Ongelma:

Pitäisikö palkkojen olla julkisia?

7.6.2017

Yrityksiä kehotetaan panostamaan palkitsemisen läpinäkyvyyteen. Tarkoittaako se, että kaikkien pitäisi tietää kaikkien palkat? Pitäisikö palkat julkistaa yrityksen ilmoitustaululla?

Johanna Maaniemi

Johanna Maaniemi

Ratkaisu: Palkkojen avoimuus ei ole joko /tai-kysymys, vaan vaihtoehtoja on monia. Palkkojen julkistamista tärkeämpää on varmistaa, että palkan perusteet ovat kunnossa. Tällöin tehtävien vaatimukset on kuvattu, tehtävät on porrastettu vaativuuden mukaan ja hyvän suoriutumisen vaikutus palkkaan on selkeä. Vasta kun palkan perusteet on suunniteltu ja viestitty, palkoista voidaan keskustella järkevästi. Muuten emme tiedä mitään palkkaerojen syistä, vaan huomaamme ainoastaan erot. Ilman riittäviä perusteita palkkojen täydellinen läpinäkyvyys aiheuttaa todennäköisesti enemmän haittaa kuin hyötyä.

Palkkojen julkistaminen vaatii selkeiden perusteiden lisäksi avointa yrityskulttuuria. Yrityksen sisäinen luottamus sekä valmius keskustella palkoista, omasta työstä ja suoriutumisesta tuntuvat olevan edellytyksiä täysin avoimille palkkatiedoille. Työnantaja ei voi yksin päättää palkkojen julkisuudesta, ja harvoin kaikki työntekijät haluavat oman palkkansa muiden tietoon.

Monet yritykset kulkevat keskitietä. Usein palkan perusteiden ja tehtäväkohtaisten palkkahaitareiden kertominen antavat henkilöstölle riittävän käsityksen palkkauksesta ja siihen vaikuttavista mekanismeista. Tällöin jokainen tietää, millä perusteella palkka muodostuu ja mitä voi itse tehdä sen korottamiseksi.

Ongelman ratkaisi Mandatum Lifen tytäryhtiön Innovan palkitsemisen asiantuntija Johanna Maaniemi.

Palkkavaaka®-järjestelmän avulla selvität ja luokittelet organisaation työtehtävien vaativuuden ja vertailet tehtävistä maksettavia palkkoja yrityksen sisällä ja ulkopuolella. Tutustu lisää »

Tilaa uutiskirje

Uutiskirjeessä käsittelemme muun muassa sijoittamista, työelämän aiheita sekä omaa arkea ja riskeihin varautumista.

Lähetä viesti

Asiakkaanamme asioit helposti ja turvallisesti lähettämällä meille viestin verkkopalvelussamme

Soita

Asiakaspalvelumme palvelee numerossa

0200 31100
(pvm/mpm) ma-to 8-18, pe 8-17

Soita

Yritysasiakkaidemme asiakaspalvelu palvelee numerossa

0200 31190
(pvm/mpm) ma-pe 8-17

Jätä soittopyyntö

Lähetä yhteystietosi, niin soitamme sinulle.

Voit jättää yhteydenottopyynnön tällä lomakkeella. Täydennä tietosi niin olemme sinuun yhteydessä. Jos toivot yhteydenottoa ensisijaisesti puhelimitse tai sähköpostilla, kerrothan toiveesi Lisätietoa-kentässä. Jos olet jo asiakkaanamme, lähetät meille helposti ja turvallisesti viestin verkkopalvelussamme.

Kirjaudu verkkopalveluun »

*
* Pakollinen kenttä