Perheyritys elää arvoista

Vain 12 prosenttia perheyrityksistä siirtyy kolmannelle polvelle saakka. Johanna Jouhkin perheyritys on siis eräänlainen harvinaisuus, sillä Thominvest toimii jo neljännessä sukupolvessa.

”Perheyrityksiä leimaa aina henkilökohtainen ote. Yritys ei ole vain omaisuuserä vaan jotain mitä tulee vaalia ja siirtää seuraavalle sukupolvelle. Tutkimusten mukaan perheyritystä leimaavat pitkäjänteisyys, vahvat arvot sekä halu sijoittaa tuotot takaisin yritykseen”, Johanna Jouhki sanoo.

Vahvan omistajuuden tarina

Jouhkien perheyhtiö Thominvest on satavuotinen tarina, joka alkoi siitä, kun metsänhoitaja William Thomé perusti vuonna 1911 metsätoimiston. Vuosien varrella yhtiön liiketoiminta laajentui ja muuttui, aluksi puutavaran välitykseen ja -vientiin, idänkaupan myötä elintarvike- ja vaatealalle sekä kauppahuoneesta monialaiseksi ja kansainväliseksi yritysryppääksi. Metsäliiketoiminta myytiin lopulta 2000-luvun alkupuolella Metsäliitolle. Nykyään Thominvest on puhtaasti sijoitusyhtiö.

”Yrityksemme historiaan kuuluu radikaalejakin muutoksia, mutta myös sitkeää yritteliäisyyttä. Jokainen omistaja muokkasi yritystä tavalla tai toisella omansa näköiseksi. Meillä joka polvessa yritystä omistavat ne, jotka ovat siellä tavalla tai toisella töissä”, Jouhki sanoo.

Jouhkin perheyrityksen johdossa on aina ollut intohimoinen, sitoutunut ja uudistusmielinen omistaja. Sukupolvenvaihdos ei ole aina sujunut ongelmitta.

”Kasvoimme perheyritystoiminnan ohessa, mutta ei ollut mitenkään itsestään selvää, että lähtisimme jatkamaan perheyritystoimintaa. Meille ei koskaan sanottu suoraan, että lapsista toivotaan yritystoiminnan jatkajia. Tiesimme kuitenkin aina, että se oli isälle tärkeää.”

Lopputuloksena oli osittain improvisoitu sukupolvenvaihdos. Jouhkilla onkin tähän perheyrittäjille selkeä kehotus.

”Keskustelut ja järjestelyt sukupolvenvaihdokseen on syytä käydä läpi hyvissä ajoin. Vain kuoleman kautta luopuminen voi olla hankalaa jatkaville sukupolville.”

Kotielämässä tapahtuvat asiat nimittäin väistämättä vaikuttavat myös liiketoimintaan.

”Perhe-elämän realiteetit ovat aina yrityksessä läsnä. Kun isäni L.J. ”Mylle” Jouhki kuoli, yhtiö menetti pitkäaikaisen omistajan ja johtajan. Se oli kova paikka perheelle, henkilöstölle ja liiketoiminnalle. Omistajanvaihdoksiin pitäisi aina varautua etukäteen – mitä yritys aikaa tehdä tulevaisuudessa ja millä keinoin”, Jouhki sanoo.

Johanna Jouhki

Keskustelut ja järjestelyt sukupolvenvaihdokseen on syytä käydä läpi hyvissä ajoin.

Jouhki sanoo, että yleisesti ottaen omistajanvaihdos on usein henkisesti vaikea paikka niin vanhalle omistajalle kuin uudellekin. On kunnioitettava yrityksen perinteitä, mutta myös vanhempien on hyväksyttävä, että liiketoiminta muuttuu ja uudistuu.

”Moni perheyrittäjä pyrkii säilyttämään perinteet, ihmisläheisyyden ja pitkät työsuhteet. Varjopuolena voivat olla pölyttyneisyys ja pysähtyneisyys. Sitä vastaan on oltava uudistusmielinen, utelias ja ottaa riskejä. Samoilla eväillä yritys ei selviä sataa vuotta.”

Yrittäjän opit jatkuvuuteen

Jouhki korostaa, että omistajuus on enemmän kuin osinkojen nostaminen. Se on kokopäiväistä työtä.

”Perheyrityksissä on vahvat arvot. Ilman samanlaisia arvoja ei ole yhteistä tulevaisuutta. Siksi pidän tärkeänä, että yrityksen potentiaaliset jatkajat jakavat ne. Arvoilla yrityksen perusperiaate pysyy, vaikka liiketoiminta uudistuisikin”, Jouhki sanoo.

Johanna Jouhkin omat arvot omistajuudessa ovat lopulta hyvin elämänläheiset.

”Ensimmäinen arvo on opiskelu ja työnteon kautta saavutettava taloudellinen itsenäisyys. Ne synnyttävät itseluottamusta. Se on yrittäjälle tärkeää, vaikka rahaa olisikin yli oman tarpeen. Toinen on sinnikkyys. Miten menet eteenpäin surun ja pettymyksen jälkeen? Yrittäjyydessä niitä aikoja tulee varmasti eteen.”

Jouhki listaa myös perhekeskeisyyden, suoraselkäisyyden ja avarakatseisuuden.

”Yrittäjälle sanoisin: nauti arjesta, luovu perfektionismista ja uskalla muuttaa suunnitelmia. Mielipiteensä muuttaminen mielletään virheellisesti heikkoudeksi: se on ennemminkin voimavara, josta on syytä pitää kiinni”, Jouhki sanoo.

Perheyrittäjä, enkelisijoittaja

Jouhki toimii perheen pääomasijoitusyhtiön Dreadnought Financen toimitusjohtajana, Perheyritysten liiton varapuheenjohtaja ja enkelisijoittajana.

”Bisnesenkeli sijoittaa listaamattomaan yritykseen, jolla katsoo olevaa hyvää kasvupotentiaalia. Kasvupotentiaalin tunnistaminen menee fiilispohjalta. Se on eräänlaista itsensä toteuttamista”, Jouhki myöntää.

Fiilis pohjautuu kokemukseen. Ajan saatossa alkaa tunnistaa yritykset, jotka pystyvät toteuttamaan visioitaan.

”On elämää, että kaikki sijoitukset eivät menesty. Nyrkkisääntö on, että kymmenestä kohteesta suurin osa epäonnistuu, muutama on laimea onnistuminen ja yksi on tähti.”

Jaa artikkeli