7 askelta hyvään kasvuun

15.3.2013 Kari Latvanen

Kasvuyrittäjää ajaa eteenpäin toive, että maailma on huomenna nykyistä parempi paikka. Parhaimmillaan kasvuyrittäjien liiketoimintamalleista hyötyy koko kansakunta. Reaktorin toimitusjohtaja Vesa Lauronen ja Siilin toimitusjohtaja Seppo Kuula tietävät, miten jättien haastajat polkaistaan hyvään kasvuvauhtiin.

1. Uskalla oppia ja kasvaa

Vesa Lauronen (VL) "Kasvu on meille elinehto. Jos yritys keskittyy pelkästään hakemaan kilpailuetua kulupuolta tehostamalla, se johtaa ennen pitkää näivettymiseen. Uuden luominen lakkaa.

Reaktor ei ole koskaan valmis, meille matka on päämäärä. Haluamme nauttia kasvusta ja sen tuomasta kehityksestä. Kasvun myötä pystymme myös auttamaan asiakkaitamme paremmin ja laajemmalla skaalalla."

Seppo Kuula (SK) "Teknologiariippumattomassa tietojärjestelmäkehityksessä asiakkaiden tarpeet pakottavat yritykset jatkuvaan kasvuun. Kun yritys kasvaa, se luo mahdollisuuksia myös yksilöiden kasvulle.

Meillä on suhteellisen pieni iskujoukko, alle 200 asiantuntijaa. Kilpailijoillamme on satakertainen määrä työntekijöitä. Meidän on kyettävä vastaamaan alati muuttuviin osaamistarpeisiin omaa osaamistamme kehittämällä ja huolehtimalla siitä, että rekrytointi toimii."

2. Aseta tavoitteet korkealle

VL "Olemme asettaneet alusta asti tavoitteeksemme olla maailman paras asiantuntijayritys. Suuret tavoitteet pitävät myös nöyränä, kun muistaa oman pienuutensa. Kehittyminen loppuu, kun luulee olevansa valmis. Siihen asti kaikki on mahdollista."

SK "Kasvuyrityksen pitää olla valmis suuntautumaan riittävän isoille markkinoille ja jopa kansainvälistymään heti ensimmäisestä toimintapäivästä lähtien.

Tuotteistuksemme on perustunut koko tietojärjestelmän kattavaan teknologia- ja sovellusriippumattomaan palveluun, joten meillä on annettavaa jokaiselle tietotekniikasta kilpailuetua tavoittelevalle yritykselle ja julkishallinnon toimijalle Suomessa ja maailmalla. Pelkästään Suomessa Siili tavoittaa yli kahden miljardin euron markkinan."

3. Rakenna yritystä isompi missio

VL "Tavalliset ihmiset käyttävät tietotekniikkaa kiihtyvällä tahdilla, mutta silti ohjelmistoja tehdään edelleen insinööreiltä insinööreille. Tietojärjestelmien pitää olla mukavia ja tehokkaita käyttää, ja niiden tulee ratkaista joku todellinen ongelma.

Ongelmanratkaisuun tarvitaan insinöörien lisäksi liiketoimintaosaajia, konseptoijia, käyttöliittymäsuunnittelijoita, graafikoita ja muita oman alansa huippuja. Haluamme tarjota kaiken tarvittavan saman katon alta ja muuttaa maailmaa paremmaksi tietojärjestelmä kerrallaan."

SK "Kestävää liiketoimintaa ei voi rakentaa sen varaan, että pelkästään maksimoidaan tulovirta. Me pyrimme omalta osaltamme muuttamaan sitä, miten IT-palveluja meillä ja maailmalla toteutetaan ja kaupallistetaan.

Kasvuyritykset näyttävät omilla liiketoimintamalleillaan, mistä suomalainen kilpailukyky voi löytyä. Jos esimerkiksi IT-alan palveluyritykset saavat kehitetyksi kestäviä malleja, joiden varaan kansainvälistäkin kilpailukykyä voi rakentaa, siitä hyötyy myös Oy Suomi Ab."

4. Kasva asiakkaan kanssa

VL "Kasvuyrittäjän on hyvä tajuta, että näkökulma muuttuu heti, kun lähtee kellarista maailmalle. Asiakkaat tuovat rahan yritykseen, joten tuotteen pitää olla sellainen, josta ollaan valmiita maksamaan.

Välillä ensimmäisestä liikeideasta päädytään johonkin aivan toiseen, mutta silti yrittäjän on uskottava rohkeasti omaan asiaansa. Meillekin on sanottu viimeiset kymmenen vuotta, ettei tuo teidän meininki enää kasvun myötä toimi. Toimii yhä, vaikka resepti onkin matkan varrella muuttunut useaan otteeseen."

SK "Siili lähti kasvu-uralle tuotteistamalla palvelunsa peilaten suurimpien ja tyytyväisimpien asiakkaidensa tarpeita. Kävi ilmi, että olimme kasvaneet asiakkaiden mukana. Kun asiakkaiden vaatimukset laajenivat uusille teknologia-alueille, ymmärryksemme asiakkaiden tarpeista ja järjestelmistä kasvoi.

Eri toimintaympäristöissä ja teknologioilla toteutetut asiakasratkaisut ja arkkitehtuurit ovat kasvattaneet osaamisemme tasolle, jossa kykenemme toimimaan asiakkaittemme luotettuna neuvonantajana."

5. Opettele luopumaan

VL "Kasvuyrityksen johtajalla on joka päivä uudet saappaat jalassa. Matkan varrella pitää oppia luopumaan myös itselle rakkaista työtehtävistä. Itse olin yrityksen alkuvaiheessa todella innokas sisäisten tapahtumien järjestäjä, mutta nykyään tyydyn näissä asioissa makutuomarin rooliin.

Toisaalta yrityksemme ei ole ikinä ollut mikään one man show. Jokainen työntekijä saa vastuuta ja valtaa, eikä mikään lepää yhden henkilön varassa."

SK "20–40 työntekijän yrityksissä on vielä mahdollista, että yritystä johtavat ne asiantuntijat, joiden varaan se on rakennettukin. Mutta kun prosessit ja toimintamallit alkavat muotoutua laajempaa asiakaskuntaa palveleviksi, vaaditaan usein ammattijohtajaa.

Perustaja voi toki oppia ja kasvaa yhtiönsä mukana, kuten Bill Gates. Mutta perustajan pitää osata myös päästää irti, jos kyvyt tai motivaatio eivät riitä keskisuuren yrityksen johtamiseen. Näin käykin usein yrityskauppojen yhteydessä, jolloin perustajille etsitään mielekkäitä rooleja uudessa kuviossa."

6. Tunnista kasvun sudenkuopat

VL "Oikeiden henkilöiden löytäminen voi muodostua kasvun esteeksi etenkin aloilla, joilla huippuosaajista on jatkuva puute. Rekrytoinnissa kyse on molemminpuolisen suhteen rakentamisesta – siitä, sopiiko palkattava henkilö meille ja sopiiko Reaktor palkattavalle henkilölle.

Huippuosaajat haluavat tehdä merkityksellisiä projekteja, joissa voi kehittyä oman alansa parhaaksi, jopa kansainvälisellä tasolla. Työyhteisön sosiaalista merkitystä ei voi aliarvioida. Huiput haluavat työskennellä toisten huippujen kanssa ja muuttaa maailmaa vaativien projektien kautta. Ja tietysti on pidettävä myös hauskaa."

SK "Kasvuyrityksen kannattaa miettiä alusta alkaen asiakaspohjaansa ja tuotteitaan siitä lähtökohdasta, että sen markkina muodostuu riittävän suureksi. On vältettävä liiallista keskittymistä yhteen toimialaan, tuotteeseen tai asiakkaaseen.

1990-luvulla nähtiin, miten monet yritykset kasvoivat Nokian varassa. Huumassa unohdettiin, mihin kasvu perustui. Nokian vaikeuksien alkaessa ja globaalin kilpailun kiristyessä alihankkijat, jotka eivät laajentaneet asiakas- ja osaamispohjaansa, puristettiin kuoliaiksi. Siilissä asiakas- ja toimialariskiä on pienennetty jakamalla toiminta neljän yhtä suuren liiketoiminta-alueen kesken."

7. Opi epäonnistumisista

VL "Reaktorissa on paljon ihmisiä, jotka ovat nähneet ja kokeneet työurillaan myös epäonnistumisia. Heillä on ollut todella paljon hyödyllisiä kokemuksia jaettavaksi. Siksi epäonnistumiset eivät vaikuta rekrytointipäätöksiimme, ainakaan negatiivisesti."

SK "Missään nimessä ei haittaa, jos esimerkiksi firman johdossa on ihmisiä, jotka ovat tutustuneet yrittämisen kääntöpuoleen. Epäonnistuminen opettaa suhteellisuudentajua: epäonnistumisessa ja onnistumisessa on usein kyse monista muistakin asioista kuin yksilön kyvykkyydestä.

Nousukauden aikana moni erehtyy luulemaan, että menestys johtuu heidän omasta erinomaisuudestaan. Näin kävi esimerkiksi 1990-luvun ict-markkinoilla."

Seppo Kuula, toimitusjohtaja, Siili Solutions

Yritys perustettu: vuonna 2005
Henkilöstö: 180 työntekijää
Toimii: Helsingissä, Tampereella, Jyväskylässä ja Oulussa
Liikevaihto: 13 miljoonaa euroa (2011)
Toteutunut kasvu: 68 %
Kaavailtu kasvu: jatkuvana orgaanisena kasvuna vuosittain yli 20 %

Vesa Lauronen, toimitusjohtaja, Reaktor

Yritys perustettu: vuonna 2000
Henkilöstö: 210 työntekijää
Toimii: Helsingissä, Jyväskylässä ja Seinäjoella
Liikevaihto: 22,5 miljoonaa euroa (2012)
Toteutunut kasvu: 15 %
Kaavailtu kasvu: 15–25 % vuosittain

Lähetä viesti

Asiakkaanamme asioit helposti ja turvallisesti lähettämällä meille viestin verkkopalvelussamme

Soita

Asiakaspalvelumme palvelee numerossa

0200 31100
(pvm/mpm) ma-to 8-17, pe 8-16

Soita

Yritysasiakkaidemme asiakaspalvelu palvelee numerossa

0200 31190
(pvm/mpm) ma-pe 8-17

Jätä soittopyyntö

Lähetä yhteystietosi, niin soitamme sinulle.

Voit jättää yhteydenottopyynnön tällä lomakkeella. Täydennä tietosi niin olemme sinuun yhteydessä. Jos toivot yhteydenottoa ensisijaisesti puhelimitse tai sähköpostilla, kerrothan toiveesi Lisätietoa-kentässä. Jos olet jo asiakkaanamme, lähetät meille helposti ja turvallisesti viestin verkkopalvelussamme.

Kirjaudu verkkopalveluun »

*
* Pakollinen kenttä