Pappers­fria tjänsten

Pappers­fria tjänsten

Med den pappersfria tjänsten får du dina dokument i elektronisk form till webbtjänsten. Vi meddelar via e-post, när det kommit in något nytt till dig. Tjänsten är gratis.

 

Fördelarna med den pappersfria tjänsten

Dokumenten hålls i god ordning i webbtjänsten i ditt eget Arkiv

Du har tillgång till dokumenten när som helst och var som helst

Du håller dig uppdaterad om viktiga dokument med hjälp av besked via e-post

Logga in på webbtjänsten

Varför lönar det sig att välja den pappersfria tjänsten?

Den pappersfria tjänsten är ett enkelt, smidigt och miljövänligt sätt att hålla sig uppdaterad om sina försäkringsärenden. I webbtjänstens arkiv kan du ta fram och läsa dina dokument när som helst och var som helst. Du har tillgång till webbtjänsten förutom via dator också via din mobiltelefon och surfplatta dygnet runt. Logga in på webbtjänsten med dina personliga bankkoder på adressen www.mandatum.fi.

Får jag i fortsättningen all min post i elektronisk form?

Det är möjligt att du ännu får försäkringspost på papper.

Den pappersfria tjänsten utvecklas hela tiden och i framtiden kommer den att omfatta nästan all vår försäkringspost. Du får dina fakturor fortfarande på papper, om du ännu inte valt e-faktura. Du kan behändigt välja att ta i bruk e-faktura i din egen nätbank.

Om jag inte vill välja den pappersfria tjänsten?

Vi rekommenderar den pappersfria tjänsten som ett smidigt och miljövänligt sätt att hålla sig uppdaterad om sina försäkringsärenden. Om du emellertid inte vill ta i bruk den pappersfria tjänsten, logga in på vår webbtjänst med dina bankkoder på adressen www.mandatumlife.fi. Klicka i webbtjänsten på ditt namn och välj Kunduppgifter – Pappersfria tjänsten. Avaktivera därefter den pappersfria tjänsten.

Hur fungerar den pappersfria tjänsten i praktiken?

I och med den pappersfria tjänsten sparas dina dokument i webbtjänsten och de skickas inte längre som papperspost.*

Du får ett meddelande via e-post om inkomna dokument. Av rubriken i e-postmeddelandet framgår vad saken gäller. Kontrollera att den e-postadress som du uppgett är korrekt och att det finns rum för nya meddelanden i din e-postlåda, eftersom vi inte separat meddelar om eventuella meddelanden som inte kommit fram.

Vi skickar inga marknadsföringsmeddelanden till dig, om du inte gett tillstånd till det. Du kan emellertid få servicemeddelanden i anslutning till din kundrelation via e-post, t.ex. information om aktuella förmåner och tjänster.

 


För närvarande kan du få följande dokument i elektronisk form:
  • Avtal
  • Årsmeddelanden och andra viktiga meddelanden
  • Ersättningshandlingar

 

Fakturorna skickas fortfarande till dig på papper. Genom att välja e-faktura i din egen nätbank får du också våra fakturor i elektronisk form till nätbanken.

*Andra dokument än de som räknas upp ovan kommer ännu en tid till dig som papperspost. Den pappersfria tjänsten utvecklas hela tiden och i framtiden kommer den att omfatta allt vårt material på papper.

Bra att veta

Du kan spara dina dokument på nätet i pdf-format på önskat ställe genom att öppna dokumentet och välja Spara. Vid behov kan du också skriva ut dokumenten åt dig själv.

Besked om nya inkomna dokument skickas i det öppna nätet. Dessa e-postmeddelanden innehåller inte försäkrings- eller ersättningsuppgifter, men av dem framgår att du är kund hos Mandatum.

Dina dokument lagras i webbtjänsten enligt följande:

  • Fakturor och ersättningsbeslut minst 2 år
  • Övriga dokument i allmänhet minst 6 år

Den pappersfria tjänsten är för närvarande endast tillgänglig för privatkunder. Tjänsten kommer senare att öppnas också för företagskunder.

En del av produkterna är elektroniska produkter och omfattas därigenom automatiskt av den pappersfria tjänsten.

Gör så här för att aktivera den pappersfria tjänsten

  1. Logga in på webbtjänsten

    Logga in på Mandatum Lifes webbtjänst med dina personliga nätbankskoder.

  2. Välj ditt namn

    När du är inloggad, välj ditt namn uppe till höger.

  3. Välj ”Kunduppgifter”

    Välj Kunduppgifter i den rullgardinsmeny som öppnas.

  4. Välj ”Pappersfria tjänsten”

    Öppna mellanbladet Pappersfria tjänsten och kryssa för alternativet ”Jag vill ta i bruk den pappersfria tjänsten”.

  5. Kontrollera din e-postadress

    Kontrollera att din e-postadress under Egna uppgifter är korrekt, eftersom vi skickar besked om inkomna dokument till denna adress.

  6. Spara

    Kom ihåg att spara uppgifterna.

Pappersfria tjänsten

Aktivera den pappersfria tjänsten i webbtjänsten

Logga in på webbtjänsten