Miksi tehdä töitä, kun voisi nauttia vapaudestakin?

5.4.2018 Anna Ylikorkala Kuvat: Tomi Parkkonen

Aika moni meistä käy töissä ensisijaisesti rahan takia. Harvalle on samantekevää, mitä työstä maksetaan.

Mikä vimma meitä sitten ajaa tekemään töitä vielä senkin jälkeen, kun elämän välttämättömyydet on turvattu? Miksi ukki haluaa tehdä töitä muutaman päivän viikossa, vaikka voisi jo hyvillä mielin nauttia ansaitusta eläkkeestä?

Monelle työ on osa identiteettiä. Työpaikka on tärkeä yhteisö ja työn sisältö kiinnostaa. Ihmiset haluavat pysyä ajan tasalla ja olla luomassa uutta niin kauan kuin pää pelaa ja työpanosta arvostetaan.

Parhaimmillaan työstä saa valtavasti energiaa. Vapaa-aika ja viikonloput tuovat elämään rytmiä. Aikaansaannoksista ja palautteesta saa nautintoa, pää on virkeä ja uusiin asioihin jaksaa keskittyä.

Jokainen työnantaja toivoo, että henkilöstö kokisi työnsä merkitykselliseksi ja suhtautuisi siihen yrittäjämäisellä intohimolla. Sisäisesti motivoitunut työntekijä ei laske työtunteja, vaan antaa kaikkensa ja motivoituu entisestään saamastaan palautteesta ja työn tuloksista.

Onko tällaisia työntekijöitä ihan oikeasti olemassa?

Työnteon ilon lisäksi työntekijän pitää saada menetetystä vapaa-ajastaan asianmukainen korvaus paitsi aineettomasti myös aineellisesti.

Yrittäjän korvaus on mahdollisuus nostaa oma yhtiö seuraavalle tasolle. Työntekijälle suora korvaus on palkka ja mahdolliset palkkiot.

Innostava työyhteisö ja muut työn tuomat aineettomat ilon aiheet ovat nekin osa pakettia, mutta niiden mrkitystä ei pidä liioitella.  Jos työntekijän aineelliset palkkiot eivät ole kunnossa, myös aineettomien etujen arvostus laskee helposti.

Anna Ylikorkala on tehnyt uraa palkkauksen ja palkitsemisen parissa lähes 20 vuoden ajan. Anna on kirjoittanut johdolle ja esimiehille suunnattuja palkitsemisen käsikirjoja ja valmentaa aiheesta. Tällä hetkellä hän asuu Keski-Euroopassa ja toimii freelancerina.

Tilaa uutiskirje

Uutiskirjeessä käsittelemme muun muassa sijoittamista, työelämän aiheita sekä omaa arkea ja riskeihin varautumista.

Lähetä viesti

Asiakkaanamme asioit helposti ja turvallisesti lähettämällä meille viestin verkkopalvelussamme

Soita

Asiakaspalvelumme palvelee numerossa

0200 31100
(pvm/mpm) ma-to 8-18, pe 8-17

Soita

Yritysasiakkaidemme asiakaspalvelu palvelee numerossa

0200 31190
(pvm/mpm) ma-pe 8-17

Jätä soittopyyntö

Lähetä yhteystietosi, niin soitamme sinulle.

Voit jättää yhteydenottopyynnön tällä lomakkeella. Täydennä tietosi niin olemme sinuun yhteydessä. Jos toivot yhteydenottoa ensisijaisesti puhelimitse tai sähköpostilla, kerrothan toiveesi Lisätietoa-kentässä. Jos olet jo asiakkaanamme, lähetät meille helposti ja turvallisesti viestin verkkopalvelussamme.

Kirjaudu verkkopalveluun »

*
* Pakollinen kenttä