9 innovatiivista palkitsemistapaa

19.1.2015 Kuvat: iStock photo

Yhä useammassa yrityksessä pohditaan, miten työntekijöitä voisi palkita joustavammin. Muuttuvaan palkanosaan liittyvä palkitseminen kiinnostaa, ja myös tulospalkkausta haluttaisiin kehittää kevyempään ja kustannustehokkaampaan suuntaan. Mandatum Lifen viime vuonna teettämässä valtakunnallisessa palkitsemisselvityksessä yritykset nostivat uudet ja innovatiiviset palkitsemistavat toiseksi tärkeimmäksi palkitsemisen kehittämiskohteeksi tulevina vuosina: niihin aikoo panostaa jopa puolet (48 %) vastaajista.

Yrityskulttuureita on erilaisia, joten yrityksen omiin arvoihin ja toimintatapoihin sopivin malli voi olla jotain aivan muuta kuin kilpailijalla. Tavoitteena voi hyvien tulosten lisäksi olla esimerkiksi mahdollisuus nopeaan reagointiin tai väljiin kriteereihin. Joissakin yrityksissä on huomattu, että yhdessä tekeminen motivoi selvästi rahapalkkioita enemmän, toisissa yrityksissä palkkioiden saajista päättävät esimiesten sijaan kollegat.

1. Tapahtumien järjestäjille palveluja tarjoavan Lyytin kantava ajatus työntekijöiden motivoinnissa on yhdessä tekeminen, joka liittyy useimmiten hyvinvointiin ja itsensä ylittämiseen. Vuosittaisen Lyyti Challengen kautta yrityksen henkilöstö pääse kokemaan tapahtumia Jukolan viestistä Tallinnan kaupunkiseikkailuun. Vuonna 2013 lyytiläiset pyöräilivät Norjan Jäämereltä kotiin Turkuun Saaristomerelle. Jokaista poljettua kilometriä kohti lahjoitettiin 50 senttiä uuden Lastensairaalaan keräystalkoisiin.

2. Yrityksissä hyödynnetään yhä enemmän sosiaalista mediaa kiinnostavien kohderyhmien tavoittamisessa. Smarp Oy:n kehittämän työkalun avulla yritykset, Smarp itse mukaan lukien, kannustavat työntekijöitään jakamaan yrityksen sisältöjä verkossa. Peliä muistuttavassa Smarpsharessa työntekijä kerää pisteitä aktiivisuudellaan. Riittävällä pistemäärällä pääsee lunastamaan ansaitsemansa palkkion, esimerkiksi leffaliput. Erityisen suosituksi palkkiovaihtoehdoksi on osoittautunut vaikutusmahdollisuus työnantajan tukemiin hyväntekeväisyyskohteisiin.

3. Vuosittainen gaala tai iltajuhla, johon voidaan kutsua myös työntekijöiden puolisot, on hyvä tapa antaa tunnustusta. Jaettavat palkinnot ovat symbolisia ja voittajat valitaan sovittujen kriteerien perusteella. Mandatum Lifessa toimitusjohtaja palkitsee vuosittain ehdotusten pohjalta tiimin tai yksikön, joka on omalla panoksellaan merkittävästi vaikuttanut yhtiön tavoitteiden saavuttamiseen. Vuosijuhlassa voittajat saavat haltuunsa erityistä tsemppihenkeä symboloivat Painitrikoot.

4. Verkkomainontaan keskittyvän Searchboxin yrityskulttuuriin kuuluu avoimuus ja vahva luottamus työntekijöiden itsenäiseen päätöksentekokykyyn. Välillä itsenäinen päätöksenteko johtaa virheisiin, mutta Searchboxissa niitä ei pelätä. Mokausskumppa-konsepti tarkoittaa kokoontumista työviikon päätteeksi kuohuviinille. Lasillisen ääressä tapahtunut jaetaan avoimesti tiimin kesken, siitä opitaan eikä virhettä tarvitse tehdä uudelleen. Yhteishenkeä vahvistava käytäntö on myös hyvä tapa saada työntekijät kokoon ja jättää vanha työviikko taakse.

5. Futurice Oy:n Hyvää työpäivää -sivusto kerää työntekijöiden vinkkejä siihen, miten suomalaisilla työpaikoilla tehdään työpäivistä parempia. Vantaan kaupungin Leinelän päiväkodissa vietetään Salaisen ystävän -viikkoa, jolloin arvottua salaista ystävää huomioidaan keksityllä tavalla. Nokian kaupungin vaihtuva Viikon Työkaveri saa perjantaina nipun kivoja viestejä, joita työkaverit ovat hänelle keränneet.

6. Ideoita voi lainata myös urheilusta, jossa on jo pitkään totuttu kaivamaan esiin urheilijasta sitä parasta suoritusta. Tunnustusta hyvästä työstä ja kevennystä arkeen voi luoda ottamalla käyttöön viikoittain jaettavan kiertopalkinnon. Palkintoon voi jokainen saaja lisätä oman puumerkkinsä, jolloin vuoden lopuksi on syntynyt tiimin muistoja täynnä oleva tiimin toteemi.

7. Ohjelmistoyhtiö Siili Solutionsilla yksi uusimmista palkitsemiskäytännöistä on Kiittämiskarkit, joka otettiin käyttöön viime syksynä. Kuka tahansa työntekijöistä voi suklaapatukalla kiittää kollegaansa avusta, työkaveruudesta tai yrityksen arvojen mukaisesta toiminnasta. Palkintoja arvioidaan jaettavan vuodessa jopa 500–1 000 kappaletta.

8. Pelillistämistä ja virtuaalisia palkintoja on alkanut hyödyntää myös Iso-Britannian työ- ja eläkeministeriö, jossa Idea Street -nimisellä alustalla voi kerätä ja ansaita pisteitä uusien ideoiden esittämisestä tai eteenpäin viemisestä. Käyttäjiä kertyi ensimmäisen puolentoista vuoden aikana 4 500 ja ideoita 1 400.

9. Innovaatioiden syntymistä ja uusien ideoiden kehittymistä voi edistää esimerkiksi antamalla työntekijöille vapauden käyttää osan työajasta omien projektien kehittelyyn ja eteenpäin viemiseen. Näin ovat syntyneet muun muassa post it -laput, ja 3M-yhtiössä käytäntö on edelleen voimassa.

Lue lisää palveluistamme palkitsemisen kehittämiseen »

Lähteet

Otantatutkimus Oy. Mandatum Lifen palkitsemisselvitys 2014. Tutkimus toteutettiin 12.6.–20.8. web-kyselynä ja puhelinhaastatteluna. Selvitykseen osallistui 351 vastaajaa, jotka edustivat yli 50 henkilöä työllistäviä yrityksiä ja julkisen sektorin organisaatioita.
Artikkeli: www.tlnt.com/2014/09/01/11-non-traditional-ways-to-reward-innovative-employees
Artikkeli: www.americanexpress.com/us/small-business/openforum/articles/a-101-ways-to-reward-employees-without-giving-them-cash/
 

Tilaa uutiskirje

Uutiskirjeessä käsittelemme muun muassa sijoittamista, työelämän aiheita sekä omaa arkea ja riskeihin varautumista.

Lähetä viesti

Asiakkaanamme asioit helposti ja turvallisesti lähettämällä meille viestin verkkopalvelussamme

Soita

Asiakaspalvelumme palvelee numerossa

0200 31100
(pvm/mpm) ma-to 8-18, pe 8-17

Soita

Yritysasiakkaidemme asiakaspalvelu palvelee numerossa

0200 31190
(pvm/mpm) ma-pe 8-17

Jätä soittopyyntö

Lähetä yhteystietosi, niin soitamme sinulle.

Voit jättää yhteydenottopyynnön tällä lomakkeella. Täydennä tietosi niin olemme sinuun yhteydessä. Jos toivot yhteydenottoa ensisijaisesti puhelimitse tai sähköpostilla, kerrothan toiveesi Lisätietoa-kentässä. Jos olet jo asiakkaanamme, lähetät meille helposti ja turvallisesti viestin verkkopalvelussamme.

Kirjaudu verkkopalveluun »

*
* Pakollinen kenttä