Datasäkerhetsanvisningar för användarna av Mandatums mobiltjänst

Uppgradering och skydd av enheter

  • Använd alltid de nyaste versionerna av Mandatums mobilapplikationer.
  • Uppgradera enheternas operativsystem och applikationer alltid till de senaste versionerna som tillverkarna erbjuder.
  • Ladda endast ner applikationer från pålitliga källor (appbutikerna App Store eller Google Play).
  • Installera antivirusprogram på enheterna, om möjligt.
  • Skydda enheterna med automatisk låsning, varvid enheterna låser sig själva efter en viss tids inaktivitet. Säkerställ att det krävs lösenord eller kod för att låsa upp enheten.
  • Byt ut enhetens lösenord eller kod till en kombination som är svår att komma på. Se till att förfrågan om lösenord eller kod är aktiverad.
  • Låna inte ut din enhet till andra. Det behöver inte ta mer än ett ögonblick för att t.ex. installera ett spionprogram eller stjäla uppgifter från enheten.
  • Säkerställ att enheter som möjliggör biometrisk identifiering (såsom ansiktsigenkänning eller fingeravtryck) endast har dina egna biometriska kännetecken.
  • Logga ut från appen när du inte använder den.
  • Töm enhetens minne genom att återställa enhetens fabriksinställningar om du t.ex. säljer den.

Logga in på mobiltjänstena (användarnamn och kod)

  • Du loggar in på mobiltjänstena med ett personligt användarnamn och en kod. Välj en kod som är svår att komma på och som du inte använder i någon annan enhet.
  • Spara aldrig koden i den mobila enheten.
  • Avslöja inte din kod för någon. Byt kod, om du misstänker att den hamnat i fel händer.
  • Du kan byta kod i mobiltjänsten. För att byta kod till tjänsten behöver du nätbankskoder.

Logga in på mobiltjänstena (biometrisk identifiering)

  • Mandatums mobiltjänster ger dig möjlighet att logga in med biometrisk identifiering, såsom fingeravtryck eller ansiktsigenkänning.
  • Du kan aktivera den biometriska inloggningsfunktionen när du loggar in på tjänsten första gången.
  • Funktionen kan aktiveras eller inaktiveras också senare i mobiltjänstens vy för inloggning med kod.

Konfidentiella uppgifter och informationssäkerhet i mobilapplikationen

  • Applikationen lagrar inte lösenord eller uppgifter som omfattas av försäkringshemligheten i enheten.

Om din mobila enhet kommer bort eller stjäls

Om din mobila enhet stjäls, spärra ditt användarnamn för att förhindra missbruk. Du kan spärra användarnamn och koder för mobiltjänsten ML Pengar och handelsapplikationen Trader i Mandatums webbtjänst:

  • Logga in på webbtjänsten och klicka på ditt namn uppe till höger. Välj Kunduppgifter i den rullgardinsmeny som öppnas. Du kan spärra koderna på fliken Mobilappar.
  • Efter att du spärrat användarnamn och koder kräver nästa inloggningsförsök inloggning med nätbankskoder till alla mobilapplikationer och på alla enheter.
  • Du kan också spärra användarnamnet till mobilappen Mandatum Pengar genom att ringa Mandatums kundtjänst på numret 0200 31120 (lna/msa).
  • Alla transaktioner som gjorts med användning av Mandatums appar är bindande för användaren.
  • Notera att användningen av Mandatums mobiltjänster inte automatiskt förhindras även om du spärrar nätbankskoderna.

Mobiltjänstens säkerhetsegenskaper

Sessionens tidsutlösning

Mobiltjänsten Mandatum Pengar loggar automatiskt ut användaren efter 15 minuter, om appen inte har använts under denna tid. Syftet med tidsutlösningen är att förhindra missbruk av uppgifter i applikationen.

I apparna i handelstjänsten Trader (TraderONE, TraderGO) kan användaren själv fastställa tidsutlösningen, varefter tjänsten loggar ut användaren.

Skydd av förbindelsen

Förbindelsen mellan Mandatum och kundens mobila enhet skyddas med en krypterad förbindelse. I och med krypteringen kan ingen utomstående person se vilka uppgifter som applikationen tar emot.

Personlig kod

Användningen av mobiltjänsten kräver inloggning med en personlig kod eller biometrisk identifiering. För att skapa eller byta kod krävs inloggning på tjänsten med nätbankskoder.

© Mandatumkoncernen

Uppdaterad 23.11.2021