NCC ymmärtää hyvän päälle – osaajiin kannattaa panostaa

8.3.2012 Joanna Sinclair Kuvat: Janne Lehtinen

Vitriinissä on hyllykaupalla mitaleja, pokaaleja ja voittoviirejä. NCC:n pääkaupunkiseudun työntekijät kisaavat yritysten välisissä urheilumittelöissä tosissaan, kattojärjestönään mainiosti nimetty Kunnonrakentajat. Henkilöstöjohtaja Kristiina Kero esittelee palkintorivistöä mielellään, kertoohan se osaltaan tarinaa henkilökunnan hyvinvoinnista – ykkösasia rakennusalalla, jossa työntekijöiden vointi heijastuu tulokseen nopeasti.

Kristiina Kero

Kristiina Kero

"NCC:llä on Kunnonrakentajien kaltaisia urheiluporukoita ympäri Suomea. Lajiksi kelpaa lähes mikä vain, soudusta suunnistukseen. Panostamme työntekijöiden kuntoiluun niin yksilötasolla kuin joukkuepelien tukemisessakin", Kero kertoo kumartuessaan esittelemään vuosikymmenten saatossa kerättyjen kunnianosoitusten kokoelmaa.

NCC:n henkilöstöjohtajasta paistaa aito välittäminen ja tahto luoda henkilökunnalle parhaat olosuhteet viihtyä työssään ja kehittyä alallaan. Välittömän persoonan takaa paljastuu kuitenkin piinkova juristi, auskultoinut varatuomari, joka on aikoinaan viihtynyt oikeussalissa pitkiä aikoja sekä lakimiehenä että yleisenä syyttäjänä. Tie henkilöstöhallintoon kulki sopimusjuridiikan kautta, NCC:llä Kero on johtanut henkilöstöasioita vuodesta 2006.

"Kiinnostavampaa pestiä saa henkilöstöhallinnon saralla varmasti etsiä. Tällä hetkellä meitä on HR-osastolla kymmenen ja puoli henkeä, eikä tekemisestä ole tosiaan kenelläkään pula. Rakennusalalle on ominaista, että mitä isompi talo, sen paremmin työntekijöistä pidetään huolta – ja NCC on iso", Kero huomauttaa.

Osaajien houkutteluun vetoapua

Kero ei liioittele lainkaan. Konsernin leivissä puurtaa noin 18 000 ammattilaista, Suomessa työntekijöitä on kahden ja puolen, kolmen tuhannen väliltä. Tarkkaa lukua ei ole, sillä työntekijöiden määrä vaihtelee vuodenaikojen mukaan. Kesäisin NCC ottaa siipiensä suojaan satoja harjoittelijoita, viime vuonna alaan tutustujia oli yli 450.

Rakennusala on siitä harvinainen, että työt eivät tekemällä lopu, eikä tuotantoa koskaan siirretä toiseen maahan. Alalle tarvitaan jatkuvasti uusia tulijoita ja talossa olijoiden työssä jaksaminen, viihtyminen ja kunto on varmistettava. Kero joukkueineen keskittyy panostamaan henkilöstön hyvinvointiin ja luomaan mielenkiintoisia urapolkuja, jotka voivat konsernin tavoitteiden mukaisesti suunnata niin ylöspäin kuin sivulle. Työnkierto on NCC:llä kova sana.

"On koko yrityksen etu pitää osaavat henkilöt talossa ja kehittyä yhdessä heidän kanssaan."

"On koko yrityksen etu pitää osaavat henkilöt talossa ja kehittyä yhdessä heidän kanssaan. Tämän ohella panostamme myös oikeiden ihmisten taloon houkutteluun ja siinä Mandatum Life on osaltaan ollut iso apu."

Kero viittaa Mandatum Lifen kautta vuonna 2007 otettuun toimihenkilöiden ryhmäeläkevakuutukseen, jolla pyritään houkuttelemaan taloon etenkin osaavia työnjohtajia ja vastaavia työnjohtajia.

"Ei ole mikään salaisuus, että alallamme oli ja on edelleen pula hyvistä osaajista toimihenkilöpuolella. Työmaalla esimiesten tehtävä on vaativaa, sillä tuttu porukka ei kauaa samoja töitä tee. Esimies vaihtuu aina työmaan mukana."

"NCC:lle on ensiarvoisen tärkeää rekrytoida työnjohtajiksi parhaat osaajat ja lupaavimmat tulevaisuuden toivot, se on kilpailukyvyn tae. Työn laadukkuuden varmistamisessa työnjohtaja on avainasemassa", Kero tiivistää.

Eläkeasumisen asiantuntija panostaa kultaisiin vuosiin

Kero kertoo Mandatum Lifen tarjoaman ryhmäeläkevakuutuksen olleen NCC:lle luonteva valinta, kun etsittiin keinoja kisata parhaista osaajista.

Eläkeasiat olivat NCC:llä mielessä oman toimialan kautta, sillä senioriasuntojen rakentaminen on kaiken aikaa kasvava ala. Ihmiset haluavat asua omassa kodissaan mahdollisimman pitkään ja NCC vastaa kysyntään tarjoamalla asuntoja, jotka on räätälöity vastaamaan ikäihmisten tarpeisiin monella tapaa.

"Senioriasuntoihin satsaaminen on saanut meidätkin yrityksenä ajattelemaan enemmän eläkevuosien tärkeyttä ihmisille. Arvostamme, että eliniän noustessa eläkevuosien merkitys tulee vain kasvamaan. Siksikin kultaisiin vuosiin panostaminen tuntui meistä luontevalta keinolta satsata toimihenkilöiden rekrytointiin", Kero toteaa.

"Kilpailuvalttina ryhmäeläkevakuutus on ehdottomasti hyvä. Olimme ensimmäinen iso rakennusalan yritys, joka lähti tarjoamaan näin laajaa kannustinpakettia".

Kero tähdentää, että ryhmäeläkevakuutuksella on toki tarkoitus paitsi houkutella parhaat tekijät taloon, myös motivoida heitä jäämään.

"Ratkaisu on tietysti myös sitouttamisen keino. Jos lähtee itse talosta ennen eläkepäiviä, niin osa potista jää meille. Joskin meillä NCC:llä on reilu meno, suurimman osan saa kyllä mukaan lähtiessään."

Verovinkkejä ja hyvää palvelua

NCC:n mallissa yrityksen ryhmäeläkevakuutukseen laittama summa on sidoksissa tulokseen. Parhaina aikoina toimi­henkilöt saavat eläkepottiinsa 3,5 % palkkaa vastaavan osuuden. Ne ammattilaiset, jotka tekevät NCC:llä pitkän uran, saavat aikoinaan merkittävän lisän eläkepäivien kassaan. Kero muistuttaa, että osa henkilökunnasta kasvattaa summaa lisäksi omalla panoksellaan.

"Nyt kun Korkeimman hallinto-oikeuden päätöksellä on voinut parin vuoden ajan henkilöstökin osallistua omalta osaltaan eläkepottinsa kerryttämiseen niin, että verotetaan vasta eläkettä nostettaessa, on osa tarttunut tähän mahdollisuuteen. Järkeväähän se on", Kero huomauttaa.

NCC:llä on ollut ryhmäeläkevakuutus Mandatum Lifelta nyt neljän vuoden ajan, yhteistyötä yritysten välillä on ollut pienemmässä mittakaavassa jo pidempään. Kokemuksen perusteella Mandatum Lifen palvelu saa henkilöstöjohtajalta pelkästään positiivista palautetta.

"NCC:llä on ryhmäeläkevakuutuksen ohella myös tulospalkkiojärjestelmä. Mandatum Lifelta tuli erittäin asiantuntevaa apua sen suhteen, miten rinnakkaiset järjestelmät kannattaa rakentaa."

"Yhteistyö Mandatum Lifen kanssa on ollut hyvää ja ennen kaikkea hyödyllistä. Meillä on ollut sama yhteyshenkilö, Salmisen Harri, koko ajan. Häneltä on tullut erittäin hyviä vinkkejä vuosien varrella. Mitä voi tehdä, mitä ei. Missä vaiheessa asiat kannattaa toteuttaa, mikä on verotuksellisesti paras ratkaisu. Salmisen ja hänen kollegoidensa asiantuntemuksesta on ollut konkreettista hyötyä enemmänkin, kuin mitä osasimme alun perin odottaa", Kero kiittää.

Lähetä viesti

Asiakkaanamme asioit helposti ja turvallisesti lähettämällä meille viestin verkkopalvelussamme

Soita

Asiakaspalvelumme palvelee numerossa

0200 31100
(pvm/mpm) ma-to 8-17, pe 8-16

Soita

Yritysasiakkaidemme asiakaspalvelu palvelee numerossa

0200 31190
(pvm/mpm) ma-pe 8-17

Jätä soittopyyntö

Lähetä yhteystietosi, niin soitamme sinulle.

Voit jättää yhteydenottopyynnön tällä lomakkeella. Täydennä tietosi niin olemme sinuun yhteydessä. Jos toivot yhteydenottoa ensisijaisesti puhelimitse tai sähköpostilla, kerrothan toiveesi Lisätietoa-kentässä. Jos olet jo asiakkaanamme, lähetät meille helposti ja turvallisesti viestin verkkopalvelussamme.

Kirjaudu verkkopalveluun »

*
* Pakollinen kenttä