Milloin yrityksen on fiksua reagoida muutokseen?

Töyssyjä tulee ja menee, mutta milloin niihin on syytä reagoida? Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun Professor of Practice Pekka Mattila arvioi, että yleensä yritykset havahtuvat liian myöhään. 

Mistä tietää, että nyt on syytä ryhtyä toimeen ja alkaa myllätä yrityksen toimintaa, Pekka Mattila? 

Yleispätevää vastausta ei ole. Kriisin luenta ei ole suoraviivaista. Yhdelle se tuo valtavia mahdollisuuksia ja toiselle se on katastrofi. 

Miten yritys voisi nähdä yli akuutin kriisin? 

Joka yrityksessä voi erottaa taloudellisen terveyden ja strategisen terveyden. Tyypillisesti taloudellinen terveys näyttää hyvältä vielä pitkään, kun strateginen terveys jo heikkenee. Kaiken tämän mökellyksen keskellä sanoisin pk-yrityksille, ettei kannata keskittyä liikaa covid 19 -sairauteen. Tiedän, että kommenttini voi kuulostaa epärealistiselta. 

Koronaan on todellakin aika vaikeaa olla keskittymättä. Mitä tarkoitat? 

Kriisin keskellä voi yrittää hahmottaa, onko tapahtunut asioita, jotka indikoivat pysyvää muutosta. Tai huomaatko sellaisia muutoksia, jotka jäävät päälle? Sitä kautta pääsee miettimään, minkä varaan voi rakentaa tulevaisuudessa. Esimerkiksi vessapaperia moni on nyt hamstrannut paljon, mutta siitä tuskin tulee pysyvää trendiä. Sisustukseen panostamisesta voi sen sijaan tulla, koska ihmiset ovat nyt aiempaa enemmän kotona. Vastaavia ilmiöitä voi etsiä omalta alalta. 

Voi käydä vaikka niin, että kriisin aikana yrityksissä kehitetyt poikkeustoimet nousevatkin tulevaisuuden vahvuuksiksi. Toivon esimerkiksi, että jotkut ravintoloissa kehitetyt konseptit jäisivät elämään kriisin jälkeen, sillä ne ovat monipuolistaneet tarjontaa ansiokkaasti. 

Eli jos yritys reagoisi ajoissa, se hahmottelisi tulevaisuutta täyttä häkää jo silloin, kun kassakone kilisee iloisesti. Onko kriisi mielestäsi nopeuttanut yritysten reagointia? 

Se on ennemminkin korostanut eroja. Organisaatioilla on kognitio ihmisten tapaan. Kun yksi näkee vaaran, hän loikkaa piiloon mättään taakse. Toinen innostuu ja yrittää kiertää sen. Osa yrityksistä on osoittanut huikeaa tulevaisuussuuntautuneisuutta. Yritykset ja niiden työntekijät voivat saada paljon käyttövoimaa ja itseluottamusta, kun jokin asia onnistuu ensimmäistä kertaa. Ylpeys ja energisoituminen onnistumisesta pistävät vauhtia muutokseen. 

Jaa artikkeli