Duunareista vaateyrittäjiksi puolivahingossa – ”Meidän piti vain tehdä tarroja”

Ville Leinon ja Juhani Putkosen ei ollut tarkoitus perustaa vaatemerkkiä, mutta niin kuitenkin kävi. Billebeinon idea on muotoutunut matkan varrella, ja aluksi ilman sen kummempaa suunnitelmallisuutta. Yksi asia johti toiseen, ja lopputuloksena on brändi, jota on vaikea olla huomaamatta Suomen katukuvassa.
Kuvat: Tuomas Mikkonen

Ville Leinon ja Juhani Putkosen ei ollut tarkoitus perustaa vaatemerkkiä, mutta niin kuitenkin kävi. Billebeinon idea on muotoutunut matkan varrella, ja aluksi ilman sen kummempaa suunnitelmallisuutta. Yksi asia johti toiseen, ja lopputuloksena on brändi, jota on vaikea olla huomaamatta Suomen katukuvassa.

Vaatebisneksessä kilpailijoita riittää pilvin pimein, ja monet pitivät vaatemerkki Billebeinon perustajia hulluina, kun he muutama vuosi sitten lähtivät alalle. Ulkopuolisen silmin kaksikko suuntasi yrittäjyyteen kuin soitellen sotaan, ilman sen kummempaa liiketoimintasuunnitelmaa tai kokemusta alalta.

Entinen NHL-kiekkoilija Ville Leino ja hänen ystävänsä Juhani Putkonen ovat edenneet yrityksensä kanssa ilman paineita ja ilman turhia riskejä. Taktiikka on toiminut, sillä yritys on joka vuosi tuplannut liikevaihtonsa. Työntekijöitä yrityksellä on tällä hetkellä neljä ja viidennen palkkaamista suunnitellaan. Billebeinon urbaani vaatemallisto ja tiililogo näkyy monessa paikassa: televisiossa, sosiaalisessa mediassa, tavallisten ihmisten vaatetuksessa. Kaikki alkoi juuri Leinon suunnittelemasta logosta, josta kaksikko päätti valmistaa huvin vuoksi tarroja. Tarroja liimattiin myös vaatteisiin, ja niin kaksikko päätyi puolivahingossa vaatealalle.

”Emme koskaan istuneet alas Villen kanssa ja miettineet, että ruvetaanpa tekemään vaatteita. Onhan yritys kasvanut aika paljon siihen nähden, että meidän piti vain tehdä tarroja. Lähti vähän laukalle, mutta hyvä näin”, Billebeinon toimitusjohtaja Putkonen nauraa.

Kun Billebeino avasi verkkokaupan vuonna 2014, kysyntä vaatteille oli jo niin suurta, että nettisivu kaatui avajaispäivänä. Leinon kontaktit jääkiekkotähtiin ja urheiluvaikuttajiin ovat auttaneet saamaan näkyvyyttä varsin kohtuullisella markkinointibudjetilla. Billebeinolla on tällä hetkellä oma verkkokauppa ja parikymmentä jälleenmyyjää. Ensimmäisestä kivijalkakaupasta käydään vielä neuvotteluja.

"Verkkokauppa on aika kustannustehokas ja se on aina auki ympäri maailman. Se tekee ison osan meidän liikevaihdosta. Tykkään siitä, ja verkkokauppamyynnin määrä kasvaa joka vuosi. En keksi hirveästi mitään negatiivista siitä”, Putkonen pohtii.

Euroopan markkinat tähtäimessä

Putkonen hoitaa yrityksessä markkinoinnin sekä verkkokaupan pyörittämisen ja Leino vaatesuunnittelun. Yrittäjyys on ollut duunaritaustaiselle kaksikolle erikoinen askel, ja toimitusjohtajan titteli Putkosesta lähinnä vaivaannuttava.

”Minulla on ollut yksi aikaisempi yritys, joka oli tosi pieni eikä lähtenyt lentoon. Se on ainoa aiempi kosketukseni yrittäjyyteen. Emme kumpikaan Villen kanssa ole taustaltamme henkeen ja vereen yrittäjiä, mutta olemme tottuneet tekemään paljon töitä”, Putkonen sanoo.

Alun jälkeen yrityksen roolit ovat selkiytyneet, ja Suomen markkinoiden jälkeen Billebeino tähyää ulkomaille. Kiirettä ei silti aiota pitää. ”Nyt ympäri Eurooppaa tule viikoittain jonkin verran tilauksia, mutta ei mitään isoa vielä. Ensi vuonna tavoitteemme on laajentua Eurooppaan ja mahdollisesti Yhdysvaltoihin. Ei meillä kuitenkaan ole mikään hätä laajenemisen kanssa. Emme halua tehdä tyhmiä ratkaisuja hätiköidysti”, Putkonen sanoo.

Jaa artikkeli