Myymälätyöntekijästä toimitusjohtajaksi – Jyrki Martikainen on esimerkki siitä, miten Hiltillä panostetaan henkilöstön kehittymiseen

9.10.2018 Maiju Oikarinen Kuvat: Laura Vuoma

Kun yrityksen työntekijät ovat nuoria ja innostuneita, kannattaa työmotivaatiota ruokkia.

Välittävä ja tavoitehakuinen. Nämä attribuutit Hilti nostaa yrityskulttuurinsa ytimeen. Varsinkin työntekijöistä välittäminen korostuu toimitusjohtaja Jyrki Martikaisen puheessa, kun hän kertoo 77-vuotiaan perheyrityksen Suomen yksikön toiminnasta.

Martikainen nousi Hilti Suomen eli rakennusalan tuotteita ja palveluita tarjoavan Hilti-konsernin Suomen maaorganisaation johtoon viime vuonna, luotuaan uraa konsernissa 12 vuoden ajan. Vastaava työura alkaa olla nykyaikana jo harvinaisuus: myymälähoitajan tehtävästä kansainvälisiin myyntitöihin, Lontoon myyntijohtajan paikalta Suomen koko maayksikön johtoon.

Yrityksen kilpailuetu säilyy pitkällä aikavälillä, kun työntekijät kehittyvät.

Martikaisen mukaan pitkäjänteisyys näkyy kaikessa Hiltin toiminnassa. Keskiössä on aina ihmisten kehittäminen. Ainakin Martikaisen uraa katsoessa väitettä voi pitää totena. Hiltillä uskotaan, että yrityksen kilpailuetu säilyy pitkällä aikavälillä, kun työntekijät kehittyvät ja pystyvät joka päivä luomaan lisäarvoa asiakkaille.

”Me teemme arjessa todella paljon sen eteen, että meillä ihmiset haluavat ja pystyvät menestymään. Haluamme olla erinomainen työpaikka”, Martikainen tiivistää.

Huolettomampaa elämää

Hiltin lista henkilöstöön tehtävistä panostuksista on pitkä. Yritys tukee joustavaa, ajasta ja paikasta riippumatonta työntekoa. Liikkuvat tiimit kokoustavat säännöllisesti sekä Skypen välityksellä että kasvokkain ja esimies on aina lähellä. Työn ja vapaa-ajan tasapainoa ja työntekijöiden mahdollisuuksia huolehtia itsestään tuetaan monin keinoin. Tänä vuonna henkilöstö sai esimerkiksi aktiivisuusrannekkeet. Palautetta haetaan säännöllisesti, ja työtyytyväisyyttä mitataan kaksi kertaa vuodessa. Uusimpana henkilöstöetujen listalle lisättiin kesällä koko henkilöstön henkivakuutus.

”Meillä on todella nuori organisaatio. Työntekijöistämme kaksi kolmasosaa on alle 35-vuotiaita, nuoria ihmisiä, jotka vasta keräävät varallisuutta. Meillä oli jo ennestään kaikille kattava tapaturmavakuutus, mutta halusimme yrityksenä todella kantaa vastuuta ja tarjota lisäturvaa elämään”, Martikainen toteaa.

”Varsinkin nuorille ikävät tapahtumat voivat tarkoittaa myös isoa taloudellista kriisiä.”

”Varsinkin nuorille ikävät tapahtumat voivat tarkoittaa myös isoa taloudellista kriisiä.”

Työntekijöiltä saatu palaute on kannustavaa: henkilöstö kokee, että henkivakuutuksen kaltaiset edut tuovat yrityksen arvot konkreettisesti näkyviin. Työnantaja tekee asioita, joista se puhuu.

 

Myös palkitsemisen pitää tarjota turvaa

Hiltillä palkitseminen on mietitty osana henkilöstöpolitiikkaa ja palkitsemisjärjestelmä on rakennettu siten, että se tukee strategiaa.

Periaatteena on, että kaikilla on hyvä, turvallinen peruspalkkataso. Omaan palkkaan on pitkällä aikavälillä mahdollistaa vaikuttaa, kun sitoutuu kehittämään toimintaa.

”Suurin osa Hilti Suomen 250 työntekijästä on myyntihenkilöstöä, mutta meillä ei ole voimakasta provisiopalkkamallia. Merkittävä osa palkitsemisen kokonaisuudesta on kiinteää palkkaa, ja sen päälle tulee pienempi suoriutumiseen perustuva osa. Muuttuva osuus määrittyy sekä oman että tiimin suorituksen kautta. ”

Suomessa noudatetaan konsernin strategiaa, ja maaorganisaatiot jakavat yhteiset arvot ja kulttuurin. Palkitsemisen ja henkilöstöasioiden suhteen jokaisessa maassa tehdään kuitenkin kullekin markkinalle sopivat itsenäiset päätökset.

”Kansainvälisessä yrityksessä hienoa on se, että saamme jatkuvasti hyviä ideoita ja kuulemme uusista käytännöistä, joita on toteutettu muissa yksiköissä”, Martikainen toteaa.

”Yli 28 000 työntekijää kaikilla mantereilla on aika hyvä vertailukohde.”

Tilaa uutiskirje

Saat sähköpostiisi kerran kuussa uusimmat artikkelit henkilöstön eläkeasioista ja palkitsemisesta.

Kiitos tilauksesta!

Täytäthän ensin sekä nimesi että sähköpostiosoitteesi.

Lomakkeen lähettämisessä tapahtui virhe. Yritä myöhemmin uudelleen.

Tilaa uutiskirje

Uutiskirjeessä käsittelemme muun muassa sijoittamista, työelämän aiheita sekä omaa arkea ja riskeihin varautumista.

Lähetä viesti

Asiakkaanamme asioit helposti ja turvallisesti lähettämällä meille viestin verkkopalvelussamme

Soita

Asiakaspalvelumme palvelee numerossa

0200 31100
(pvm/mpm) ma-to 8-18, pe 8-17

Soita

Yritysasiakkaidemme asiakaspalvelu palvelee numerossa

0200 31190
(pvm/mpm) ma-pe 8-17

Jätä soittopyyntö

Lähetä yhteystietosi, niin soitamme sinulle.

Voit jättää yhteydenottopyynnön tällä lomakkeella. Täydennä tietosi niin olemme sinuun yhteydessä. Jos toivot yhteydenottoa ensisijaisesti puhelimitse tai sähköpostilla, kerrothan toiveesi Lisätietoa-kentässä. Jos olet jo asiakkaanamme, lähetät meille helposti ja turvallisesti viestin verkkopalvelussamme.

Kirjaudu verkkopalveluun »

*
* Pakollinen kenttä