Henkilöstöedut hajallaan? Kokoa kompakti nelikenttä

21.5.2015 Kuvat: Tomi Parkkonen

Pelkkä palkka ei enää kiinnosta. X- ja Y-sukupolven työntekijä haluaa tietää, mitä muuta yritys voi hänelle tarjota. Henkilöstöedut ovat työntekijälle palkan lisä, mutta ne myös viestivät yrityksen arvoista. Palkitsemisasiantuntija Johanna Maaniemi muistuttaa, että HR:llä täytyy olla selkeä kuva etukokonaisuudesta. Etujen jaottelu auttaa ennen kaikkea hahmottamaan, mitä hyötyä mistäkin edusta on – jos on.

Henkilöstöeduilla voidaan vaikuttaa kustannustehokkaasti ja verotuksellisesti kannattavasti työntekijöiden kokonaispalkitsemiseen ja työssä viihtymiseen. Työnantajan tuesta on todellista rahallista hyötyä, sillä käytämme erilaisia palveluita, harrastamme vapaa-ajalla ja ostamme vakuutuksia joka tapauksessa. Työantajan näkökulmasta hyvin valituilla eduilla voidaan parantaa esimerkiksi työkykyä ja motivaatiota.

"Työntekijöitä ja erityisesti nuorempaa sukupolvea kiinnostaa yhä enemmän kokonaiskompensaatio eli peruspalkan ja tulospalkkioiden lisäksi tarjottavat edut. Henkilöstöedut ovat organisaatiolle myös erottautumistekijä, kun ne on valittu siten, että ne tukevat haluttua yrityskuvaa", Innovan palkitsemisasiantuntija Johanna Maaniemi korostaa.

"Henkilöstöedut ovat organisaatiolle myös erottautumistekijä."

Johanna Maaniemi

Maaniemen mukaan on lisäksi mietittävä, minkälaisia ihmisiä työpaikassa on ja mitä juuri nämä ihmiset arvostavat. Kolmekymppinen, aktiivinen toimistoyhteisö innostuu todennäköisesti enemmän yhteisistä elämyspäivistä, kun taas perheellisille sairaan lapsen hoitoedulla voi olla suuri merkitys. Ikääntyvä työntekijäjoukko saattaa pitää arvossa mahdollisuutta lyhennettyyn työaikaan.

Älä rinnasta cokis-automaattia eläkevakuutukseen

Henkilöstöedut muodostavat monessa organisaatiossa hajanaisen kokonaisuuden, jossa lakisääteiset palvelut ja muut edut menevät iloisesti sekaisin.

Erityisesti viestimisen näkökulmasta etujen ryhmitteleminen on tärkeää. Etuvalikoima kannattaa siksi jäsentää ja laittaa edut eri kategorioihin. Luokittelu auttaa hahmottamaan kokonaisuutta ja arvioimaan, miksi mikäkin etu on olemassa ja kuinka keskeinen rooli sillä on kokonaisuudessa. Samalla kannattaa pohtia, mitä etuja henkilöstö todella arvostaa.

"Joskus henkilöstölle tarjottavat edut saattavat olla niin sanotusti viime vuosisadalta, esimerkiksi työuran pituuteen sidottuja palvelusvuosilahjoja. Kun työnantajalla on tarve rekrytoida uusia, nopeaan liikkumiseen tottuneita osaajia, vuosiviireistä ei välttämättä ole toivottua hyötyä", Maaniemi pohtii.

 

 

Onko etujen voileipäpöytä mennyttä maailmaa?

Etujen määrä kannattaa pitää tarkoituksenmukaisena myös hallinnoinnin helppouden näkökulmasta.

"Jossain vaiheessa puhuttiin henkilöstöetujen ns. rikkaasta voileipäpöydästä, josta jokainen voi valita haluamansa kokonaisuuden. Tällaisen kokonaisuuden ylläpitäminen ei kuitenkaan ole yleensä työantajan kannalta järkevää eikä työntekijäkään muista kaikkia mahdollisuuksia, jos niiden määrä kasvaa ylettömiin. Lisäksi etujen erilainen verokohtelu vaikeuttaa Suomessa täyttä valinnanvapautta", Maaniemi huomauttaa.

Jokaiselle työntekijälle kannattaa näyttää, miten juuri hänen euromääräinen kokonais-kompensaationsa rakentuu.

"Yksi hyvä vaihtoehto on etujen paketointi. Organisaatioon voidaan rakentaa esimerkiksi kolme erilaista pakettia, joista jokainen voi valita itselleen parhaiten sopivan. Paketit voivat pitää sisällään osittain samoja etuja esimerkiksi työterveyspalveluihin liittyen, mutta rakentua muuten eri henkilöstöryhmien profiilien mukaan. Paketoinnissakin on muistettava kiinnittää huomiota veronäkökulmaan: esimerkiksi ryhmäeläkevakuutusta ei voi tarjota valinnaisena."

Jotta edut maksavat itsensä takaisin, on niistä viestittävä tehokkaasti. Kun edut on kategorisoitu, voi esimerkiksi intraan tehdä kokonaisuudesta yksinkertaisen kuvan.

"Kaikkein tehokkainta on, jos jokaiselle työntekijälle voidaan näyttää, miten juuri hänen euromääräinen kokonaiskompensaationsa palkan ja etujen muodossa rakentuu. Nykyisin sähköiset työkalut mahdollistavat tämän helposti", Maaniemi ehdottaa.

Eduista kannattaa kertoa säännöllisesti. Viestinnän ei tarvitse olla tylsää, vaan eduista voi viestiä hauskoilla ja ajankohtaisilla kampanjoilla. Jos yrityksellä on esimerkiksi sopimus alennuksesta paikallisen kukkakaupan kanssa, voi mahdollisuudesta muistuttaa äitienpäivän edellä.

Lue lisää palveluistamme palkisemisen kehittämiseen »

Lähetä viesti

Asiakkaanamme asioit helposti ja turvallisesti lähettämällä meille viestin verkkopalvelussamme

Soita

Asiakaspalvelumme palvelee numerossa

0200 31100
(pvm/mpm) ma-to 8-18, pe 8-17

Soita

Yritysasiakkaidemme asiakaspalvelu palvelee numerossa

0200 31190
(pvm/mpm) ma-pe 8-17

Jätä soittopyyntö

Lähetä yhteystietosi, niin soitamme sinulle.

Voit jättää yhteydenottopyynnön tällä lomakkeella. Täydennä tietosi niin olemme sinuun yhteydessä. Jos toivot yhteydenottoa ensisijaisesti puhelimitse tai sähköpostilla, kerrothan toiveesi Lisätietoa-kentässä. Jos olet jo asiakkaanamme, lähetät meille helposti ja turvallisesti viestin verkkopalvelussamme.

Kirjaudu verkkopalveluun »

*
* Pakollinen kenttä