Investoi viisaasti, viesti selkeästi

20.3.2015 Anna Berglind Kuvat: Tommi Vallisto

Yksi hyvän työpaikan tunnuspiirteistä on toimiva palkitseminen. Jotta palkitsemisella on kannustava vaikutus, henkilöstön on koettava palkitseminen oikeudenmukaiseksi. Palkkion määrä ei siis ole itseisarvo, mutta oikeudenmukaiset menettelytavat palkitsemiseen ovat.

On helppoa olla yhtä mieltä siitä, että hyvä palkitseminen on läpinäkyvää, oikea-aikaista, aidosti kannustavaa ja motivoivaa. Se ei kuitenkaan riitä, jos palkitsemisjärjestelmästä ei osata kertoa työntekijöille selkeästi. Palkitsemisen vaikuttavuudessa viestintä on todellisessa avainasemassa.

Hyvä viestintä ei paranna huonoa palkitsemisjärjestelmää, mutta se nostaa hyvän palkitsemisjärjestelmän kukoistukseen. Kun tieto on kaikkien saatavilla ja palkitsemisen perusteet ovat selkeät, on helpompi iloita myös kollegan saavutuksista.

Palkitsemisviestinnässä myös esimiehen rooli on keskeinen. Hänellä on oltava tarvittavat eväät palkkioiden perustelemiseen esimerkiksi kehityskeskusteluissa, mutta sen lisäksi koko organisaation on viestittävä palkitsemisesta yhdenmukaisesti ja läpinäkyvästi. Se ei tarkoita avointa tietoa kollegoiden palkoista, vaan sitä, että organisaatiossa kerrotaan selkeästi perusteet palkkojen muodostumiselle. Kun tietää mistä palkitaan, ymmärtää oman työnsä vaikutuksen kokonaisuuteen.

Hyvä viestintä ei paranna huonoa palkitsemisjärjestelmää, mutta se nostaa hyvän palkitsemis-
järjestelmän kukoistukseen.

Parhaimmillaan palkitsemisen välineet ovat kiinteästi yhteydessä yrityksen liiketoimintaan ja arvoihin. Kokonaisuuteen kuuluvat rahallisen palkitsemisen ja henkilöstöetujen lisäksi toimivan työyhteisön ja työkulttuurin vaaliminen sekä kehittymismahdollisuuksien tarjoaminen.

Toimiva työkulttuuri rakentuu jokapäiväisistä pienistä teoista, työnilosta, hyvästä tekemisen tunnelmasta ja onnistumisten jakamisesta, joissa myös viestinnällä on iso rooli. Innostava työkulttuuri motivoi ja kannustaa hyviin suorituksiin – kuten palkitsemisen kuuluukin. 

Jos työntekijä ei tunne palkitsemisen perusteita ja tiedä mistä häntä palkittiin, kannustinvaikutus jää ohueksi ja sen ohjaava vaikutus menetetään. Jos vuosittain tilille rapsahtava raha muuttuu työntekijälle itsestäänselvyydeksi, palkitseminen on yritykselle turha investointi. Pahimmillaan palkitseminen kääntyy itseään vastaan ja vähentää työskentelymotivaatiota.

Palkitsemisella ja erityisesti onnistuneella palkitsemisviestinnällä voi erottua muista työpaikoista edukseen. Laakereilleen ei silti voi jäädä lepäämään: niin palkitsemista kuin siitä viestimistä pitää kehittää jatkuvasti, aivan kuten muitakin henkilöstöprosesseja ja liiketoimintaa.

Anna Berglind

Kirjoittaja on Mandatum Lifen henkilöstöjohtaja.

Lähetä viesti

Asiakkaanamme asioit helposti ja turvallisesti lähettämällä meille viestin verkkopalvelussamme

Soita

Asiakaspalvelumme palvelee numerossa

0200 31100
(pvm/mpm) ma-to 8-17, pe 8-16

Soita

Yritysasiakkaidemme asiakaspalvelu palvelee numerossa

0200 31190
(pvm/mpm) ma-pe 8-17

Jätä soittopyyntö

Lähetä yhteystietosi, niin soitamme sinulle.

Voit jättää yhteydenottopyynnön tällä lomakkeella. Täydennä tietosi niin olemme sinuun yhteydessä. Jos toivot yhteydenottoa ensisijaisesti puhelimitse tai sähköpostilla, kerrothan toiveesi Lisätietoa-kentässä. Jos olet jo asiakkaanamme, lähetät meille helposti ja turvallisesti viestin verkkopalvelussamme.

Kirjaudu verkkopalveluun »

*
* Pakollinen kenttä