Koronakriisi sai yrittäjät pohtimaan omaa taloudellista turvaansa

Yrittäjyys

Viikkokatsaus: Katkeaako kasvuyhtiöiden pitkä lento vihdoin?

Markkinakatsaus

Koronasumun hälveneminen pidentää perspektiiviä

Menestyvät yritykset ja hyvinvointivaltio tarvitsevat toisiaan, oli päällä kriisi tai ei.

Petri_Niemisvirta_2020.jpg
Kuva: Tomi Parkkonen

”Sumu on hälventynyt”, Mandatum Lifen toimitusjohtaja Petri Niemisvirta toteaa.

Niemisvirta ei tarkoita, että koronapandemian aiheuttama kriisi olisi ohi, mutta tilanteesta saa jonkinlaisen otteen. Näkyvyyttä on jo aika pitkälle.

Maalis–huhtikuun vaihteessa monesta tuntui, että edessä on täysin tuntematon.

”Silloin ei ollut minkäänlaista käsitystä rokotteesta, ei edes siitä, että saadaanko sellaista. Epävarmuus on pahinta myrkkyä investointipäätöksille, sijoittajille ja kuluttajille. Sellaisessa tilanteessa lyöt jarrut päälle, menet kellariin ja laitat kypärän päähän”, Niemisvirta kuvailee.

Nyt, puolisen vuotta myöhemmin, on aivan toisin. Taudista tiedetään paljon enemmän, ja sitä osataan hoitaa aiempaa tehokkaammin, mikä on vähentänyt kuolleisuutta. Myös testaus­kapasiteetti on kasvanut.

Rokote näyttää valmistuvan ennätysajassa. Tätä kirjoitettaessa vaikuttaa realistiselta, että ensi vuonna tehdään jo massarokotuksia. Aikaa rokotuksien alkuun lasketaan kuukausissa.

On siis toivoa ja on uskoa tulevaisuuteen. Niistä viriää taloudellista toimeliaisuutta, sillä ihmiset ovat luontaisia optimisteja.

”Voi rakentaa sen varaan, että tämä menee ohi. Silloin voi tehdä kauaskantoisia ja isojakin päätöksiä”, Niemisvirta sanoo.

Petri Niemisvirta

On hyvinvointivaltion kohtalonkysymys, että yritykset menestyvät.

Valtio on koronan aikana tukenut laajasti yritystoimintaa ja siten puuttunut tavallista enemmän markkinamekanismiin.

”Se on varmaankin ollut järkevää, sillä näin äkillisessä ja isossa kriisissä menisi hyviäkin yrityksiä. Mutta valtion tehtävä ei ole tukea kaikkea mahdollista”, Niemisvirta sanoo.

Kaikkien yritysten ei ole tarkoituskaan menestyä. Markkinatalouteen kuuluu ilman kriisejäkin, että yrityksiä tulee ja menee.

”Ei ole varmaa liiketoimintaa, vaan pitää kokeilla ja yrittää.”

”Sitten tulee se ongelma, että miten listaat ja valitset ne toimialat, jotka on pidettävä pystyssä verotulojen ja hyvinvointivaltion turvaamiseksi. Markkinatalouden pitäisi päästä toimimaan. Innovatiiviset, ahkerat ja tehokkaat yritykset menestyvät. Toisaalta on myös Suomelle elintärkeitä aloja, jotka eivät nyt selviä ilman tukea. Matkailu on yksi niistä. On myös selvää, että ilman hyviä liikenneyhteyksiä muuhun maailman suomalaisyritysten on vaikea pärjätä”, Niemisvirta sanoo.

On hyvinvointivaltion kohtalonkysymys, että yritykset menestyvät.

Niemisvirta kehuu suomalaisyritysten ponnistuksia: etätöihin siirtyminen ja valtavan digiloikan harppaaminen tiukkana aikana on loistava suoritus. Insinöörimaan kansalaisilla on ollut sisua ja selvästi erinomaiset tekniset valmiudet.

Niemisvirta peräänkuuluttaa parempaa ymmärrystä ja enemmän rautalankavääntöä siitä, mistä rahat hyvinvointivaltion ylläpitoon tulevat.

”Totuus on, että jos Suomesta häviää merkittävästi teollisuutta joko konkurssien tai ulkomaille siirtymisen takia, hyvinvointivaltiomme ylläpitäminen käy mahdottomaksi”, Niemisvirta huomauttaa.

Menestyvät yritykset ja hyvinvointivaltio elävät symbioosissa. Ei ole yhtä ilman toista.

”Mandatum Life tarvitsee tietysti hyvinvointivaltiota. Sen ansiosta meillä on fiksuja ja koulutettuja ihmisiä töissä. Valtion pitäisi vastavuoroisesti ymmärtää, että se tarvitsee meitä. Me saamme esimerkiksi koko ajan kasvavan osuuden asiakasvaroista ulkomailta. Niistä saaduista palkkioista maksamme verot Suomeen”, Niemisvirta kertoo esimerkin.

Mandatum Lifessa on muiden suomalaisyritysten tavoin tehty etätöitä, harpottu digiloikkia ja pidetty kriisikokouksia. Myös asiakkaat ovat reagoineet: heistä on tullut aiempaa aktiivisempia.

Yrityksessä pidettiin elokuussa perinteinen soittopäivä. Silloin mandatumlifelaiset sopivat asiakastapaamisia soittokierroksella.

”Löimme kaikki vanhat ennätykset tapaamisten sopimisessa. Ehkä se kertoo siitä, että olemme aiempaa parempia, muttei pelkästään siitä. Asiakkaiden tiedonjano on suuri. Sanomamme on nyt ajankohtaisempi kuin koskaan”, Niemisvirta luonnehtii yhtiön Rahat ja Henki -strategiaa.

Kun maailma ympärillä tärisee, on luonnollista, että ihmiset alkavat miettiä omaa ja perheensä taloudellista turvaa: henki­vakuutuksia, sairauskuluvakuutuksia, lisäeläketurvaa, säästöjen kartuttamista.

Se, että perspektiivi on pidentynyt kauaskantoiseen oman talouden hoitoon, kertoo uskosta tulevaisuuteen.

”Tällaisen tuottoa ja turvaa tekevän yrityksen rooli korostuu nykytilanteessa. Meillä on vastauksia ajankohtaisiin kysymyksiin.”

Jaa artikkeli