Varainhoidon asiakkaaksi: "Tyypillistä asiakasta ei ole"

Miksi varainhoidon asiakkaaksi hakeudutaan? Millaisella summalla pääsee asiakkaaksi? Kuinka yksityisen varainhoidon asiakassuhde alkaa? Entä millainen on tyypillinen varainhoidon asiakas? Mandatumin Varainhoitoyksikön johtaja Petri Väisänen vastaa monia askarruttaviin kysymyksiin varainhoidosta.

Kuva: Unsplash / Tevei Renvoyé

Millainen on tyypillinen varainhoidon asiakas?

Tyypillistä asiakasta ei ole. Yksityisvarainhoidon asiakkaissa on menestyviä yrittäjiä, yrityskaupoilla vaurastuneita yrittäjiä, perijöitä, yritysten ylintä johtoa ja säästämällä vaurastuneita. Asiakassuhteet ovat pitkiä, jopa vuosikymmenten mittaisia. Usein ne jatkuvat sukupolvien yli ja muuhun lähipiiriin, kun asiakkaat suosittelevat luottotahoa läheisilleen.

Millaisella summalla pääsee asiakkaaksi?

Yksityisvarainhoidon asiakkaille on kertynyt likvidejä sijoitusvaroja vähintään 500 000 euroa.

Tarjoamme myös digitaalisen varainhoidon palvelua, jolloin asiakkaaksi pääsyn kynnystä ei ole. Digitaalisen varainhoidon palvelu hoituu mobiilisti Mandatum Rahat -sovelluksessa, ja asiakkaalla on mahdollisuus etätapaamisiin sijoitusasiantuntijan kanssa.

Miksi varainhoidon asiakkaaksi hakeudutaan?

Useimmiten syynä on ajanpuute ja tarve ammattimaisesti hoidetulle sijoituskokonaisuudelle. Asiakkailla on yleensä rajallisesti aikaa hoitaa sijoitusvarallisuuttaan tehokkaasti muiden tehtävien ohella. Vaikka aikaa olisikin, niin harvalla yksityissijoittajalla on pääsyä isommille instituutiosijoittajille tarjottaviin sijoituskohteisiin, joihin varainhoidon asiakkaamme pääsevät sijoittamaan rinnallamme.

Harvalla yksityissijoittajalla on pääsyä isommille instituutiosijoittajille tarjottaviin sijoituskohteisiin, joihin asiakkaamme pääsevät.

Mandatumin yksityisvarainhoidon ehdottomasti suurimpia etuja on kanssasijoittamisen periaate. Mandatum on osa Sampo-konsernia, ja teemme sijoituspäätöksiä yhdessä konsernimme ammattilaisten kanssa. Näin asiakkaat pääsevät nauttimaan varainhoidossa suuren sijoittajan mittakaavaeduista.

Lue lisää: Kanssasijoittaminen avaa asiakkaille portit suursijoittajien maailmaan

Kuinka yksityisen varainhoidon asiakassuhde alkaa?

Asiakassuhde perustuu luottamukselle, eikä luottamusta voi rakentaa, jos ei tunne asiakasta. Alussa on tärkeää käydä keskustelut, joissa käsitellään asiakkaan taustoja, sen hetkistä tilannetta ja varallisuuteen liittyviä tulevaisuuden tavoitteita.

Keskustelujen pohjalta alamme rakentaa sijoitussuunnitelmaa, joka konkretisoi asiakkaan tavoitteet. Sijoitussuunnitelmaa ja -strategiaa tarkennetaan yhdessä.

(Artikkeli jatkuu)

Tapaamisia asiakkaan ja varainhoitajan kesken voi olla useampia ennen kuin varainhoitosopimus allekirjoitetaan ja yhteistyö aloitetaan. Keskustelujen myötä voi nousta esiin myös muita tarpeita liittyen esimerkiksi yrityksen sukupolvenvaihdokseen tai perintösuunnitteluun. Autamme asiakastamme löytämään parhaan mahdollisen ratkaisun näihinkin tilanteisiin.

Kuinka pandemia on vaikuttanut varainhoidon arkeen?

Aikaisemmin varainhoitajan ja asiakkaan tapaamiset järjestettiin lähes aina kasvokkain. Pandemian myötä tilanne muuttui ja asiakastapaamisia siirtyi verkkoon.

Samassa verkkopalvelussa asiakas voi allekirjoittaa sopimuksia ja seurata varallisuutensa kehittymistä milloin vain. Varainhoitoon on digipalveluiden kautta tullut lisää joustavuutta, koska tapaamiset järjestyvät tarvittaessa nopeastikin ja paikasta riippumatta.

Varainhoitaja ja asiakas tapaavat tyypillisesti laajemman sijoituskatsauksen merkeissä noin kolme tai neljä kertaa vuodessa. Muusta yhteydenpidosta sovitaan joustavasti asiakkaan tarpeiden mukaan.

Yksityisvarainhoidosta kertoi Mandatumin Varainhoitoyksikön johtaja Petri Väisänen.