KONEen henkilöstöjohtaja: ”Jokaisen pelaajan pitää tietää missä maali on”

16.11.2015 Maiju Virtanen Kuvat: KONE Corporation

Miten motivoi työntekijöitä yksi Suomen suurimmista? KONEen palveluksessa työskentelee yli 47 000 henkilöä lähes 60 maassa, ja yhtiön tulos paranee vuosi vuodelta. Henkilöstöjohtaja Kerttu Tuomas kertoo, miten työntekijöiden innostamisessa on onnistuttu.

”Ensinnäkin on tietysti selvää, että jokaisella itsellään on myös vastuu motivaation syntymisestä. Ei voida ajatella, että ainoastaan yrityksen pitää motivoida ja innostaa. Useimmat meistä kuitenkin haluavat onnistua työssään, ja yritys voi tukea innostusta”, Kerttu Tuomas aloittaa ja antaa neljä konkreettista neuvoa, joiden avulla työstä tehdään tekijälle mielekästä. 

1. Varmista, että jokainen ymmärtää oman roolinsa organisaatiossa

”Jos yritystä vertaa jalkapallojoukkueeseen, vain neljä pelaajaa yhdestätoista tietää kumpi maali on oma, ja yhdeksän vähät välittää”, Tuomas näpäyttää tutkimustuloksiin vedoten.

”Jokainen työntekijä haluaa ymmärtää, mihin yritys on menossa ja vaikuttaa omaan työhönsä. Yrityksen pitää pystyä tekemään yrityksen strategia ihmisille eläväksi ja viestimään selvästi, mikä työntekijän oma rooli kokonaisuudessa on.  Nämä ovat ihan keskeisiä asioita siinä, että työntekijät ponnistelevat tavoitteiden eteen ja saavat asioita aikaiseksi.”

KONEella strategiaa työstetään tiimeissä sekä osana omaa työtä, esimerkiksi työpajoissa ja tiimikeskusteluissa, käyttäen tarinoita esimerkkeinä. Vuosi- ja bonustavoitteiden avulla jokaisen oma työ linkitetään strategiaan. Tavoitteiden saavuttamista käydään myös säännöllisesti läpi.

KONEella reilut 80 % ymmärtää linkin oman työn ja strategian välillä.

KONEella toimii myös fasilitaattoriverkosto, joka valmentaa esimiehiä puhumaan strategia-asioista. KONE tekee vuosittain useita yrityskauppoja, mikä asettaa haasteita strategian jalkautumiselle eri maissa. Tuomas kertoo, että yrityskaupan jälkeen uudet työntekijät pyritään saamaan mahdollisimman nopeasti mukaan perehdyttämis- ja koulutusohjelmiin.

2. Tarjoa urapolkujen sijaan oppimispolkuja

Innostus työhön voi säilyä vain, kun työn vaatimukset ovat tasapainossa osaamisen kanssa ja työntekijällä on mahdollisuus oppia ja kehittyä.

”Monissa ammateissa työn muutos on teknologian kehittymisen myötä aika hurjaa ja ihmisten pitää pystyä uudistumaan. Olen itse aika kyllästynyt siihen, että edelleen puhutaan urapolkujen rakentamisesta. Pitäisi ennemmin puhua jokaisen työntekijän oman oppimispolun rakentamisesta ja siitä, miten yritys pystyy tätä tukemaan.”

Tuomaksen mukaan varsinaisten koulutusohjelmien rooli oppimisessa on lopulta varsin pieni. Suurempi merkitys on työssä ja muilta oppimisella. 

”Tärkeää on myös se, ettei suoraan mietitä ratkaisuja eli sitä, miten joku asia opitaan, vaan pureudutaan ensin kehitysalueisiin: millaisia taitoja ja valmiuksia oikeasti pitäisi oppia.”

KONEella on tehty opas, josta löytyy käytännön vinkkejä arjen oppimiseen. Vinkit ovat Tuomaksen mukaan hyvin yksinkertaisia, kuten erilaisiin projekteihin osallistuminen ja naapuriosastolla käyminen, mutta ne on koettu hyödyllisiksi.

3. Älä sorru näihin – motivaation tuhoamisen top 5

”Johtamisella pitää ennen kaikkea välittää arvostusta”, Tuomas huomauttaa.

Eräässä johtamisharjoituksessa KONEella pyydettiin osallistujia vastaamaan viiteen nurinpäin käännettyyn kysymykseen motivaatiosta. Harjoituksessa kysyttiin esimerkiksi, miten parhaiten estät ihmisiä kasvamasta ja kehittymästä ja pilaat hyvät yhteistyösuhteet.

Osallistujien vastauksista syntyi motivaation tuhoamisen top 5 -lista:

  • Anna epäselvät tavoitteet ja mahdottomat deadlinet ilman riittäviä resursseja!
  • Ole epäreilu, epäjohdonmukainen ja puolueellinen – alaisten on vain jännittävää arvailla
    reaktioitasi!
  • Kissa kiitoksella elää – vältä palautteen ja tunnustuksen antamista!
  • Älä kuuntele – sinä kyllä tiedät kaiken parhaiten!
  • Osoita selvästi epäileväsi kaikkien kykyjä!

4. Kone kuntoon eri elämän vaiheissa

”Työkyky ja innostus vaihtelevat elämän eri vaiheissa, mutta kysymys ei ole pelkästään iästä. Esimerkiksi 40-vuotias voi jo varustaa lapsiaan lähtemään maailmalle tai elää vasta ruuhkavuosia pikkulapsen kanssa. Tärkeämpää on siis miettiä, missä elämänvaiheessa ihminen on ja mihin asioihin juuri tässä vaiheessa pitäisi tarjota tukea”, Tuomas korostaa.

Tuomas huomauttaa myös, että lähiesimiehen työhön kuuluu keskeisenä osana ihmisten ymmärtäminen ja läsnä oleminen. Kehityskeskusteluihin on varattava aikaa, mutta esimiestyö on jokapäiväistä.

”Osaltaan yritys tukee työhyvinvointia monella tavalla, kuten me omalla KONE kuntoon -ohjelmallamme. Se ei tietenkään ole joka puolella maailmaa samanlainen, mutta perusidea on sama: ytimessä on tasapainoinen elämä, kokemus fyysisestä, psyykkisestä ja sosiaalisesta terveydestä.”

Lähetä viesti

Asiakkaanamme asioit helposti ja turvallisesti lähettämällä meille viestin verkkopalvelussamme

Soita

Asiakaspalvelumme palvelee numerossa

0200 31100
(pvm/mpm) ma-to 8-18, pe 8-17

Soita

Yritysasiakkaidemme asiakaspalvelu palvelee numerossa

0200 31190
(pvm/mpm) ma-pe 8-17

Jätä soittopyyntö

Lähetä yhteystietosi, niin soitamme sinulle.

Voit jättää yhteydenottopyynnön tällä lomakkeella. Täydennä tietosi niin olemme sinuun yhteydessä. Jos toivot yhteydenottoa ensisijaisesti puhelimitse tai sähköpostilla, kerrothan toiveesi Lisätietoa-kentässä. Jos olet jo asiakkaanamme, lähetät meille helposti ja turvallisesti viestin verkkopalvelussamme.

Kirjaudu verkkopalveluun »

*
* Pakollinen kenttä