pohjoismaissa ei-kuluttaja-asemassa olevat sijoittajat ja erikseen luokitellut ammattimaiset asiakkaat, kuten eläkesäätiöt, muut säätiöt, suuryritykset ja yhdistykset, joiden sijoitusvarallisuus on huomattava sekä osakeyhtiöt, jotka harjoittavat sijoitustoimintaa.