Sijoittaja, tähän sijoitukseen rakastut

10.12.2014 Kuvat: Tomi Parkkonen

Yksi sijoittamisen kultaisista säännöistä on olla rakastumatta sijoituskohteeseen. Brändiyhtiöiden kohdalla poikkeus vahvistaa säännön: omat kulutustottumukset ja brändiuskollisuus tuovat mukanaan mielenkiintoisia sijoitusmahdollisuuksia.

Yhdellä sijoituksella laaja hajautus

Vahvat tuotemerkit vetoavat sijoittajiin muutenkin kuin hyvän tuottopotentiaalin takia: niiden liiketoimintaa on helppo ymmärtää, sillä ne ovat tuttuja omasta arjestamme.

"Tunnet varmasti Coca-Colan, mutta tiesitkö, että yhtiö omistaa monia arvokkaita brändejä, kuten Powerade, Fanta tai Vitaminwater? Jotain yhtiön markkina-asemasta kertoo myös se, että Coca-Colaa myydään kaikissa maailman maissa Kuubaa ja Pohjois-Koreaa lukuun ottamatta – lähes 1,9 miljardia annosta päivässä", aloittaa uuden ML Global Brands -sijoituskorin salkunhoitaja Janne Holtari.

On paljon yhtiöitä, jotka omistavat lukemattomia arvostettuja brändejä ja jotka laajentavat liiketoimintaansa jatkuvasti. ML Global Brands -sijoituskorin repertuaariin kuuluvat kuluttaja- ja päivittäistavarat kuten autot, luksus tai kosmetiikka, ruoka- ja juomatuottajat, matkailu ja vapaa-aika, teknologia sekä rahoitusalan toimijat.

"Myös brändiyhtiöiden kohdalla jokainen sijoituspäätös perustuu huolelliseen osakeseulontaan"

"Saat sijoituskorilla hyvän kansainvälisen hajautuksen ja tavoitat monia toimialoja, joiden markkina-alue laajenee erityisesti kehittyvien markkinoiden kasvavan elintason ja kulutustottumusten myötä."

Monet megatrendit tukevat näiden yhtiöiden menestystä, mutta mikä tekee vahvoja brändejä omistavista yrityksistä hyvän sijoituksen juuri nyt?

"ML Global Brands ei ole lyhyen aikavälin sijoitus, vaan se kannattaa nähdä osana salkun perusrakennetta. Brändit ovat kivijalka, jotka pärjäävät taloussuhdanteesta riippumatta, ja niiden hinnoitteluvoima on vahva", Holtari listaa.

"Sijoituksia ei poimita top 20 -listalta"

Miten vahvoja brändejä omistavista yhtiöistä löydetään ne vahvimmat?

"Varsinaista löytämisen riemua näihin osakkeisiin ei liity samalla tavalla kuin esimerkiksi pienten tai keskisuurten yhtiöiden osalta, mutta silti on oltava valikoiva. Sijoituksia ei poimita top 20 -listalta, vaan myös brändiyhtiöiden kohdalla jokainen sijoituspäätös perustuu huolelliseen osakeseulontaan", Holtari sanoo.

"Brändit ovat kivijalka, jotka pärjäävät taloussuhdanteesta riippumatta"

Brändejä omistavat yhtiöt omistavat monia tuotemerkkejä ja niiden kilpailuasemaan ja tulevaisuuden näkymiin perehtyminen vaatii resursseja. Tuttujen kuluttajabrändien lisäksi sijoitusten joukossa on ns. corporate-brändejä sekä tietyn erikoistoimialan niche-kohteita.

"Brändiyhtiöt hakevat kasvupotentiaalia erityisesti kehittyvien markkinoiden kulutuskysynnästä ja nämä yhtiöt ovat pääosin Euroopasta tai Yhdysvalloista. Maailmalla on nähty trendejä ja ilmiöitä, jotka ennakoivat mitkä brändit pärjäävät tulevaisuudessa, ja myös niitä on tärkeää pitää silmällä."

Hyviä yhtiöitä löytyy myös Pohjoismaista. ML Global Brands -sijoituskori tarjoaa nipun mielenkiintoisimpia ja vahvimpia brändejä Suomesta ja maailmalta.

"Sijoituskorissa on yhtiöitä Raision ja Amer Sportsin kaltaisista suomalaisista brändiyhtiöistä Aasian kasvaviin sekä USA:n rakastetuimpiin kuluttajabrändeihin", Holtari summaa.

Tutustu ja rakastu:
ML Global Brands

Lähetä viesti

Asiakkaanamme asioit helposti ja turvallisesti lähettämällä meille viestin verkkopalvelussamme

Soita

Asiakaspalvelumme palvelee numerossa

0200 31100
(pvm/mpm) ma-to 8-18, pe 8-17

Soita

Yritysasiakkaidemme asiakaspalvelu palvelee numerossa

0200 31190
(pvm/mpm) ma-pe 8-17

Jätä soittopyyntö

Lähetä yhteystietosi, niin soitamme sinulle.

Voit jättää yhteydenottopyynnön tällä lomakkeella. Täydennä tietosi niin olemme sinuun yhteydessä. Jos toivot yhteydenottoa ensisijaisesti puhelimitse tai sähköpostilla, kerrothan toiveesi Lisätietoa-kentässä. Jos olet jo asiakkaanamme, lähetät meille helposti ja turvallisesti viestin verkkopalvelussamme.

Kirjaudu verkkopalveluun »

*
* Pakollinen kenttä