Case SKH Isännöinti

Palkkiorahasto on reilu ratkaisu

12.12.2013 Iina Thieulon Kuvat: Janne Lehtinen

Epävakaat markkinat ovat koetelleet monia yrittäjiä jo pitkään. Kansantalouden onneksi meiltä löytyy sellaisiakin yrityksiä, joilla menee hyvin vuodesta toiseen. Yksi näistä yrityksistä on SKH Isännöinti. Yrityksen perustaja ja toimitusjohtaja Markku Kulomäki kertoo tasaisen kasvun taustalta löytyvän monta syytä, joista yksi on osaava henkilöstö. Kulomäki kiinnittää huomiota työntekijöidensä palkitsemiseen, sillä hän uskoo, että motivoitunut henkilöstö on onnistumisen edellytys.

"Isännöinti ei vielä viisi vuotta sitten houkutellut työntekijöitä samalla tavalla kuin nyt. Alalla on yksi aika iso etu tämän päivän Suomessa ja se on se, että meillä on töitä. Taloja ei viedä Kiinaan," Kulomäki avaa keskustelun. Muitakin syitä yrityksen menestykseen tietysti on, kuten kokonaisvaltainen palvelumalli ja läpinäkyvyys kaikessa toiminnassa. Mutta puhutaan ensin Kulomäen erinomaisesta henkilökunnasta, sillä sen palkitseminen on ajankohtainen aihe.

SKH Isännöintiin riittää tulijoita: niin pitkään isännöintitöitä tehneitä konkareita, teräviä vastavalmistuneita diplomi-insinöörejä kuin uutta uraa etsiviä alan vaihtajiakin. Tuoreet rekrytoinnit vahvistavat jo entuudestaan ammattitaidostaan kuulua henkilökuntaa.

Kulomäki palkkaa osaavia ihmisiä mielellään, mutta ei tyydy vain poimimaan parhaita päältä suopeilta rekrytointimarkkinoilta. Kaukaa viisas mies aikoo myös pitää osaajistaan kiinni. 31 vuotta isännöintialalla yrittäjänä toiminut alan edelläkävijä nimittäin tietää, mikä pitää asiakkaat tyytyväisinä ja liiketoiminnan kasvussa.

"Kyllä se on henkilökunta. Meillä pisimpään talossa viihtyneet ammattilaiset ovat olleet mukana yli 20 vuotta. Uusin tulokas palkattiin tänään. Henkilökunnan merkitystä liiketoiminnalle ei voi korostaa liikaa", Kulomäki tähdentää.

"Ammattitaitoinen ja motivoinut henkilökunta on onnistumisen ja kehittymisen edellytys."

"Minulla tulee jokaisessa neuvottelutilanteessa tavalla tai toisella esille henkilökunnan pysyvyys ja hyvinvointi. Asiakkaamme kysyvät siitä aina. Olemmeko pystyneet järjestämään asiat niin, että henkilökunnalla on hyvät oltavat? Onko henkilökunnalla korkea motivaatio tehdä työnsä huolella? Tämä on matalan tuottavuuden ala, jossa volyymi ratkaisee. Ainoastaan iso, erittäin tyytyväinen asiakaskunta tuo tuloksen. Sen vuoksi ammattitaitoinen ja motivoinut henkilökunta on onnistumisen ja kehittymisen edellytys."

Kokonaisuus ratkaisee

Kulomäki teki hiljattain ratkaisun Palkkiorahaston käyttöönotosta koko henkilökunnalleen. Vuoden vaihteessa 2013 toimintansa käynnistänyt rahasto tuottaa henkilökunnalle tulosta silloin, kun yrityskin menestyy. Ajatus palkitsemisesta tuli SKH Isännöinnin hallituksen jäseneltä.

"Meillä on opittu, että kun hallituksen jäsen jotain ehdottaa, niin se on järkevää kuunnella. Kutsuimme Mandatum Lifen ja sen tytäryhtiön Innovan edustajat esittelemään erilaisia ratkaisuja. Saimme heiltä hyvän tietopaketin, jota hauduteltiin tovi ja pohdittiin eri näkökulmista."

"Keskustelujen pohjalta teimme tiettyjä valintoja. Lähtökohdaksi otettiin se, että palkita pitää. Seuraavaksi päätimme, että pitää palkita kaikki. Periaatteenamme on, että jos tulosta tulee, se jaetaan niin, että kaikki voivat sen hyväksyä", Kulomäki kertoo.

"Meillä ei entuudestaan ollut käytössä palkitsemisjärjestelmää. Lähdimme rakentamaan palkitsemismallia, joka sopii strategiaamme ja tavoitteisiimme. Yrityshän tekee tulosta vain, kun asiakkaat ovat tyytyväisiä ja yritys kasvaa. Osa voitoista käytetään yrityksen kehittämiseen ja osa menee tietysti omistajille. Kolmasosa voitosta menee nyt henkilökunnalle Palkkiorahastoon. Kun porukka on tehnyt hyvää työtä, he saavat siitä kiitoksen."

Reilu toimintamalli – reilu palkitsemismalli

SKH Isännöinti on onnistuneesti muuttanut monia isännöinnin vanhoja pelisääntöjä ja uudistanut alaa, asiakkaidensa eduksi. Yhtiön tarkoituksena on siirtyä vaiheittain isännöintiyritystoiminnasta isännöintiliiketoimintaan.

"SKH-mallin mukaan organisoitu työ tarkoittaa sitä, että meillä isännöitsijä keskittyy yhteistyöhön taloyhtiön hallituksen puheenjohtajan kanssa ja tuottaa isännöintipalvelun, joka on valjastettu läpinäkyvyyden ja avoimuuden vaatimuksiin. Selvällä suomen kielellä tämä tarkoittaa sitä, että internet-ratkaisut on hyödynnetty."

Kulomäki korostaa, että avoimuus kaikessa toiminnassa tuo myös helpon kontrollin.

"Kaikki näkyy reaaliaikaisena verkossa. Myös se, mitä emme ole tehneet. Malli edistää töiden sujumista ja parantaa viestintää. SKH Isännöinnin kasvu kertoo siitä, että malli edistää merkittävästi myös asiakastyytyväisyyttä."

SKH Isännöinti on ostanut itsensä näköisen Palkkiorahaston. Samat periaatteet pätevät niin SKH Isännöinnin taloyhtiöille tarjoamiin palveluihin kuin Mandatum Lifen Palkkiorahastoon: kaiken palvelun saa yhdeltä luukulta, ratkaisu on avoin, läpinäkyvä ja helppokäyttöinen – ja tavoitteena on vaurauden turvaaminen ja varallisuuden kasvattaminen pitkällä aikavälillä.

"Kun porukka on tehnyt hyvää työtä, he saavat siitä kiitoksen."

Kulomäellä on noin 50 työntekijää, jotka kaikki ovat rahaston jäseniä. Palkkiorahasto mahdollistaa erilaiset palkitsemiskriteerit eri henkilöstöryhmille ja myös ryhmä- ja yksilötason palkkioiden maksamisen. SKH Isännöinnissä haluttiin pitää kriteerit kaikille samoina ja maksaa palkkiot aina vuosiansioiden mukaisessa suhteessa.

"Yhden taloyhtiön tyytyväisyyden eteen työskentelee todella monta ihmistä. Kun me teemme hyvää tulosta, siitä on aina kiittäminen useampaa ihmistä. Jokaisen työpanos on tärkeä ja siksi hyvästä tuloksesta palkitaan kaikkia. Meille tärkeää oli Palkkiorahaston tasapuolisuus ja läpinäkyvyys palkitsemisratkaisuna", Kulomäki korostaa.

Suunnitelmasta käytäntöön helposti

Markku Kulomäen mukaan Palkkiorahaston perustaminen oli helppoa. Kaikki käytännön asiat hoituivat Mandatum Lifen ja Innovan toimesta.

SKH Isännöinnin uusi palkitsemisratkaisu on veroedullinen niin työntekijöille kuin yrityksellekin. Rahaston toiminta itsessään on verotonta, eikä palkkioeristä tarvitse maksaa henkilösivukuluja. Henkilöstön nostamasta rahasto-osuudesta 20 % on verovapaata tuloa ja 80 % verotetaan ansiotulona. Lisäksi henkilöstö hyötyy rahaston sijoitustoiminnan tuotoista: rahaston varainhoidosta huolehtivat Mandatum Lifen ammattilaiset.

Lähetä viesti

Asiakkaanamme asioit helposti ja turvallisesti lähettämällä meille viestin verkkopalvelussamme

Soita

Asiakaspalvelumme palvelee numerossa

0200 31100
(pvm/mpm) ma-to 8-17, pe 8-16

Soita

Yritysasiakkaidemme asiakaspalvelu palvelee numerossa

0200 31190
(pvm/mpm) ma-pe 8-17

Jätä soittopyyntö

Lähetä yhteystietosi, niin soitamme sinulle.

Voit jättää yhteydenottopyynnön tällä lomakkeella. Täydennä tietosi niin olemme sinuun yhteydessä. Jos toivot yhteydenottoa ensisijaisesti puhelimitse tai sähköpostilla, kerrothan toiveesi Lisätietoa-kentässä. Jos olet jo asiakkaanamme, lähetät meille helposti ja turvallisesti viestin verkkopalvelussamme.

Kirjaudu verkkopalveluun »

*
* Pakollinen kenttä