Tulevaisuus

Parempi tapa sijoittaa: Edelläkävijät jakavat kokemuksensa vastuullisuudesta

3.10.2017

Henkilöstön tyytyväisyys näkyy yrityksen tuloksessa ja sijoittaja voi vahvistaa salkkuaan huomioimalla vastuullisuusasiat sijoituspäätöksissään, kertoivat huippupuhujamme Tulevaisuus-seminaarissa 19.9. Koostimme vastuullisuusseminaarimme parhaat palat yhdeksi videoksi.

”Yritykset, jotka kohtelevat henkilöstöään paremmin, pärjäävät paremmin”, sanoo London Business Schoolin professori Alex Edmans.

Kyse ei Edmansin mukaan ole itsestäänselvyydestä.

”Tuottavuuden ja tyytyväisyyden suhde ei ole itsestäänselvyys, koska henkilöstöön investointi on aina rahallinen investointi.”

"Perinteisen näkökulman mukaan jokainen euro henkilöstölle on pois omistajan taskusta."

Alex Edmans

Esimerkiksi amerikkalainen vähittäiskauppaketju Costco maksaa henkilöstölleen huomattavasti korkeampaa palkkaa kuin alalla keskimäärin.

”Miksi sijoittavat siis hyväksyvät ylimääräisen kulun? Perinteisen näkökulman mukaan jokainen euro henkilöstölle on pois omistajan taskusta. Kuitenkin tutkimustulokset osoittavat, että henkilöstön tyytyväisyys kasvattaa tuloksellisuutta, josta hyötyvät kaikki”, Edmans sanoo.

Suursijoittaja uskoo vastuullisuuteen

Maailman rahavirrat kertovat vastuullisen sijoittamisen massiivisesta kasvusta. Vastuullisen sijoittamisen periaatteet (UNPRI) allekirjoittaneet tahot edustavat noin 60 biljoonaa dollaria sijoitusvarallisuutta.

”Olin mukana laatimassa näitä vastuullisuusperiaatteita. Niiden suosion kasvu on yllättänyt myös meidät, jotka olivat mukana laatimassa niitä. Niille oli syntynyt markkinoilla todellinen tarve”, sanoo maailman johtavan rahastokonsultin Mercerin vastuullisuusjohtaja Jane Ambachtsheer.  

Vie liiketoiminta kehityksen kärkeen

Finnairin vastuullisuusjohtaja Kati Ihamäki korostaa, että yhtiöllä on kaikki kannustimet säästää polttoainetta ja sitä myötä ympäristöä.

"Se on meidän suurin kuluerä ja ympäristövaikutus", Ihamäki sanoo.

Hän korostaa, ettei vastuullisuusmittareita kannata ajatella liiketoiminnasta irrallisina. Samoin ajattelevat myös sijoittajat.

”Loppujen lopuksi vastuullisuudessa on kyse laatukriteereistä. On oltava kiinnostunut siitä, miten tulos syntyy. Sellainen firma joka pystyy tehokkuuteen ja vastuullisuuteen, pystyy myös tekemään tulosta pitkäjänteisesti”, sanoo Mandatum Lifen vastuullisesta sijoittamisesta vastaava salkunhoitaja Carolus Reincke.

Reincken mukaan kyse on nimenomaan ennustettavasta tuloksesta.

”Epävarmuus tuloksen syntymisen osalta on pienempi. Sijoittajan näkökulmasta epävarmuutta on minimoitava.”

Vastuullisuus luo myös lisäarvoa.

”Jos mennään viisi vuotta ajassa taaksepäin Nesteen historiassa, uusiutuva liiketoiminta teki 250 miljoonaa euroa tappiota vuodessa. Tänä päivänä se on meidän suurin liiketoiminta-alue. Se on myös se alue, joka kasvaa eniten”, sanoo puolestaan Nesteen vastuullisuusjohtaja Johan Lunabba.

Lunabban mukaan vastuullisuuden kehittäminen näkyy myös yhtiön osakekurssin kehityksessä ja luo uusia kasvunäkymiä myös tulevaisuuteen.

Lisäarvoa vastuullisuudesta

Kun sijoitetaan omia tai varsinkin toisen ihmisen rahoja, on mietittävä, minkälainen sijoittaminen tuottaa lisäarvoa. Mandatum Lifen toimitusjohtaja Petri Niemisvirta uskoo jokaisen sijoittajan valitsevan vastuullisen kohteen rahoilleen, jos tuotto-odotus on kohdallaan.

”Ei tarvitse luopua tuotosta, ei tarvitse miettiä, tuotammeko asiakkaallemme lisäarvoa. Teemme hyvää, ja asiakkaamme hyötyvät tavastamme sijoittaa”, Niemisvirta summaa.

Hän antaa esimerkin. Kun verrataan vähäpäästöisempiin yhtiöihin sijoittavaa Low Carbon Leaders -indeksiä globaaliin MSCI World-indeksiin, on yliperformanssi vastuullisemman vaihtoehdon puolella.

Mandatum Lifen Tulevaisuus-seminaari järjestettiin ti 19.9. Seminaarissa keskusteltiin vastuullisuuden ja tuloksellisuuden yhteydestä liiketoiminnan johtamisessa ja sijoittamisessa.

Tilaa uutiskirje

Uutiskirjeessä käsittelemme muun muassa sijoittamista, työelämän aiheita sekä omaa arkea ja riskeihin varautumista.

Lähetä viesti

Asiakkaanamme asioit helposti ja turvallisesti lähettämällä meille viestin verkkopalvelussamme

Soita

Asiakaspalvelumme palvelee numerossa

0200 31100
(pvm/mpm) ma-to 8-18, pe 8-17

Soita

Yritysasiakkaidemme asiakaspalvelu palvelee numerossa

0200 31190
(pvm/mpm) ma-pe 8-17

Jätä soittopyyntö

Lähetä yhteystietosi, niin soitamme sinulle.

Voit jättää yhteydenottopyynnön tällä lomakkeella. Täydennä tietosi niin olemme sinuun yhteydessä. Jos toivot yhteydenottoa ensisijaisesti puhelimitse tai sähköpostilla, kerrothan toiveesi Lisätietoa-kentässä. Jos olet jo asiakkaanamme, lähetät meille helposti ja turvallisesti viestin verkkopalvelussamme.

Kirjaudu verkkopalveluun »

*
* Pakollinen kenttä