Palkitseminen syö yrityskulttuurin aamupalaksi

Palkittu-podcastin ensimmäisessä jaksossa pohditaan, miten yrityskulttuuri ja palkitseminen sovitetaan yhteen ja miten palkitseminen luo yrityksen kulttuuria. Mandatum Lifen palkitsemispalveluiden liiketoimintajohtaja Kiisa Hulkko-Nymanin vieraana Mehiläisen henkilöstöjohtaja Anu Kolari.

Palkittu-podcastin ensimmäisessä jaksossa pohditaan, miten yrityskulttuuri ja palkitseminen sovitetaan yhteen ja miten palkitseminen luo yrityksen kulttuuria. Entä miksi ja milloin palkitseminen ei toimi? Mitkä ovat yrityksen kulttuurin ja strategian näkökulmista toimivan palkitsemisen kulmakivet?

Ensimmäisen jakson vetäjänä on Mandatum Lifen palkitsemispalveluiden liiketoimintajohtaja Kiisa Hulkko-Nyman ja vieraana Mehiläisen henkilöstöjohtaja Anu Kolari.

Kolme vinkkiä onnistua palkitsemisessa niin, että se tukee yrityskulttuuria ja strategiaa?

1. Lähtökohta on se, että jokaisella yrityksellä on oma kulttuurinsa ja strategiansa. Yrityksen johdon on tunnistettava ne ydinasiat, jotka mahdollistavat onnistumisen ja kiinnittää palkitseminen niiden toteutumiseen.

2. Usein palkitsemisen kehittämisessä käytetään paljon aikaa miettiessä palkitsemisen malleja ja rakennetta. Niiden lisäksi pitäisi miettiä miten mallista viestitään henkilöstölle niin, että kaikki tietävät mihin palkitseminen perustuu. Ja ehdottomasti on varmistettava palkitsemiseen liittyvien toimintatapojen oikeudenmukaisuus. Sillä on ratkaiseva merkitys siihen, miten henkilöstö kokee valmiin malli tai päätöksen siitä, miten esimerkiksi palkkioita jaetaan.

3. Kehitä ja uudista rohkeasti.

Mitä kannattaa tehdä, jos haluaa tuhota yrityskulttuurin palkitsemisella?

1. Älä kiinnitä huomiota toiminta- tai menettelytapoihin. Toimi mahdollisimman epäjohdonmukaisesti ja epäeettisesti: tee virheitä äläkä korjaa niitä.

2. Kun kerran luot palkitsemisen mallin, anna sen elää omaa elämäänsä ja toivo parasta. Palkitse asioista, jotka ovat ennen olleet tärkeitä.

3. Älä kerro henkilöstölle mitään palkitsemisen asioista. Levitä huhuja ja anna henkilöstön kertoa väärää tietoa eteenpäin. Varmista, että kaikki viestintäkanavat ovat suljettuja.

Kuuntele podcast:

iTunes Podcast
Spotify

#palkittu
Jaa artikkeli