Sampo-konserni ylsi tammi-kesäkuussa 2014 jälleen hyvään tulokseen

13.8.2014

Sampo-konsernin tulos ennen veroja tammi-kesäkuussa 2014 oli 861 miljoonaa euroa, kun se vuotta aiemmin vastaavana ajankohtana oli 825 miljoonaa euroa. Markkina-arvojen muutokset huomioiva konsernin laaja tulos kohosi 790 miljoonaan euroon (579).

- Tulos oli hyvä kaikin puolin. Merkille pantavaa oli esimerkiksi se, että Ifin tammi-kesäkuun 2014 yhdistetty kulusuhde oli ensimmäisen vuosipuoliskon yhdistetyistä kulusuhteista Ifin historian paras, sanoo konsernijohtaja Kari Stadigh.

Vahinkovakuutustoiminnan yhdistetty kulusuhde oli kuluneen vuoden tammi-kesäkuussa 88,3 prosenttia (88,8).

Muut keskeiset tunnusluvut

• Sampo-konsernin osakekohtainen tulos oli vuoden 2014 tammi-kesäkuussa 1,34 euroa (1,27).
  • Konsernin oman pääoman tuotto oli 14,9 prosenttia (11,6).
  • Osakekohtainen substanssi oli kesäkuun 2014 lopussa 23,00 euroa (22,15).
  • Vahinkovakuutussegmentin tulos ennen veroja kasvoi 483 miljoonaan euroon (473).
  • Osakkuusyhtiö Nordean nettotuloksesta kirjataan Sammolle 21,2 prosentin osuutena 309 miljoonaa euroa (319).
  • Henkivakuutussegmentin tulos ennen veroja kasvoi 73 miljoonaan euroon (69).

Näkymät loppuvuodelle 2014

Sampo-konsernin liiketoiminta-alueiden odotetaan raportoivan hyvän toiminnallisen tuloksen vuonna 2014.

Markkina-arvoiset tulokset ovat kuitenkin varsinkin henkivakuutustoiminnassa vahvasti sidoksissa pääomamarkkinoiden kehitykseen. Matala korkotaso luo lisäksi haastavan ympäristön erääntyvien korkosijoitusten uudelleen sijoittamiseen.

Vahinkovakuutustoiminnan odotetaan vuonna 2014 saavuttavan yhdistetty kulusuhde -tavoitteensa, jonka mukaisesti pitkän aikavälin kulusuhde on alle 95 prosenttia. Koko vuoden yhdistetyn kulusuhteen arvioidaan olevan 88 - 91 prosenttia.

Nordean vaikutuksen konsernin tulokseen odotetaan olevan huomattava.

Sammon tammi-kesäkuun 2014 osavuosikatsaus ja osavuosikatsausta täydentävä englanninkielinen esitysaineisto ovat nähtävissä osoitteessa www.sampo.com/tulos.

Viestintäpäällikkö Maria Silander, puh. 010 516 0031

Tiedotustilaisuus ja puhelinkonferenssi

Sampo järjestää median edustajille suomenkielisen tiedotustilaisuuden Savoyssa (Eteläesplanadi 14, Helsinki) tänään klo 12.30.

Lisäksi järjestetään englanninkielinen puhelinkonferenssi klo 16.00. Puhelinkonferenssiin voi osallistua soittamalla numeroon (09) 8171 0465, +46 8 5199 9355, +44 203 194 0550 tai +1 855 269 2605. Puhelinkonferenssin nimi on "Sampo's Interim Report Q2/2014". Puhelinkonferenssia voi seurata samanaikaisesti myös osoitteessa www.sampo.com/tulos.