Rituaalit muokkaavat ajattelua ja toimintaa myös yrityksissä

30.10.2018 Mikko-Pekka Hanski

Kohtaamiset Pariisissa ja Piilaaksossa muuttivat Mikko-Pekka Hanskin käsitystä siitä, miten ihmisten käyttäytymiseen voidaan vaikuttaa.

Kaikkialla puhutaan muutoksesta ja siitä, mitä se tarkoittaa. Meidän on muutettava tapaamme toimia ja tehdä töitä, sillä digitalisaatio panee uusiksi niin tuotteet, palvelut ja prosessit kuin työntekijöiden roolitkin.

Törmäsin alkukesästä kahteen kiinnostavaan ihmiseen. Molemmat ovat tutkineet sitä, miten ihmisten ajatteluun ja toimintaan voidaan vaikuttaa ja päätyneet samaan ratkaisuun – rituaaleihin.

Capgeminin johtaja, ranskalainen intellektuelli Pierre Hessler kertoi, miten 200 000 ihmistä ympäri maailmaa työllistävä Capgemini on uudistanut muutosjohtamista ottamalla käyttöön uusia bisnesrituaaleja. Yhtiön sitoutumisseremoniassa osallistujat kiinnittävät itsensä yhteen köyteen vuorikiipeilijöille tutulla sulkurenkaalla.

Rituaalien merkityksestä puhui Primer 2018 -konfrenssissa San Franciscossa myös Ideanin asiakaskokemusjohtaja Melissa Hui. Hänen mukaansa on pohdittava ja tarvittaessa muutettava työssä käytettäviä rituaaleja, mikäli halutaan vaikuttaa tulevaisuuteen.

Rituaalien etuna verrattuna esimerkiksi kokouksiin on se, että ne ovat mieleenpainuvia elämyksiä. Osallistujat tuntevat olevansa mukana jossain erityisessä. Rituaalit poikkeavat arjesta, sillä niihin liittyy tiettyä arvokkuutta ja voimakkaita symboleja. Rituaalit hitsaavat osallistujat yhteen. Ne muokkaavat käytöstä, sillä rituaalista poikkeaminen ei ole hyväksyttävää.

Hyviä esimerkkejä arkielämästä ovat vaikkapa rippikoululeiri, lentokentän check-in ja ihmiset yhteen kokoava kahvihetki toimistolla.

Meillä Ideanissa on muutamia hyväksi havaittuja rituaaleja. Saatamme esimerkiksi aloittaa asiakaspalaverit meditoimalla ja hengitysharjoituksilla. Rituaali meillä on myös pulkkaan saadun projektin kokonaisvaltainen läpikäynti.

Mikko-Pekka Hanski
Ideanin asiakaskokemusstrategi ja perustajakumppani auttaa yrityksiä ymmärtämään asiakkaitaan tehokkailla ja innostavilla design-lähtöisillä menetelmillä. Hänellä on kyky kiteyttää monimutkaisia haasteita ja muuttaa ne toteuttamiskelpoisiksi strategioiksi. Mikko-Pekka on kokemusdesignin edelläkävijä Suomessa ja kansainvälisesti.

 

Lähetä viesti

Asiakkaanamme asioit helposti ja turvallisesti lähettämällä meille viestin verkkopalvelussamme

Soita

Asiakaspalvelumme palvelee numerossa

0200 31100
(pvm/mpm) ma-to 8-18, pe 8-17

Soita

Yritysasiakkaidemme asiakaspalvelu palvelee numerossa

0200 31190
(pvm/mpm) ma-pe 8-17

Jätä soittopyyntö

Lähetä yhteystietosi, niin soitamme sinulle.

Voit jättää yhteydenottopyynnön tällä lomakkeella. Täydennä tietosi niin olemme sinuun yhteydessä. Jos toivot yhteydenottoa ensisijaisesti puhelimitse tai sähköpostilla, kerrothan toiveesi Lisätietoa-kentässä. Jos olet jo asiakkaanamme, lähetät meille helposti ja turvallisesti viestin verkkopalvelussamme.

Kirjaudu verkkopalveluun »

*
* Pakollinen kenttä