Tulospalkattuja kuntia, kiitos

15.3.2013 Jani Mikkola

Palkitseminen ja palkka ovat nykyään lööppitavaraa, jossa keskitytään päivittelemään johdon tulotasoa. Yleisön uteliaisuutta tyydytetään skandaalijutuilla ja kateutta ruokitaan loputtomilla tuloerokeskusteluilla. Julkinen sektorikin saa osansa keskustelusta, lähinnä uutisoitaessa kaupunginjohtajien palkoista tai erorahoista.

Etlan tammikuussa julkaiseman tutkimuksen mukaan julkisen puolen kokonaiskustannukset ovat nousseet merkittävästi 2000-luvulla. Samalla tuottavuus on laskenut kuin printtilehden myynti. Viime vuosina julkisen sektorin palkat ovat lähteneet eriämään yksityisestä sektorista – ylöspäin. Palkkakehitys ei kuitenkaan pohjaudu tuottavuuden paranemiseen, asiakastyytyväisyyden kasvuun tai suorituksen paranemiseen. Miksei tästä uutisoida?

Etusivun aiheeksi kuuluisi se, millaista palvelua kuntien pitäisi tuottaa ja miten kuntien henkilöstöä palkitaan tavoitteisiin pääsemisestä. Jos kurjistuvan kuntatalouden palkkakeskustelu pyörii ainoastaan tasokorotuksissa, ei tuottavuusongelmaa ratkaista. Kuka todella uskoo, että maksamalla heikosti suunnitellusta työstä vähemmän, tuottavuus kasvaa?

Itse olen esimerkiksi käyttänyt kotikaupunkini hammashuoltopalveluita akuuttitapauksissa muutaman kerran. Aina olen yllättynyt: saiko ajan todella näin nopeasti? Sai. Soitettiinko minulle takaisin minuutilleen automaatin lupauksen mukaan, kun ajanvarauksessa oli ruuhkaa? Kyllä. Olen myös saanut jokaisella hoitokerralla ystävällistä palvelua. Loistavaa!

Koska ainakin yhdellä palvelualueella suoriudutaan näin hienosti, toivon, että kotikaupunkini ymmärtää palkita hammashuoltoon osallistuvaa henkilöstöään hoitajista ja lääkäreistä yksikön johtoon asti. He ovat onnistuneet tärkeimmässä tehtävässään: tuottamaan sujuvaa ja vaikuttavaa asiakaspalvelua.

Yrityksistä jo yli 60 prosenttia soveltaa tulospalkkausta, mutta kuntasektorilla tulospalkkaus on käytössä selvästi harvemmin. Kuntalaisena kannatan ehdottomasti tulospalkkauksen lanseerausta kunnan työntekijöille, jos sen mittarit tukevat hyvää palvelua ja tehokkuutta. En usko, että muutkaan veronmaksajat lähtisivät hangoittelemaan vastaan.

Rohkeuden puute on kunnissa, työntekijöiden ja työnantajien edustajilla sekä kuntapolitiikoilla. Kuntien tulospalkkauksesta puhuttaessa juututaan helposti asioihin, joista ei yksityisellä sektorilla juuri enää keskustella. Voimmeko käyttää tulos-sanaa? Voiko yksittäistä työntekijää mitata? Kuntatalouden on otettava tulospalkkaus yhdeksi merkittäväksi osaksi palkkausjärjestelmäänsä. Se tuo myös tarvittavaa joustoa silloin, kun kunnalle tulee ongelmia esimerkiksi kulubudjetin ylittämisestä. Lisäksi se joustaa oikea-aikaisesti työntekijän suorituksen mukaan.

Jos palkitseminen hyvästä suorituksesta kytketään vain palkankorotuksiin henkilökohtaisina lisinä, tehdään yhden ajankohdan hyvästä suoriutumisesta lopullinen etuus. Tällainen menettely ei kuulu vaikuttavaan palkitsemisjärjestelmään. Tulospalkkaus lisää tutkitusti työn tuottavuutta ja siihen ollaan yksityisellä puolella tyytyväisiä, joten nyt lehteä pitäisi kääntää myös kuntapuolella. Mitä enää odotamme?

Jani Mikkola
Toimitusjohtaja
Innova

Tilaa uutiskirje

Uutiskirjeessä käsittelemme muun muassa sijoittamista, työelämän aiheita sekä omaa arkea ja riskeihin varautumista.

Lähetä viesti

Asiakkaanamme asioit helposti ja turvallisesti lähettämällä meille viestin verkkopalvelussamme

Soita

Asiakaspalvelumme palvelee numerossa

0200 31100
(pvm/mpm) ma-to 8-18, pe 8-17

Soita

Yritysasiakkaidemme asiakaspalvelu palvelee numerossa

0200 31190
(pvm/mpm) ma-pe 8-17

Jätä soittopyyntö

Lähetä yhteystietosi, niin soitamme sinulle.

Voit jättää yhteydenottopyynnön tällä lomakkeella. Täydennä tietosi niin olemme sinuun yhteydessä. Jos toivot yhteydenottoa ensisijaisesti puhelimitse tai sähköpostilla, kerrothan toiveesi Lisätietoa-kentässä. Jos olet jo asiakkaanamme, lähetät meille helposti ja turvallisesti viestin verkkopalvelussamme.

Kirjaudu verkkopalveluun »

*
* Pakollinen kenttä