Minä ja yritykseni tulevaisuuden Suomessa

Joonas Pajunen, V2B Videoviestintä Oy: Perinteisillä aloilla piilee mahdollisuus menestystarinoiden luomiseen

27.11.2014 Joonas Pajunen Kuvat: Aalto Entrepreneurship Society

Kun pohdin omaa suhdettani yrittäjyyteen nyky-Suomessa, en voi olla heijastamatta sitä tämän hetkiseen startup-ilmiöön. Vaikka kaikki uudet yritykset ovatkin startuppeja, usein Suomessa genreen luetaan korkean kasvupotentiaalin yritykset, jotka tähtäävät välittömästi kansainvälisille markkinoille. Startupit tekevät usein ohjelmistoja, sovelluksia tai pelejä. Yrityksillä on suuret mahdollisuudet ja pieni onnistumisprosentti.

Startup-piirien tekemän hienon työn ansiosta yrittäjyydestä on tullut "coolia", mikä on saanut monet nuoret innostumaan oman yrityksen perustamisesta. Tämä on mielestäni erinomaista.

Kun huomio on herätetty yrittäjyyttä kohtaan, on hyvä laajentaa näkökulmaa myös startup-yritysten ulkopuolelle. Tällä hetkellä startup-genre imee helmoihinsa suurimman osan Suomen lahjakkaimmista yrittäjänaluista. Uskon, että tämä vaikuttaa Suomen yritysten pelikenttään. Kun suurin osa lahjakkuuksista on keskittynyt startuppeihin, voisiko tämä tarkoittaa sitä, että muille liiketoiminnan osa-alueille jää enemmän tilaa temmeltää?

Haluankin kannustaa nuoria yrittäjiä katsomaan ympärilleen uteliaina ja kiinnittämään huomiota myös perinteisiin aloihin: palvelualan yrityksiin ja perinteiseen kaupankäyntiin, suoran kansainvälistymisen sijaan täysin paikallisiin liiketoimiin. En tarkoita sitä, että ei pitäisi ajatella suuresti. Alkuun paikallisen liiketoiminnan voi halutessaan ajan kanssa kehittää monistettavaksi konseptiksi kansainvälisille markkinoille.

Uskon, että tällä hetkellä perinteisiltä aloilta löytyy suuria mahdollisuuksia luoda upeita innovatiivisia yrityksiä, jotka saavat kilpailuetunsa siitä, että asiat tehdään jollain tietyillä osa-alueilla paremmin kuin ennen. Kilpailuetu voi syntyä parantamalla asiakaskokemusta, käyttämällä digitaalisia työkaluja tehokkaammin tai vaikka tekemällä myyntiprosessista tehokkaamman kuin vanhoilla toimijoilla. Monet perinteiset alat ovat tällä hetkellä edellisten sukupolvien yrittäjien hallussa ja toimintamallit saattavat olla jo hieman pölyttyneitä. Tämä tarkoittaa meille dynaamisille nuorille mahdollisuuksia.

Jos yrittäjyys kiinnostaa, niin kannattaa rauhassa tarkastella koko yrittäjyyden pelikenttää. Mitä asioita voisi tehdä hieman paremmin? Uskon, että menestystarinat voivat löytyä yllättävistäkin paikoista.

Joonas Pajunen

Kirjoittaja on yrittäjä ja V2B Videoviestintä Oy:n toimitusjohtaja. V2B auttaa yrityksiä hyödyntämään liikkuvaa kuvaa niin ulkoisessa kuin sisäisessä viestinnässä tuottaen videoita ketterästi ja kustannustehokkaasti.

Mandatum Life oli mukana tukemassa Aalto Entrepreneurship Societyn 22.10. järjestämää Tulevaisuuden Suomi -tapahtumaa, jonka paneelikeskusteluun osallistuivat mm. Björn Wahlroos, Mika Anttonen ja Antti Herlin. Tapahtuman tärkeän teeman keskustelu jatkuu Mandatum Lifen Vieraskirja-palstalla, jonka kirjoittajiksi olemme kutsuneet menestyneitä yrittäjiä pohtimaan omaa ja yrityksensä tulevaisuutta Suomessa. Artikkelissa esitetyt näkemykset ovat kirjoittajan omia eivätkä edusta Mandatum Lifen kantaa.

Lähetä viesti

Asiakkaanamme asioit helposti ja turvallisesti lähettämällä meille viestin verkkopalvelussamme

Soita

Asiakaspalvelumme palvelee numerossa

0200 31100
(pvm/mpm) ma-to 8-18, pe 8-17

Soita

Yritysasiakkaidemme asiakaspalvelu palvelee numerossa

0200 31190
(pvm/mpm) ma-pe 8-17

Jätä soittopyyntö

Lähetä yhteystietosi, niin soitamme sinulle.

Voit jättää yhteydenottopyynnön tällä lomakkeella. Täydennä tietosi niin olemme sinuun yhteydessä. Jos toivot yhteydenottoa ensisijaisesti puhelimitse tai sähköpostilla, kerrothan toiveesi Lisätietoa-kentässä. Jos olet jo asiakkaanamme, lähetät meille helposti ja turvallisesti viestin verkkopalvelussamme.

Kirjaudu verkkopalveluun »

*
* Pakollinen kenttä