Palkitse rohkeasti

4.1.2017 Marika Javanainen Kuvat: Veikko Kähkönen

Oikein käytetyt tulospalkkiot parantavat yritysten tuottavuutta, lisäävät tyytyväisyyttä ja parantavat yhteistyötä työpaikoilla. Tärkeintä olisi tehdä rohkeasti omannäköisiä palkitsemisjärjestelmiä, kannustaa johtava asiantuntija Kiisa Hulkko-Nyman Mandatum Lifen tytäryhtiöstä Innovasta. Se ei ole mahdotonta, vaan järkevää ja tuottavaa.

Hulkko-Nyman tutki väitöskirjassaan suomalaisorganisaatioiden palkitsemisjärjestelmiä. Väitöskirjan mukaan palkitseminen ei aina vaikuta halutulla tavalla.

Tavallinen tarina on, että organisaatiossa on joskus luotu hyvä tulospalkkiojärjestelmä, mutta sen kehittäminen unohtuu.

”Oletetaan, että kerran kehitetty järjestelmä toimii pitkään hyvin. Mutta kun muu maailma, tavoitteet ja strategiat muuttuvat, myös tulospalkkiojärjestelmää pitää päivittää”, Hulkko-Nyman sanoo.

Toinen yleinen kompastuskivi liittyy viestintään.

Kun muu maailma, tavoitteet ja strategiat muuttuvat, myös tulospalkkiojärjestelmää pitää päivittää.

Kiisa Hulkko-Nyman

”Työntekijöiden tiedon tarve aliarvioidaan. Usein ajatellaan, että onhan näistä palkitsemisasioista jo kerrottu ja että intrasta löytyy tietoa.”

Se ei kuitenkaan Hulkko-Nymanin mukaan riitä. Lisäksi tarvitaan ”tosi paljon” keskustelemista, läpikäymistä ja tunnuslukujen seuraamista. Sen jälkeen työntekijät tietävät, mistä palkkiot tulevat.

Työssään Kiisa Hulkko-Nyman auttaa asiakkaitaan tekemään vaikuttavia ja motivoivia palkitsemisjärjestelmiä sekä viestimään niistä oikein. Hän tutki väitöskirjaansa varten 35 palkkiojärjestelmää. Mikä yllätti?

”Kokemus palkkiojärjestelmän sopimisesta yhteen oman organisaation tavoitteiden kanssa vaikutti tulospalkkioiden vaikutuksiin paljon voimakkaammin kuin odotin.”

 

Miten markkinatietoa voi hyödyntää palkitsemisstrategian suunnittelussa? Lue vinkit »

Lähetä viesti

Asiakkaanamme asioit helposti ja turvallisesti lähettämällä meille viestin verkkopalvelussamme

Soita

Asiakaspalvelumme palvelee numerossa

0200 31100
(pvm/mpm) ma-to 8-18, pe 8-17

Soita

Yritysasiakkaidemme asiakaspalvelu palvelee numerossa

0200 31190
(pvm/mpm) ma-pe 8-17

Jätä soittopyyntö

Lähetä yhteystietosi, niin soitamme sinulle.

Voit jättää yhteydenottopyynnön tällä lomakkeella. Täydennä tietosi niin olemme sinuun yhteydessä. Jos toivot yhteydenottoa ensisijaisesti puhelimitse tai sähköpostilla, kerrothan toiveesi Lisätietoa-kentässä. Jos olet jo asiakkaanamme, lähetät meille helposti ja turvallisesti viestin verkkopalvelussamme.

Kirjaudu verkkopalveluun »

*
* Pakollinen kenttä