Sanna Suvanto-Harsaae: yritysjohto kärsii koronaväsymyksestä, mutta tätä tilaisuutta ei saa hukata

Koronakriisi on jakanut yritykset kahteen luokkaan: siitä hyötyviin ja toisaalta siitä kärsiviin. Vaikka yritysten tilanne on erittäin kahtiajakautunut, niitä yhdistää myös yhteinen piirre, eli koronaväsymys. Toisissa paikossa paahdetaan kovan kysynnän tuoman kiireen vuoksi, toisissa epävarma tilanne on aiheuttanut henkisen väsymyksen.

Kuvalähde: Posti

Koronan aikana kotoiluun ja teknologiaan erikoistuneet yritykset ovat kukoistaneet. Nyt on aikaa laittaa koteja kuntoon, maalata, rempata, hoitaa puutarhaa, lenkkeillä, vaeltaa luonnossa, viettää aikaa lemmikkien ja perheen kanssa.

Ja kun kauas ei voi matkustaa, on itseään hemmoteltava muuten: hyvällä ruoalla ja juomalla sekä verkkokaupasta tilattavilla tuotteilla. Nämä ostokset ovat siivittäneet monen yrityksen liikevaihdon lentoon. Samaan aikaan ravintolat, hotellit, lentoyhtiöt ja monet muut matkailu- ja palvelualan yritykset ovat joutuneet kärsimään.

Hallitusammattilainen Sanna Suvanto-Harsaaella on kaikille yrityksille yhteinen viesti. Jos jokin on varmaa, niin se, että tämäkin tilanne menee ohi. Vielä on edessä normaaliaika. Silloin markkinat jaetaan taas uudelleen. Voittajien ja häviäjien järjestys muuttuu.

Mandatum Lifen Tulevaisuus-seminaarissa puhunut Suvanto-Harsaae on mukana useiden yritysten hallituksissa joko puheenjohtajana tai niiden jäsenenä. Näihin yrityksiin kuuluvat niin juomayhtiö Altia, huonekaluihin keskittyvä lifestyle-brändi BoConcept, keittiö- ja kylpyhuonekalusteiden valmistaja TCM Group A/S, lemmikkituotteita kehittävän ja markkinoiva Nordic Pet Care Group AS, lastentarvikeyritys Babysam, kosmetiikkamerkki Isadora AB, lentoyhtiö SAS, kiuasvalmistaja Harvia ja autovaraosien ja -tarvikkeiden, työkalujen sekä kodin ja vapaa-ajantuotteiden erikoisliikeketju Broman Group/Motonet. Hiljattain hän aloitti myös suuressa muutoksessa olevan Postin hallituksen puheenjohtajana.

Hallitusten kautta hänellä on siis erittäin hyvä näkemys siihen, millaista arki yrityksissä koronakriisin aikana on. Ja mikä vielä tärkeämpää, Suvanto-Harsaaella on myös yritysten hallituksille ja johdolle täsmäohjeita siihen, mihin korona-aikana kannattaa keskittyä.

Umpihanki avautuu vielä, joten nyt on tuhannen taalan paikka valmistautua normaaliin

Suvanto-Harsaaen selviytymisohjeissa puhutaan rahasta, parkkipaikoista ja helikoptereista. Aloitetaan rahasta. Suvanto-Harsaae on yllättynyt, miten vähän yrityksissä selvitetään ydintä myöten, mistä yritysten rahat tulevat.

Syväsukelluksen aiheeseen voi tehdä listaamalla esimerkiksi 20 eniten bruttomarginaalia tuovaa tuotetta, asiakasta ja markkinaa.

”Jos ei kunnolla tunneta sitä, mistä rahat absoluuttisesti tulevat, voi käydä niin, että yrityksessä fokusoidaan tyystin vääriin tuotteisiin tai asiakkaisiin. On tärkeää tietää, mistä raha tulee. Jos yritys ei ole siitä perin pohjin selvillä, kilpailijat ovat valmiina iskemään kannattavimpaan rakoon”, hän perustelee.

Usein rahasta puhutaan myös väärällä tavalla. Suvanto-Harsaaen mukaan hallitusten kokouksessa myyntiin pitäisi käyttää kaksi kertaa enemmän aikaa kuin kulujen läpikäyntiin.

”Hallitukset käyttävät enemmän aikaan kulukustannusten tarkkailuun kuin myynnin miettimiseen. Jos kulukustannuksia joudutaan miettimään, ollaan jo epäonnistuttu. Silloin myynti ei ole tuonut tarpeeksi rahaa ja joudutaan leikkaamaan. Se on negatiivinen kierre”, hän sanoo.

Suvanto-Harsaaen mielestä koronatilanteen aikana yrityksissä kannattaisi keskittyä asiakkaisiin. Tärkeimpien asiakkaiden kanssa olisi syytä jutella säännöllisesti. Jokaisen on tunnettava oman firmansa asiakkaat ja sitä myöten myös heidän mahdolliset ongelmansa. Se ei kuitenkaan riitä, sillä asiakkaiden lisäksi on tunnettava heidän asiakkaansa ja myös heidän mahdolliset vaikeutensa. Vaikka omilla asiakkailla ei nyt olisi luotto-ongelmia, voi asiakkaiden omien asiakkaiden mahdolliset luotto-ongelmat tuntua nopeasti ketjun alkupäässä.

Tiiviin yhteydenpidon lisäksi asiakkaista kannattaa kerätä nyt mahdollisimman paljon dataa laajojen asiakas-, kuluttaja- ja ostajakyselyiden avulla. Data auttaa fokusoimaan toimintaa.

Jätetään jotkut projektit huoletta hautumaan ja keskitytään tekemään vain tärkeimmät

Aloitteista, avauksista, kokeiluista ja uusista projekteista ei ole koskaan pulaan. Mutta nyt jos koskaan pitäisi osata keskittyä niistä tärkeimpiin. Tähän työhön auttaa parkkipaikka. Suvanto-Harsaae avaa parkkipaikan ideaa hieman enemmän. Parkkipaikan ydinajatuksena on se, että kaikki ne projektit, jotka eivät olet yrityksen kannalta aivan keskeisiä, siirretään odottamaan omaa vuoroaan projektien parkkipaikalle.

”Ei-sanan sanominen on monille vaikeaa. Kun projekti siirretään parkkipaikalle, sitä ei tarvitse tappaa, vaan se jätetään odottamaan parempaa aikaa”, Suvanto-Harsaae sanoo.

Parkkipaikan projektit katsastetaan läpi säännöllisesti. Useimmiten aika hoitaa tehtävänsä: jos parkkipaikalle pysäköityjä projekteja ei ole ollut tarpeellista tehdä vuosi sitten, niitä tuskin kannattaa aloittaa nytkään.

Entä miten Suvanto-Harsaaen mainitsema helikopteri liittyy yritysten toimintaan? Hyvinkin kiinteästi.

Juuri nyt monen yrityksen johto tekee työtään hyvin operatiivisella tasoalla. Koronakriisi on muuttanut päivien kulun. Melkein päivittäin johto joutuu miettimään, miten pandemian leviäminen, uudet rajoitukset ja muut muutokset vaikuttavat asiakkaisiin ja henkilökuntaan.

”Johdossa on havaittavissa koronaväsymystä. He ovat joutuneet ratkaisemaan uusia kriisejä melkein päivittäin, joten heidän katseensa on tarkentunut lähietäisyydelle.”

Tämän vuoksi johto tarvitsee hallituksen tukea erityisesti katseen nostamiseen. Suvanto-Harsaae puhuu vertauskuvallisesti hallituksen helikopterimatkasta, jossa maanpinnan ja lähietäisyyden sijaan pääsee katsomaan korkeammalta laajaa maisemaa. Näkyvyys muuttuu muutamista sadoista metreistä kilometreiksi.  Helikopteriperspektiivi auttaa katsomaan kauemmas ja fokusoimaan tärkeimpään.

”Koronapandemian aikana tärkeää on tiukka fokus: nyt pitää miettiä, missä yrityksen halutaan olevan 3­-5 vuoden päästä, ja tehdä asioita sen mukaan. Katse ei saa olla vain huomisessa”, hän kertoo.

Sanna Suvanto-Harsaae tunnustautuu suureksi Winston Churchill -faniksi, joka sanoi toisen maailmansodan synkimpinä päivinä seuraavan lauseen: ”Never let a good crisis go to waste”.

”Meidän on pakko tehdä asioita eri tavalla, eikä siihen ei ole pitkään ollut näin hyvää mahdollisuutta. Vielä tulee päivä, jolloin korona on ohi. Silloin umpihanki avautuu ja aurinko paistaa. Jokaisen yrityksen kannattaa valmistautua siihen hetkeen”, hän sanoo.

 

Jaa artikkeli