Millainen valtakirja raha-asioiden hoitoon?

4.6.2015 Satu Alavalkama Kuvat: Taloustaito

Taloustaidon lukijalla oli ollut ongelmia sukulaisensa perintöön liittyvien asioiden hoitamisessa valtakirjalla. Julkinen oikeusavustaja Sari Vuori Helsingin oikeusaputoimistosta kertoo, miten laaditaan laillinen valtakirja.

"Hyvä valtakirja on yksilöity tietyn toimeksiannon hoitamiseen. Silloin valtuutettu ei voi toimia valtuuttajan nimissä vapaasti, vaan hän hoitaa sovitun tehtävän", sanoo Vuori.

Valtakirjan voi halutessaan kirjoittaa perinteiseen tapaan paperille, joko käsin tai koneella.

Sisällössä tulee olla

  • päivämäärä
  • valtuutetun nimi ja syntymäaika tai henkilötunnus
  • hoidettava toimenpide
  • valtuuttajan nimi ja syntymäaika tai henkilötunnus.

"Valtakirjan luotettavuutta voi lisätä pyytämällä allekirjoitukset kahdelta todistajalta. Todistajat eivät kuitenkaan ole välttämättömiä", sanoo Vuori.

Sähköinen valtakirja

Monilla pankeilla, vakuutusyhtiöillä, Kelalla ja Verohallinnolla on verkkosivuillaan tarjolla sähköisiä valtakirjoja, jotka varmennetaan pankkitunnuksilla. Näissä paikoissa kelpaavat aina myös paperivaltakirjat.

Olet aina itse vastuussa valtuuttamasi toimenpiteen laillisuudesta ja seurauksista. Valtakirja voi olla epäpätevä silloin, jos sinulla ei itselläsi ole laillisia oikeuksia kyseiseen toimenpiteeseen.

Malleja yksilöidyistä valtakirjoista löytää esimerkiksi osoitteesta www.lakiopas.com/asiakirjamallit.

Lisää aihepiirin artikkeleja Taloustaidon sivuilla »

Tämä artikkeli  on Veronmaksajain Keskusliiton Taloustaito-lehden tuottamaa. Mandatum Life ei vastaa artikkelin sisällöstä eikä artikkelia ole pidettävä Mandatum Lifen tuotteisiin tai palveluihin liittyvänä neuvona tai kehotuksena.

Tilaa uutiskirje

Uutiskirjeessä käsittelemme muun muassa sijoittamista, työelämän aiheita sekä omaa arkea ja riskeihin varautumista.

Lähetä viesti

Asiakkaanamme asioit helposti ja turvallisesti lähettämällä meille viestin verkkopalvelussamme

Soita

Asiakaspalvelumme palvelee numerossa

0200 31100
(pvm/mpm) ma-to 8-18, pe 8-17

Soita

Yritysasiakkaidemme asiakaspalvelu palvelee numerossa

0200 31190
(pvm/mpm) ma-pe 8-17

Jätä soittopyyntö

Lähetä yhteystietosi, niin soitamme sinulle.

Voit jättää yhteydenottopyynnön tällä lomakkeella. Täydennä tietosi niin olemme sinuun yhteydessä. Jos toivot yhteydenottoa ensisijaisesti puhelimitse tai sähköpostilla, kerrothan toiveesi Lisätietoa-kentässä. Jos olet jo asiakkaanamme, lähetät meille helposti ja turvallisesti viestin verkkopalvelussamme.

Kirjaudu verkkopalveluun »

*
* Pakollinen kenttä