Menestyksen tekijät

4.10.2013 Anna Väre Kuvat: Jonas Lundqvist

Yksikään yritys ei kasva ja kehity investoimatta. Muuttuvat markkinat pakottavat yrittäjän tarkastelemaan toimintaansa uudessa valossa. Tulevina vuosina yritykset tekevät tärkeimmät investointinsa älykkääseen kaupallistamiseen, henkilöstöön ja hyvinvointiin.

Helsinkiläisen Marketing Clinicin perustaja ja toimitusjohtaja Catharina Stackelberg palkittiin kesäkuussa bisnesnaisten Oscarina tunnetulla Veuve Clicquot Business Woman -palkinnolla. Perusteissa Stackelbergiä kiiteltiin rohkeaksi ja yritykseensä uskovaksi yrittäjäksi, joka on onnistunut niin kasvussa, kannattavuudessa kuin kansainvälistymisessä.

Catharina Stackelberg

Catharina Stackelberg

Stackelberg aloitti yrittäjänä vuonna 2004. Sittemmin liikejohdon konsultointiin keskittynyt Marketing Clinic on laajentanut toimintansa Ruotsiin, Norjaan ja Tanskaan ja kasvanut Pohjoismaiden johtavaksi kansainväliseksi markkinoinnin konsultointiyritykseksi.

"Moni yritys laajenee menestyneesti yritysostoilla, mutta me olemme valinneet hitaamman ja riskittömämmän tavan. Olemme kasvattaneet jokaisen tytäryhtiömme alusta saakka itse. Näin pystymme takaamaan saman laadun kaikille asiakkaillemme", Stackelberg sanoo.

Tärkeimpänä investointinaan Stackelberg pitää oppivuosiaan isoissa yrityksissä, pikaruokabrändeihin keskittyneessä Sentrassa ja Coca-Colalla, "maailman parhaassa markkinointikoulussa", jossa hän työskenteli muun muassa Suomen ja Ruotsin toimitusjohtajana.

"Koulunpenkiltä on vaikea ryhtyä konsultiksi. On oltava uniikkia osaamista ja syvempää liiketoiminnan ymmärrystä, jotta pystyy neuvomaan muita", Stackelberg sanoo.

Stackelberg on ylpeä kansainvälisestä työyhteisöstään, jossa ideoiden sparraaminen on helppoa ja innostavaa. Hän uskoo työntekijöidensä sitoutuvan yritykseen juuri kunnianhimoisen ja haastavan työyhteisön vuoksi.

"Ne yritykset, joilla on selkeä strategia ja jotka ovat tehostaneet toimintaansa järkevästi, menestyvät."

Catharina Stackelberg

"Vahvan markkinointiosaamisen, luovuuden ja bisnesajattelun lisäksi arvostamme työntekijän asennetta ja sopivuutta työkulttuuriimme. Nautin siitä, että porukkamme viihtyy yhdessä työajan jälkeenkin."

Luottoihmisten avulla Stackelberg on laajentanut yritystään menestyksekkäästi. Uusille markkinoille mentäessä hän on aina etsinyt yrityksen keulakuvaksi pätevän, alalla tunnetun toimitusjohtajan, jonka verkostot ovat avanneet tien neuvotteluihin. Sellainen on esimerkiksi Ruotsin ja Tanskan toimitusjohtaja Morten Kjaer, joka tunnetaan pitkästä urastaan suurten monikansallisten yritysten palveluksessa.

Tärkein kysymys on kuitenkin oman keihäänkärjen löytäminen. On päätettävä, mitä osa-aluetta yrityksestä lähdetään kansainvälistämään ja millä osaamisella se haluaa tulla tunnetuksi.

Stackelbergin mukaan suomalaiset ovat erinomaisia kehittämään uusia tuotteita, mutta niiden kaupallistaminen aloitetaan auttamattomasti myöhässä. Pitkällä Suomen edellä ovat esimerkiksi Yhdysvallat ja Ruotsi. Yhdysvalloissa tuotetta myydään täysillä jo ideointivaiheessa, ruotsalaiset taas ovat konseptoinnissa omaa luokkaansa. Esimerkiksi Ikean tarjousmainontaa tehdään aina brändi edellä.

"Moni yrittäjä rakastuu tuotteeseensa niin, että unohtaa asiakaskunnan. Kehittämisen ja kaupallistamisen pitäisi tapahtua rinnakkain, ja jos tuote ei toimi, siitä pitäisi pystyä luopumaan ja mennä eteenpäin. Markkinoinnissa kaikki lähtee asiakasymmärryksestä ja käyttäjäkokemuksista. Asiakastyytyväisyydestä huolehtiminen kuuluu yrityksessä kaikille", Stackelberg muistuttaa.

Konsulttina Stacklbergillä on ainutlaatuinen näköalapaikka suomalaisiin yrityksiin. Tummista pilvistä huolimatta hän suhtautuu tulevaisuuteen luottavaisesti.

"Ne yritykset, joilla on selkeä strategia ja jotka ovat tehostaneet toimintaansa järkevästi, menestyvät. Perinteisistä firmoista esimerkiksi Nokian Renkaat teki juuri erinomaisen tuloksen, hyvin menee myös Wärtsilällä. Näitä yrityksiä johdetaan hyvin ja niissä on tehty oikeita valintoja."

Stackelbergin omia yöunia markkinointi- ja media-alan myllerrys ei ole häirinnyt. Osaavan tiimin ja hyvän delegoinnin ansiosta hän ehtii yleensä kotiin samaan aikaan kun hänen kolme poikaansa palaavat harrastuksista. Laitettuaan lapset nukkumaan hän avaa läppärin ja valmistelee seuraavan päivän tapaamiset.

"Pidän haasteista. Mitä vaikeampia caseja, sen kiinnostavampaa."

Rakennus- ja kaivoshankkeiden projektijohtoon erikoistuneen Ahma insinöörien perustaja, toimitusjohtaja Antti Kuivalainen odottaa teollisuuden rakennemuutoksen rokottavan Suomen taloutta ankarasti lähivuosina.

Antti Kuivalainen

Antti Kuivalainen

"Viiden vuoden päähän suunnitellut hankkeet ovat selvästi vähentyneet. Kun teollisuudesta leikataan, paikat eivät tule enää takaisin. Kiinasta tuotanto palaa Viroon ja naapurimaihin. Tulevaisuus tarkoittaa meille kaikille elintason laskua", Kuivalainen ennustaa.

Pitkän linjan yrittäjänä Kuivalainen on tottunut nousuihin ja laskuihin ja pitää suhdannevaihteluja normaalina osana perheyrityksen arkea.

"Raha on erittäin tärkeää vain velkaantuneelle yrittäjälle. Asiat on hyvä nähdä sellaisina kuin ne ovat, ei sen dramaattisemmin. Jos markkinat jäävät pysyvästi alemmalle tasolle, sitten eletään sen mukaan", Kuivalainen toteaa.

Jalat maassa -asenne on ohjannut Kuivalaista tekemään järkeviä ratkaisuja. Vuonna 2002 Rovaniemelle perustettu konsulttiyritys on kasvanut orgaanisesti ja pienillä yritysostoilla. Kuusi vuotta sitten se osti ympäristölaboratoriotoimintaan keskittyneen yrityksen ja laajensi toiminnan valtakunnalliseksi. Samalla liiketoiminta 2,5-kertaistui.

Laboratoriotoiminta vaatii mittavia investointeja analyysilaitteisiin, mutta Kuivalainen näkee ne pakollisena osana toiminnan jatkumista. Suomessa yrityksen tulevaisuus on ympäristöteknologiassa. Laitteiden lisäksi kustannuksia tulee osaajien rekrytoinnista.

"Raha on erittäin tärkeää vain velkaantuneelle yrittäjälle. Asiat on hyvä nähdä sellaisina kuin ne ovat, ei sen dramaattisemmin."

Antti Kuivalainen

"Vaikka kaiken suunnittelisi hyvin, excel-taulukot eivät huomioi maailman muutosta. Välillä tulee yritysostoihin liittyviä tilaisuuksia, joihin on tartuttava. Välillä on maksettava velat pois. Koulutus ja analyysit ovat investointeja, joita teemme kaikissa markkinatilanteissa. Lähdemme siitä, että koulutus nostaa yrityksemme arvoa ja parantaa työntekijöidemme statusta ammattilaisina. Lisäksi käytämme vanhan ajan kisällimenetelmää, jossa kokeneemmat tekijät siirtävät osaamistaan nuoremmille", Kuivalainen kertoo.

Valtaosa yrityksen insinööreistä elää jatkuvasti tien päällä. Työnjohtoa tarvitaan erityisesti Venäjällä ja Kazakstanissa, missä kaivos- ja rakennustyöt eivät Suomen tapaan osoita ehtymisen merkkejä. Uusilla alueilla lupien hankinta ja lakien hallitseminen vaativat paikallista osaamista, jonka rekrytoinnissa Kuivalainen luottaa headhuntereihin ja verkostoihin. Luottohenkilöiden sitouttaminen lähtee työn mielekkyydestä.

"Maksamme avainhenkilöille bonukset ja eläkkeet. En kuitenkaan usko, että pelkät porkkanat pitävät ketään yrityksessä. Kiinnostava työ koostuu monesta asiasta, kuten osaamisesta, työkavereista ja perhe-elämän yhteen sovittamisesta. Ihmisiä pitää kuunnella ja toiveita ottaa huomioon, mutta silti betoni valetaan kun se valetaan. Tämä työ vaatii tietynlaista ihmistä."

Työn kansainvälisyys ja sopimukset uusilla toimialueilla lisäävät myös Kuivalaisen matkapäiviä. Iän myötä yrittäjä on alkanut miettiä haasteiden keskellä omaa jaksamistaan.

"Nuorena ajattelin, että ihminen kestää mitä tahansa. Nyt ymmärrän, että on tärkeää pitää itsensä kunnossa ja elämä muutenkin järkevissä rajoissa. Työn ulkopuolella urheilen ja elän varsin rauhallisesti. Ehkä erilaisissa tilaisuuksissa pitäisi juosta enemmänkin, mutta jotenkin se ei koskaan ole tuntunut omalta", Kuivalainen pohtii.

Ville Miettinen

Ville Miettinen

Yhdysvaltojen tapaan Suomi on nyt tilanteessa, jossa uusia työpaikkoja syntyy yksinomaan pieniin yrityksiin. Huimaa tulosta tekevien teknologia- ja pelialan start-upien maailma on kaukana tavallisen tehdastyöläisen arjesta. Vaikka tulosuutiset ovat yhä enemmän kasvuluvuissa kuin liikevaihdossa, kaventavat suurimmat menestyjät, Rovio ja Supercell, hyvää tahtia kuilua perinteisiin pörssiyrityksiin.

Kun fyysistä infrastruktuuria ei ole, ideaa on helppo lähteä kokeilemaan todella pienellä budjetilla. Kasvuyrityksiä sparraavan ja rahoittavan teknologia-alan sarjayrittäjä Ville Miettisen mukaan henkilöstö onkin startupeille ehdottomasti tärkein investointi.

"Kääntöpuoli on se, että kun rahaa tarvitaan, ihmiset eivät käy vakuudeksi, vaan laina pitää kuitata asunnolla tai muulla omaisuudella. Toisaalta yrittämiseen kuuluu aina henkilökohtainen riski. Oma sijoitus todistaa, että yrittäjä todella uskoo ideaansa", Miettinen toteaa.

Startup-yritykset toimivat pääosin riskirahoituksella. Alussa se tarkoittaa, että rahat ovat joko loppu tai onnistuneen rahoituskierroksen jälkeen muki on täynnä laskujen maksamiseen. Suuremmat investoinnit, kuten avainhenkilöiden rekrytoinnit, esitellään sijoittajille rahoitussuunnitelman yhteydessä.

Kukkaroa hallitsevan ensimmäisen sijoittajan valinta on yrittäjän kannalta kriittisin päätös heti yhtiökumppanin valinnan jälkeen. Yrityksen ja oman mielenterveyden kannalta valuaatiota tärkeämpää on löytää sijoittaja, jonka kanssa henkilökemiat toimivat. Kokemuksesta Miettinen on huomannut, että prosentteja enemmän ratkaisevat asenne, tahto ja osaaminen. Parhaimmillaan sijoittaja on erinomainen sparrauskumppani.

"Piilaaksossa yksi tyyppi on myynyt viisi viimeistä yritystään Googlelle. Nokia sen sijaan on ostanut kaikkiaan yhden kasvuyrityksen. Silmien pitäisi olla paremmin auki."

Ville Miettinen

Sarjayrittäjänä ja Microtaskin toimitusjohtajana työskentelevä Miettinen tekee vuosittain 150 Venture Capital -kierrosta pitchaten sekä omia että kavereidensa ideoita. Hänen kontakteillaan monet pienyritykset ovat saaneet audiensseja rahoittajille, joiden kiinnostuksen herättäminen on muuten vaikeaa.

"Sijoittajat ovat usein alansa huippuasiantuntijoita. Minulle on valtavan hyödyllistä kuulla, miksi he eivät sijoittaisi yritykseeni. Huippukonsultilta sama tieto maksaa tuhansia euroja."

Miettinen uskoo ideoiden jakamiseen ja vuorovaikutukseen. Sitä ilman ovet pysyvät kiinni.

"Suomalainen perisynti on salata omat ideat ja ajatukset. Jos idea on tarpeeksi hyvä, tehdään sitä samaan aikaan useassa paikassa maailmalla. Kun ideoista kertoo suoraan, saa niille jatkuvaa palautetta, ja usein löytyy sopiva jeesaajakin. Monessa maassa, jossa vastaavaa kulttuuria ei ole, ala näivettyy nopeasti."

Miettinen asuu puolet vuodesta Piilaaksossa, jonne suomalaisyrityksetkin kuumeisesti pyrkivät. Pääkallopaikan startup-huuma on niin voimakas, että lakimiehet avustavat aloittelevia yrityksiä ottamalla palkkionsa osakkeina. Teknologia-alan kasvuyritysten tarinat ovat nykyajan prinsessasatuja. Yksi Kalifornian merenrantakartanoista kuuluu opiskelijalle, joka aikanaan maalasi Facebook-yhtiön seinät.

Suomessa vastaavat jutut puuttuvat. Miettisen mukaan tavallisten työntekijöiden sitouttaminen optioilla on hankalaa, koska niiden voimaa todistavia tarinoita on kulttuurissamme niin vähän. Tilanne muuttuu vasta sitten, kun onnistuneita exitejä osuu tarpeeksi samaan kaveriporukkaan.

Lähetä viesti

Asiakkaanamme asioit helposti ja turvallisesti lähettämällä meille viestin verkkopalvelussamme

Soita

Asiakaspalvelumme palvelee numerossa

0200 31100
(pvm/mpm) ma-to 8-18, pe 8-17

Soita

Yritysasiakkaidemme asiakaspalvelu palvelee numerossa

0200 31190
(pvm/mpm) ma-pe 8-17

Jätä soittopyyntö

Lähetä yhteystietosi, niin soitamme sinulle.

Voit jättää yhteydenottopyynnön tällä lomakkeella. Täydennä tietosi niin olemme sinuun yhteydessä. Jos toivot yhteydenottoa ensisijaisesti puhelimitse tai sähköpostilla, kerrothan toiveesi Lisätietoa-kentässä. Jos olet jo asiakkaanamme, lähetät meille helposti ja turvallisesti viestin verkkopalvelussamme.

Kirjaudu verkkopalveluun »

*
* Pakollinen kenttä