Pidä energiatasosi koko päivän – näin syöt oikein

30.9.2015 Blanca Juti Kuvat: Jyri Laitinen

Erilaisia ruokavalioita ja ravitsemusvinkkejä riittää. Neuvot ovat keskenään jopa päinvastaisia, joten ei ole ihme, että moni ei tiedä mitä suuhunsa laittaisi. Ravitsemustieteilijä Helene Patounas’n mukaan sinun pitää noudattaa vain kolmea yksinkertaista sääntöä, jos haluat syödä terveellisesti. Nämä säännöt muistat unissasikin.

1. Säätele verensokeritasoa

Kun pidät huolta verensokerin tasostasi, ennaltaehkäiset monenlaisia sairauksia kuten diabetesta, sydäntauteja, aivohalvausta ja syöpää. Sokeritasapainoa voit säädellä rajoittamalla sokerin ja kofeiinin kulutusta, syömällä säännöllisesti, nauttimalla proteiinia jokaisella aterialla sekä valitsemalla hiilihydraattisi. Hiilihydraateilla ei pitäisi täyttää yli kolmannesta lautasesta, ja ruokavalioon kannattaa valita sellaisia hiilihydraatteja, jotka vapauttavat energiaa hitaasti ja joiden glykeeminen indeksi on alhainen. Tällaisia ovat käsittelemättömät, paljon kuitua sisältävät, ravintoarvoiltaan rikkaat ja ei-makeat hiilihydraatit.

2. Syö oikeaa ruokaa

Mistä oikean ruoan tunnistaa? ”Oikea ruoka ei sisällä eri ainesosia, vaan on itse ainesosa”, Patounas sanoo. Oikea ruoka kasvaa, laiduntaa tai ui. Kasviksilla pitäisi täyttää puolet lautasesta, eri väreillä, koska eri vihanneksilla on erilainen ravintosisältö. Punaisia, oransseja tai keltaisia, vihreitä, sinisiä tai violetteja ja vaaleita: valitse jokaisesta väristä 1–2 vihannesta tai hedelmää.

3. Juo tarpeeksi vettä

Vedenjuonti on monen akilleenkantapää. Patounaksen tutkimuksen mukaan huippu-urheilijalla 2 prosentin nestehukka voi heikentää suoritusta 10 prosenttia. Siksi sinun tulisi juoda 2,5 litraa per päivä, pääasiassa vettä tai teetä. Mistä voit päätellä kärsiväsi nestehukasta? Katso virtsasi väriä.

Ajattelemme usein ruokaa virheellisesti vain suhteessa painonhallintaan ja unohdamme, että ruoan tärkein tehtävä on ravita ja ehkäistä sairauksia. Loppujen lopuksi, ruoan suhteen tekemämme valinnat vaikuttavat terveyteemme ja myös siihen, miten geenimme saavat meissä aikaan.

Blanca Juti

Kirjoittaja on Rovion brändinhallinnasta vastaava johtaja. Hän kirjoittaa Life Journaliin Hintsa Performancen asiantuntijoiden näkemysten pohjalta vinkkejä parempaan elämään ja parempiin suorituksiin.

Helene Patounas on ravitsemusjohtaja Hintsa Performance -valmennuskeskuksessa. Hänellä on myös oma vastaanottonsa: www.helenepatounas.com

Mitä yrityselämä voi oppia Formula ykkösiltä?

Kuvittele olevasi F1-kuski ja ajavasi 370 kilometrin tuntinopeudella. Jyrkkä käännös lähestyy. Onko sinulla varaa reagoida edes nanosekunnin viiveellä? Kun pelissä on elämäsi, haluat olla varma siitä, ettei sinun tarvitse kysyä tätä kysymystä.

Samanlaiset arjen asiat aiheuttavat stressiä niin formulakuljettajille kuin yrityselämässä työskenteleville. F1-kuskille hidastunut reagointikyky on kuitenkin elämän ja kuoleman kysymys. Jos esimerkiksi brasilialaisena kuljettajana matkustat ajamaan kilpaa Italiassa, aiheuttaa aikaero ongelmia. Jos et toivu jet lagista kunnolla, ovat paitsi mahdollisuutesi voittaa todennäköisesti huonommat, voit olla jopa hengenvaarassa. Yritysjohtaja ei välttämättä ole päivittäin hengenvaarassa, mutta huonontuneella suorituskyvyllä voi olla merkittävä vaikutus niin työhön kuin vapaa-aikaan.

Mitä F1-kuskit sitten tekevät ollakseen aina huippuvireessä? Ja mitä yrityselämä voi heiltä oppia?

Tähän haasteeseen Aki Hintsa on pyrkinyt vastaamaan. Suomalainen lääkäri on auttanut formulakuljettajia, kuten Mika Häkkistä, Kimi Räikköstä, Lewis Hamiltonia ja Sebastian Vetteliä, voittamaan kymmenen maailmanmestaruutta viimeisen seitsemäntoista vuoden aikana.

Formula 1 on tarkkuusurheilua, jossa sekä urheilijan että hänen tiiminsä ja autonsa suorituskyvyn on oltava huipussaan. Aki Hintsan filosofian mukaisesti parantunut suorituskyky syntyy hyvinvoinnin sivutuotteena. Voimme kaikki elää tasapainoista elämää terveinä, parhaassa mahdollisessa fyysisessä ja henkisessä kunnossa. Hintsan metodissa hyvään elämään pyritään tarkkailemalla ja optimoimalla omaa toimintaa kuudella osa-alueella, jotka ovat: terveys, henkinen energia, aktiivisuus, ravitsemus, palautuminen ja biomekaniikka.

Hintsan metodin ydin syntyi niiden vuosien aikana, jotka hän vietti lähetystyössä ortopedisenä lääkärinä Etiopiassa. Tuolloin hän seurasi paikallisten maratoonareiden harjoittelua. Lääkärin vastaanoton varustelu oli yhtä huono kuin urheilijoilla harjoituksissa, mutta Hintsa huomasi, että urheilijoita motivoi eteenpäin puhdas tekemisen ilo. Kukaan ei pysty muuttumaan tai parantamaan elämäänsä tietämättä, kuka todella on ja mitä elämältä haluaa. Niinpä Hintsa lähtee aina liikkeelle näistä kysymyksistä.

Yllättävää kyllä, vaikuttaa siltä, että menestyksen perusta on sekä urheilussa että yrityselämässä sama: aitous. Se, että on todella oma itsensä ja työskentelee tavoitteidensa eteen. Hintsan filosofiassa katsotaan ”sisältä ulos” – kaikki alkaa itsensä ymmärtämisestä. Sitoutuminen ja vaikutukset seuraavat perässä.

Tilaa uutiskirje

Uutiskirjeessä käsittelemme muun muassa sijoittamista, työelämän aiheita sekä omaa arkea ja riskeihin varautumista.

Lähetä viesti

Asiakkaanamme asioit helposti ja turvallisesti lähettämällä meille viestin verkkopalvelussamme

Soita

Asiakaspalvelumme palvelee numerossa

0200 31100
(pvm/mpm) ma-to 8-18, pe 8-17

Soita

Yritysasiakkaidemme asiakaspalvelu palvelee numerossa

0200 31190
(pvm/mpm) ma-pe 8-17

Jätä soittopyyntö

Lähetä yhteystietosi, niin soitamme sinulle.

Voit jättää yhteydenottopyynnön tällä lomakkeella. Täydennä tietosi niin olemme sinuun yhteydessä. Jos toivot yhteydenottoa ensisijaisesti puhelimitse tai sähköpostilla, kerrothan toiveesi Lisätietoa-kentässä. Jos olet jo asiakkaanamme, lähetät meille helposti ja turvallisesti viestin verkkopalvelussamme.

Kirjaudu verkkopalveluun »

*
* Pakollinen kenttä