Vuositiedotteet postitetaan asiakkaille alkuvuodesta

11.1.2016

Eläkevakuutusten, Sijoitusvakuutusten ja Kapitalisaatiosopimusten vuositiedotteiden postitus aloitetaan tänä vuonna tammikuun alkupuolella, ja ne ovat perillä porrastetusti tammi-maaliskuun aikana.

Yritysasiakkaat saavat tiedotteensa tammikuun aikana ja henkilöasiakastiedotteet postitamme pääosin tammi-maaliskuun aikana.

Verkkopalvelussa asioit helposti silloin kun haluat – ei vaadi rekisteröitymistä

Mandatum Lifen verkkopalvelussa hoidat vakuutus- ja sijoitusasioitasi silloin, kun sinulle parhaiten sopii. Verkkopalvelu toimii kaikkien pankkien pankkitunnuksilla eikä vaadi rekisteröitymistä. Kirjaudu valitsemalla Kirjaudu tämän sivun oikeasta yläkulmasta.

Verkkopalvelussa myös tavoitat asiakaspalvelumme kätevästi ja turvallisesti viestillä. Lähettääksesi viestin, valitse Viestit verkkopalvelun ylävalikosta ja valitse sitten Uusi viesti. Vastaamme viestiisi 48 tunnin sisällä.

Verkkopalvelussa voit:

• Tarkastella ja hoitaa vakuutuksiasi
  • Hallita sijoituksiasi ja säästöjäsi
  • Tehdä muutoksia ja lisäsijoituksia sijoituskohteisiisi, jos niin on sovittu
  • Olla yhteydessä asiakaspalveluumme viestillä
  • Tehdä korvaushakemuksen
  • Tarkastella sähköisiä asiakirjojasi
  • Päivittää yhteystietosi.

Henkilöasiakkaiden yksilöllisen eläkevakuutusten verotus ja puolison verovähennysoikeus

Mandatum Life ilmoittaa eläkevakuutuksiin vuonna 2015 maksetut maksut verottajalle suoraan. Maksetuista maksuista ei tarvitse lähettää erittelyä verottajalle, mutta Mandatum Lifesta saamasi erittely on säilytettävä itsellä kuuden vuoden ajan verotuksen tarkistusta varten.
Saat huhtikuussa esitäytetyn veroilmoituksen vuodesta 2015, jossa eläkevakuutusmaksut näkyvät.

Eläkevakuutusmaksuja voit vähentää pääomatuloistasi enintään 5 000 euroa vuodessa. Jos sinulla ei ole pääomatuloja tai jos pääomatulosi eivät riitä eläkevakuutusmaksun vähentämiseen kokonaisuudessaan pääomatuloista, tekee verottaja vähennyksen kokonaan tai osittain suoraan ansiotuloverosta ns. alijäämähyvityksenä.

Jos sinulla on lisäksi työnantajan ottama vapaaehtoinen yksilöllinen eläkevakuutus, johon on maksettu kuluvan kalenterivuoden aikana maksuja, voit vähentää omassa verotuksessasi eläkevakuutusmaksuja 2 500 euroa kalenterivuodessa. Työnantajan ottama ryhmäeläkevakuutus ei vaikuta oman eläkevakuutuksesi maksujen vähennysoikeuteen.

Kumpikin puoliso vähentää omassa verotuksessaan oman vakuutuksensa maksut. Vakuutus katsotaan sen puolison vakuutukseksi, joka on vakuutettuna vakuutuksessa. Sillä ei ole merkitystä, kumpi puolisoista on ottanut vakuutuksen tai maksanut sen maksut.

Jollei puolisolla ole riittävästi tai ollenkaan ansio- tai pääomatuloja, tekee verottaja automaattisesti vähennyksen toisen puolison ansiotuloista menevästä verosta alijäämähyvityksenä. Puoliso ei voi vähentää omista pääomatuloistaan toisen puolison eläkevakuutusmaksuja.