Kahdeksan askelta luottamukseen

Näin luot luottamuksen kulttuurin, joka kirittää yrityksesi menestykseen.

1. Kiitä

Palkitse johdonmukaisesti. Kiitä hyvästä suorituksesta konkreettisesti, julkisesti, henkilökohtaisesti, yllättävästi ja lähellä tapahtumaa, josta palkitset.

Kiitä esimerkiksi tiimitapaamisessa tai lähetä henkilökohtaisia kiitoskortteja. Luo vuotuinen tapahtuma, jossa palkitaan paras kollega tai tiimi. Käytä säännöllisiä palautesessioita käytäntöjen ja ideoiden keräämiseen ja ota ne käyttöön.

2. Aseta tavoitteita

Haastavien tavoitteiden asettaminen aktivoi aivot ja tekee tavoitteen saavuttamisesta motivoivaa. Tavoitteiden on oltava konkreettisia. Tavoite voi olla myös tehtävä, esimerkiksi puhuminen viiden potentiaalisen asiakkaan kanssa. Paloittele tavoite viikoittaiseksi työksi ja tee kirjallinen tarkistuslista. Pidä tiimien koko pienenä.

Rohkaise ideoimaan, seuraa tuloksia ja anna palautetta. Kiitä heti, kun tavoite on saavutettu. Anna ponnistuksen jälkeen aivoille aikaa toipua ennen kuin asetat uuden tavoitteen.

3. Pidä lupauksesi

Ilmaise aina aikomuksesi. Selkosanaiset suunnitelmat parantavat uskottavuutta ja luottamusta kykyysi johtaa. Ole sanojesi mittainen. Työntekijät reagoivat voimakkaasti siihen, jos lupauksia jätetään pitämättä, oli syy mikä tahansa.

4. Anna valtaa

Vapaus on iso motivaattori. Luovu turhasta hierarkiasta ja titteleistä. Anna tiimin päättää, kuinka projekti toteutetaan yhteisesti sovitun kehyksen sisällä. Vapauta työajat ja seuraa vaikutuksia työn tuottavuuteen. Kierrätä tiimin johtajuutta joka projektissa.

Pidä projektin jälkeen purkusessio, jossa jokaisen mielipide tulee kuulluksi. Vaadi jokaista kirjoittamaan vuosittain kirje, jossa hän perustelee, kuinka hän tuottaa arvoa organisaatiolle.

5. Ole avoin

Avoin tiedonjako vähentää epävarmuutta. Siirrä johto samaan tilaan muun henkilöstön kanssa tai aukaise työhuoneiden ovet. Jaa tietoa viikoittaisissa palavereissa. Varmista, että kaikki osaavat lukea yrityksen tulostietoja. Jaa johtoryhmän pöytäkirjat ja selitä, miksi päätökset tehtiin. Kuuntele.

Muista, että etenkin kipeät asiat on paras sanoa kasvotusten.

6. Välitä

Välittäminen saa yhteisön työskentelemään paremmin. Harjoittele välittämistä ilmaisemalla sanallisesti ne tunteet, jotka näet kollegoiden kasvoilla. Älä istu palavereissa pöydän päässä, vaan vaihtele paikkaasi ja rohkaise muita toimimaan puheenjohtajina.

Soita sairastuneelle ja kysy, mitä hän tarvitsee tervehtyäkseen.

7. Investoi ihmiseen

Ihminen on kokonaisuus. Työminää ja kotiminää ei voi erottaa. Toteuta säännöllisesti henkilökohtainen arviointi, jossa selvitetään työntekijän ammatillinen, henkilökohtainen ja henkinen kehitys.

8. Ole inhimillinen

Osoita oma haavoittuvuutesi. Inhimillisyys on voimakkuuden merkki, koska se signaloi tiimityöskentelyä eikä halua dominoida. Poikkeuksen tekee vain iso kriisi. Pyydä tiimiläisiltä apua, älä vaadi asioita.

Sitoudu kuuntelemaan vähintään kaksi kertaa enemmän kuin puhut. Jaa tunteita ja fiiliksiä muiden kanssa. Muista näyttää työntekijöille, että arvostat heitä.

Jaa artikkeli