Mandatum Life ostaa kaksi Fourtonin rahastoa

5.9.2017

Mandatum Henkivakuutusosakeyhtiö ja Fourton Oy ovat sopineet liiketoimintakaupasta, jossa Mandatum Life ostaa Fourtonin keskieurooppalaisiin yhtiöihin sijoittavat Stamina- ja Odysseus -rahastot.

Odysseus sijoittaa pieniin ja keskisuuriin pääasiassa syklisten alojen osakkeisiin ja Stamina laatuyhtiöiden osakkeisiin Euroopassa. Staminan kokonaisarvo (hallinnoitavat varat) 31.8.2017 oli 315 miljoonaa euroa ja Odysseuksen 199 miljoonaa euroa.

Fourtonin toimitusjohtaja Mikael Wahlström (59) jatkaa Stamina-rahaston päävastuullisena salkunhoitajana yhdessä Mandatum Lifen osakejohtajan Janne Holtarin (48) tiimin kanssa. Odysseuksen salkunhoitajana tulee toimimaan Janne Holtari yhdessä Mikael Wahlströmin kanssa.

”Haluamme yhdistää kaksi kansainvälisesti menestynyttä tiimiä yhdeksi huippuosaamisen keskittymäksi.  Eurooppalaiset osakkeet ovat yksi varainhoitomme keihäänkärjistä ja Sampo-konserni on ollut pitkään merkittävänä sijoittajana Fourtonin rahastoissa. Mandatum Lifea ja Fourtonia yhdistää samanlainen ajattelu sekä tapamme sijoittaa tähän markkinaan”, kommentoi Mandatum Lifen toimitusjohtaja Petri Niemisvirta

Kaupan yhteydessä Mandatum Lifen palvelukseen siirtyy Fourtonin instituutioasiakassuhteista vastaava partneri Matti Ollikainen (41).

”Olen erittäin iloinen, että kasvava liiketoimintamme täydentyy Matti Ollikaisen kaltaisella instituutiovarainhoidon pitkän linjan osaajalla. Olemme viimeisen vuoden aikana tehneet merkittäviä avauksia esim. ruotsalaisten institutionaalisten sijoittajien keskuudessa, ja tällä kaupalla kasvatamme rahastoliiketoimintamme kokoa mahdollistaaksemme entistäkin nopeamman kasvun ja paremman palvelun Suomessa ja ulkomailla”, Niemisvirta jatkaa.

”On poikkeuksellista, että sekä Wahlströmin että Holtarin tiimit ovat pysytelleet pitkään kansainvälisen vertailun kärjessä kilpaillulla markkinalla. Tämän taustalta löytyy monien vuosien työ, jota on tehty järjestelmällisesti ja kohdeyhtiöt huolellisesti tuntien”, sanoo Mandatum Lifen Sijoitusratkaisut -yksikön johtaja Lauri Vaittinen.

”Olen omasta puolestani hyvin tyytyväinen tähän järjestelyyn suuresti arvostamani Sampo-konsernin kanssa. Liiketoimintajärjestely vastaa hyvin instituutiovarainhoidon muuttuviin toimialasuhteisiin. Voimien yhdistämisellä ja kovalla työllä vahvistamme entistäkin paremmin läsnäoloamme sijoituskentässämme”, kommentoi Fourtonin toimitusjohtaja Mikael Wahlström.

Kauppa ei edellytä Staminan ja Odysseuksen asiakkailta toimenpiteitä, eivätkä kaupan kohteena olevien rahastojen nykyisten asiakkaiden sopimusten ehdot muutu.

Kaupan arvioidaan toteutuvan alkuvuodesta 2018 ja se vaatii toteutuakseen viranomaisten hyväksynnän.

Lisätiedot:
Mandatum Life
Petri Niemisvirta, toimitusjohtaja, petri.niemisvirta@mandatumlife.fi, p. 010 516 7200
Lauri Vaittinen, johtaja, Sijoitusratkaisut, lauri.vaittinen@mandatumlife.fi, p. 050 382 1674
Niina Riihelä, markkinointi- ja viestintäjohtaja, niina.riihela@mandatumlife.fi, p. 040 728 1548

Fourton
Mikael Wahlström, toimitusjohtaja, mikael.wahlstrom@fourton.fi, p. 050 67838