Sampo-konsernilta jälleen hyvä tulos, osinkoehdotus 1,95 euroa osakkeelta

11.2.2015

Sampo-konsernin tulos ennen veroja vuodelta 2014 oli 1 759 miljoonaa euroa, kun se vuotta aiemmin oli 1 668 miljoonaa euroa. Markkina-arvojen muutokset huomioiva konsernin laaja tulos aleni 1 425 miljoonasta eurosta 1 179 miljoonaan euroon suurelta osin Ruotsin ja Norjan kruunun heikkenemisen seurauksena.

- Sammon tulos oli jälleen kerran hyvä siitäkin huolimatta, että toimintaympäristöstä ei juuri saatu vetoapua nihkeän yleisen taloustilanteen vuoksi, sanoo konsernijohtaja Kari Stadigh.

- Ifin koko vuoden yhdistetty kulusuhde oli yhtiön historian paras, Mandatum Lifen sijoitussidonnainen maksutulo kaikkien aikojen korkein ja Nordean osinkoehdotuksen mukainen Sammolle tuleva osinko 533 miljoonaa euroa, Stadigh summaa.

Ifin yhdistetty kulusuhde vuodelta 2014 oli 87,7 prosenttia, kun se vuotta aiemmin oli 88,1 prosenttia. Mandatum Lifen sijoitussidonnainen maksutulo ylsi 961 miljoonaan euroon vuodentakaisesta 909 miljoonasta eurosta.

- Hyvän operatiivisen tuloksen ansiosta pystymme nostamaan osinkoehdotustamme jo kuudetta vuotta peräkkäin, Stadigh toteaa.

Sammon hallitus ehdottaa osinkoa jaettavaksi 1,95 euroa osakkeelta. Vuodelta 2013 yhtiö maksoi osinkoa 1,65 euroa osakkeelta.

Muut keskeiset tunnusluvut

• Sammon osakekohtainen tulos oli 2,75 euroa (2,59).
  • Konsernin oman pääoman tuotto aleni 10,9 prosenttiin (13,8) vuonna 2014.
  • Osakekohtainen substanssi nousi vuoden 2014 lopulle tultaessa 22,63 euroon (22,15).
  • Vahinkovakuutussegmentin tulos ennen veroja oli 931 miljoonaa euroa (929).
  • Sammon osuus Nordean vuoden 2014 nettotuloksesta oli 680 miljoonaa euroa (635).
  • Henkivakuutussegmentin tulos ennen veroja vuodelta 2014 oli 163 miljoonaa euroa (153).

Näkymät vuodelle 2015

Sampo-konsernin liiketoiminta-alueiden odotetaan raportoivan hyvän toiminnallisen tuloksen vuonna 2015.

Markkina-arvoiset tulokset ovat kuitenkin varsinkin henkivakuutustoiminnassa vahvasti sidoksissa pääomamarkkinoiden kehitykseen. Matala korkotaso luo lisäksi haastavan ympäristön erääntyvien korkosijoitusten uudelleen sijoittamiseen.

Vahinkovakuutustoiminnan odotetaan vuonna 2015 saavuttavan kirkkaasti yhdistetty kulusuhde -tavoitteensa, jonka mukaisesti pitkän aikavälin kulusuhde on alle 95 prosenttia.

Nordean vaikutuksen konsernin tulokseen odotetaan olevan huomattava.

Sammon vuoden 2014 tilinpäätöstiedote ja osavuosikatsausta täydentävä englanninkielinen esitysaineisto ovat nähtävissä osoitteessa http://www.sampo.com/tulos.

Lisätiedot: Viestintäpäällikkö Maria Silander, puh. 010 516 0031

Tiedotustilaisuus ja puhelinkonferenssi

Sampo järjestää median edustajille suomenkielisen tiedotustilaisuuden Savoyssa (Eteläesplanadi 14, Helsinki) tänään klo 12.30. Englanninkielinen puhelinkonferenssi järjestetään klo 16.00. Puhelinkonferenssiin voi osallistua soittamalla numeroon (09) 8171 0465, +46 (0)8 5199 9355, +44 (0)203 194 0550 tai +1 855 269 2605. Puhelinkonferenssin nimi on "Sampo Group's Results for 2014". Puhelinkonferenssia voi seurata samanaikaisesti osoitteessa http://www.sampo.com/tulos.