Blogi

Aktiivisuus on avain yhtenäiseen yrityskulttuuriin

17.9.2018 Anna Ylikorkala Kuvat: Tomi Parkkonen

Monet suomalaiset organisaatiot kansainvälistyvät – palkkaavat osaajia ulkomailta tai laajentavat toimintaansa kotimaan rajojen ulkopuolelle. Millaisia vinkkejä konkarit antavat yhtenäisen kulttuurin ylläpitämiseksi kulttuurien kirjossa?

Erään yrityksen henkilöstöjohtaja oli työskennellyt samassa yrityksessä kolmessa eri maassa. Yrityksen palvelukonsepti, prosessit ja palkitsemismallit olivat pääasiassa samankaltaisia joka maassa. Palaverikulttuuri ja esimerkiksi ihmisten odotukset johtamisesta taas vaihtelivat maasta toiseen. Ruotsissa kokouksissa käsiteltiin asioita pitkästi keskustellen, kun taas Hollannissa mentiin suoraan asiaan. 

Toinen johtaja puolestaan kertoi, että heidän yrityksessään eri maissa toimivien yksikköjen välillä ei ollut muuta yhteistä kuin brändi, sillä yritys oli kehittynyt erilaisten yritysostojen myötä. Kulttuuri oli täysin omanlaista jokaisessa maassa ja toimipisteessä.

Kansainvälisen koulun rehtori taas toimii päivittäin lukuisista eri kulttuureista tulevien opettajien, vanhempien ja oppilaiden kanssa. Hän huolehtii yhtenäisen koulukulttuurin säilyttämisestä ja pitää sitä tärkeänä.

Toimintamalleja on monia, ja organisaatioiden tahtotila yrityskulttuurin yhtenäisyyden suhteen vaihtelee. Yleensä edes jonkin asteista yhtenäisyyttä kuitenkin toivotaan.

Kansainvälisessä yrityksessä pitäisi siis johtaa useampaa kulttuuria samaan suuntaan.

Suomen HR-piireissä on puhuttu paljon yrityskulttuurista ja siihen vaikuttamisesta. Moniin yrityksiin on nimetty kulttuurijohtajia, joiden tehtävä on huolehtia siitä, että johtamiskulttuuri ja organisaation käyttäytyminen vastaavat liiketoiminnan tavoitteita. Kansainvälisessä yrityksessä pitäisi siis johtaa useampaa kulttuuria samaan suuntaan.

Monikulttuurisessa työyhteisössä työntekijöiden erilaisten taustojen huomioiminen joka tilanteessa on mahdoton tehtävä. Erilaiset yksilöt on saatava noudattamaan yhteisesti sovittuja pelisääntöjä ja tekemään töitä yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi.

Yhtenäisen yrityskulttuurin luominen edellyttää missä tahansa tiimissä ja yrityksessä jatkuvaa vuoropuhelua, läsnäoloa, innostamista, osallistamista ja sitouttamista yhteisten tavoitteiden eteen. Käytännössä kulttuurin johtaminen on hyvin arkista tekemistä.

Esimerkiksi kansainvälisen koulun rehtori osallistuu aktiivisesti koulun arkeen: hän fasilitoi arkityössä kiertelemällä mahdollisimman paljon luokissa ja seuraamalla opetustilanteita. Lisäksi hän asettaa alaisilleen tavoitteita, joissa onnistumista seurataan säännöllisin väliajoin. Myös palkitseminen linkittyi tavoitteisiin – sen sijaan kiinteä kuukausipalkka on opettajilla hyvin läpinäkyvä ja perustuu uravaiheeseen.

Koulussa erilaiset ohjeet koskevat tasavertaisesti kaikkia ja sääntöjen rikkomiseen puututaan. Erilaisia taustoja arvostetaan ja niitä tuodaan esille sopivissa tilanteissa kuten juhlapäivinä. Koulun arki toimii kuitenkin koulun pelisääntöjen ja opetusmenetelmien mukaan, joita kaikkien tulee noudattaa ja kunnioittaa. 

Yrityskulttuuri voi jättää tilaa yksilöiden ja myös yksiköiden itseohjautuvuudelle. Rajanveto kannattaa kuitenkin tehdä tietoisesti ja arvioida, milloin yhtenäiset arvot ja tavat ovat tavoitteiden toteutumisen kannalta tärkeitä ja missä asioissa on joustovaraa.

Anna Ylikorkala on tehnyt uraa palkkauksen ja palkitsemisen parissa lähes 20 vuoden ajan. Anna on kirjoittanut johdolle ja esimiehille suunnattuja palkitsemisen käsikirjoja ja valmentaa aiheesta. Tällä hetkellä hän asuu Keski-Euroopassa ja toimii freelancerina.

Tilaa uutiskirje

Saat sähköpostiisi kerran kuussa uusimmat artikkelit henkilöstön eläkeasioista ja palkitsemisesta.

Kiitos tilauksesta!

Täytäthän ensin sekä nimesi että sähköpostiosoitteesi.

Lomakkeen lähettämisessä tapahtui virhe. Yritä myöhemmin uudelleen.

Tilaa uutiskirje

Uutiskirjeessä käsittelemme muun muassa sijoittamista, työelämän aiheita sekä omaa arkea ja riskeihin varautumista.

Lähetä viesti

Asiakkaanamme asioit helposti ja turvallisesti lähettämällä meille viestin verkkopalvelussamme

Soita

Asiakaspalvelumme palvelee numerossa

0200 31100
(pvm/mpm) ma-to 8-18, pe 8-17

Soita

Yritysasiakkaidemme asiakaspalvelu palvelee numerossa

0200 31190
(pvm/mpm) ma-pe 8-17

Jätä soittopyyntö

Lähetä yhteystietosi, niin soitamme sinulle.

Voit jättää yhteydenottopyynnön tällä lomakkeella. Täydennä tietosi niin olemme sinuun yhteydessä. Jos toivot yhteydenottoa ensisijaisesti puhelimitse tai sähköpostilla, kerrothan toiveesi Lisätietoa-kentässä. Jos olet jo asiakkaanamme, lähetät meille helposti ja turvallisesti viestin verkkopalvelussamme.

Kirjaudu verkkopalveluun »

*
* Pakollinen kenttä