Yrityskauppa – sijoittajan himoitsema

13.8.2015 Kuvat: Tomi Parkkonen

Markkinat suorastaan kuhisevat, kun huhut mahdollisesta yrityskaupasta lähtevät liikkeelle. Osakkeen arvo nousee jo pelkästään odotuksien siivittämänä. Miksi potentiaalinen yrityskauppa kuumentaa tunteita?

"Yrityskaupasta voivat hyötyä molemmat osapuolet. Ostaja voi kasvattaa yrityksen liiketoiminnan nopeasti uusiin mittasuhteisiin ja parantaa tuloksentekokykyä. Yritysoston kohteena olevan yrityksen osake puolestaan usein nousee ja tuo näin hyvän tuoton sijoittajan salkkuun", aloittaa Mandatum Lifen salkunhoitaja Janne Holtari.

Tuotto sijoittajalle on välitön, sillä yrityskaupan toteutuessa sijoittaja saa keskimäärin 25 % lisätuoton.

Pidemmän aikavälin yrityskauppa-aktiviteettia tarkasteltaessa nyt eletään yrityskauppojen renessanssiaikaa. Tähän mennessä kauppoja on tehty lukumääräisesti yli 500 ja arvoltaan yli 720 miljardin euron edestä, ja vuotta on vielä rutkasti jäljellä.

"Vastaavia lukuja hätyyteltiin viimeksi 2006 ja 2007", Holtari sanoo.

Sijoittaja aarteenmetsästäjänä

Löytämisen riemu kiehtoo sijoittajaa ja yrityskaupat ovat eräänlaisia kätkettyjä aarteita. Yritysostojen herättämää markkinaintoa selittänee osaltaan, että hitaamman talouskasvun ympäristössä ja tuotto-odotusten madaltuessa sijoittajilla on vähemmän mahdollisuuksia suuriin tuottoihin.

"Sijoittajilla on kovat odotukset yritysostojen suhteen. Yritysostoihin liittyy monia mahdollisuuksia", Holtari sanoo.

Osakesijoittajalle yrityskaupan tuoma lisätuotto syntyy osakkeen arvonnoususta. Mutta mitä yrityksessä itse asiassa tapahtuu?

"Monille suuremmille yrityksille yritysostot ovat olleet viime vuosina paras tapa kasvaa ja toteuttaa liiketoimintastrategiaa. Fuusioilla ja yritysostoilla voidaan tavoitella kulutehokkuutta, parempaa markkina-asemaa tai kasvua kokonaan uudelle alalle tai alueelle", Holtari taustoittaa.

Yrityskauppa-aktiviteetti alkoi vilkastua uudelleen, kun talouskasvu nytkähti käyntiin, keskuspankkien elvytys alkoi ja raha halpeni.

Varsinkin eurooppalaiset pienet ja keskisuuret yhtiöt ovat suosittuja yritysostokohteita, sillä ne kasvattavat liiketoimintojaan tyypillisesti erikoistumalla ja uusien innovaatioiden kautta. Tämänkaltaiset yritykset ovat kuitenkin usein suurelle yleisölle tuntemattomampia.

"Markkina-arvoltaan eurooppalaiset pienet ja keskisuuret yritykset ovat keskimäärin 1-4 miljardin kokoluokkaa. Investoinnit, listautumiset ja yrityskaupat pitävät näitä yrityksiä jatkuvasti liikkeessä, joten taustatutkimusta ei voi koskaan olla liikaa. Kun yhtiöt erikoistuvat johonkin tiettyyn liiketoiminnan osa-alueeseen, bisnes voi kasvaa nopeastikin globaaliksi", Holtari kertoo.

Suurta yritystä pienemmän yrityksen erikoistuminen, kulutehokkuus ja ketteryys kiinnostavat – ja kirvoittavat yritysostoja. Fiksut investoinnit miellyttävät myös osakkeenomistajia.

"Pieniin ja keskisuuriin yrityksiin sijoittava European Small & Mid Cap -sijoituskorimme kohdalle on osunut useita yritysostotilanteita. Ne tuovat usein  hyvän lisätuoton", Holtari korostaa.

"Maailmassa on paljon pääomaa, joka etsii kohdetta."

Yritysostot kiinnostavat paitsi osakesijoittajaa, myös vaihtovelkakirjalainaan sijoittanutta. Joidenkin vaihtovelkakirjalainojen lainaehdoissa on huomioitu kompensaatio sijoittajalle, jos lainan liikkeeseenlaskija on yritysoston kohteena. Suomen vaihtovelkakirjalainamarkkinoilla kuuluisimpia esimerkkejä lienee Nokian matkapuhelinliiketoiminnan myyminen Microsoftille syyskuussa 2013. Nokian vaihtovelkakirjalainasijoittajat kuittasivat komeat tuotot kaupan toteutuessa.

Positiivinen ongelma: Liikaa rahaa

Historiallisesti tarkasteltuna maailman yrityskauppa-aktiviteetti vaihtelee voimakkaasti. Edellinen suuri piikki nähtiin ennen finanssikriisiä vuonna 2007. Yrityskauppa-aktiviteetti alkoi vilkastua uudelleen muutama vuosi sitten, kun talouskasvu nytkähti käyntiin, keskuspankkien elvytys alkoi ja raha halpeni.

"Vaikka talouskasvu on ollut euroalueella hidasta viime vuosina, monen yrityksen kassavarat ovat pysyneet vahvoina ja kulutehokkuus parantunut. Maailmassa on paljon pääomaa, joka etsii kohdetta."

Tällä hetkellä tilanne on erityisen otollinen amerikkalaisyrityksille, jotka etsivät kohteita Euroopasta. Yritysten näkökulmasta Eurooppa on jonkinlainen alennusmyynti.

"Hyöty syntyy paitsi Euroopan hyvistä kasvunäkymistä, jo pelkästään valuuttaerosta. Dollari on vahvistunut yli 20 % suhteessa euroon 2014 alusta alkaen. Yrityskauppa-aktiviteetin lisääntyminen ja Euroopalle edullinen valuuttaero lisäävät varsinkin pienten ja keskisuurten yritysten houkuttelevuutta", Holtari sanoo.

Tutustu ML European Small & Mid Cap -sijoituskoriin


Lähetä viesti

Asiakkaanamme asioit helposti ja turvallisesti lähettämällä meille viestin verkkopalvelussamme

Soita

Asiakaspalvelumme palvelee numerossa

0200 31100
(pvm/mpm) ma-to 8-18, pe 8-17

Soita

Yritysasiakkaidemme asiakaspalvelu palvelee numerossa

0200 31190
(pvm/mpm) ma-pe 8-17

Jätä soittopyyntö

Lähetä yhteystietosi, niin soitamme sinulle.

Voit jättää yhteydenottopyynnön tällä lomakkeella. Täydennä tietosi niin olemme sinuun yhteydessä. Jos toivot yhteydenottoa ensisijaisesti puhelimitse tai sähköpostilla, kerrothan toiveesi Lisätietoa-kentässä. Jos olet jo asiakkaanamme, lähetät meille helposti ja turvallisesti viestin verkkopalvelussamme.

Kirjaudu verkkopalveluun »

*
* Pakollinen kenttä