5 vinkkiä: joululahjat verkosta turvallisesti

1.12.2015 Taloustaito

Suomalaisista kuluttajista jo kolmannes suuntaa jouluostoksille verkkoon.

Kolmannes kuluttajista aikoo ostaa tänä vuonna joululahjoja verkosta. Kaupan liiton kyselyn mukaan jouluksi verkko-ostoksia tekevät käyttävät enemmän rahaa kuin muut. Innokkaimmin ulkomaisissa verkkokaupoissa asioivat alle nelikymppiset miehet. Uskollisimmin kotimaisia kauppoja suosivat yli nelikymppiset naiset.

Yhä useammat shoppailevat ulkomaisissa verkkokaupoissa. Kaikki sivustot eivät kuitenkaan ole luotettavia. Euroopan kuluttajakeskuksen vinkkilistan avulla teet ostoksia verkossa turvallisemmin.

1. Mitä tiedät myyjästä?

Tarkasta aina, mitä tietoja yritys antaa itsestään verkkosivuillaan. Löytyykö nimi ja myös jokin muu yhteystieto kuin sähköpostiosoite (puhelinnumero, maantieteellinen osoite, kotipaikka). Tarkista, millaisia maksuvaihtoehtoja myyjä tarjoaa? Jos et löydä muita tietoja kuin sähköpostiosoitteen ja maksu tulisi suorittaa pankkisiirrolla, kannattaa siirtyä asioimaan toiseen verkkokauppaan.

Vaikka verkkokaupalla olisi suomenkieliset verkkosivut, se saattaa olla ulkomaalainen.

2. Hyödynnä tarjoukset, ajoita oikein

Verkkokaupat kilpailevat asiakkaista, joten kannattaa hyödyntää erilaisia joulunajan kampanjoita. Esimerkiksi Yhdysvalloissa vietettävä joulusesongin avauspäivä Black Friday (27.11.) ja Cyber Monday (30.11.) näkyvät alennuksina monissa verkkokaupoissa Euroopassakin.

Muista, että halpaa hintaa saattaa kuitenkin korottaa tuotteen toimituskulu, joten myös toimituskuluttomuus voi olla merkittävä etu.

Useat verkkokaupat tarjoavat erilaisia toimitusvaihtoehtoja. Pikatoimitukset ovat yleensä kalliimpia kuin tavalliset toimitukset.

Halpaa hintaa saattaa korottaa tuotteen toimituskulu

3. Maksa luottokortilla!

Verkosta ostettaessa voi käydä niin, ettei myyjä toimitakaan tilaamaasi ja maksamaasi tuotetta. Tästä syystä ostokset kannattaa aina maksaa luottokortilla. Luottokortilla maksaessa voit vaatia rahojesi palautusta omalta luottoyhtiöltäsi, jos myyjä ei toimita tilausta eikä palauta rahojasi. Vastaavaa periaatetta noudattavat myös eräät pankit, kun kyseessä on debit-maksu. Tarkista sopimusehdot oman pankkisi osalta.

Varmista, että olet turvallisella verkkosivulla viimeistään ennen kuin maksat ostoksia. Tarkista, löytyykö selaimen osoiteriviltä pieni, lukitun lukon symboli verkkokaupassa ollessasi tai varmista, että sen osoite alkaa https:// -muodossa.

Useat pankit tarjoavat palveluja turvalliseen korttimaksamiseen verkossa. Maksukortin voi esimerkiksi asettaa toimimaan tietyllä maantieteellisellä alueella, vaikkapa vain Euroopassa.

4. Huomioi palautusajat ja -kulut

EU-alueella verkko-ostoksen peruuttamisesta on ilmoitettava kirjallisesti 14 vuorokauden kuluessa tuotteen vastaanottamisesta tai tilauksen tekemisestä. Kuluttajan on palautettava tuote 14 vuorokauden kuluessa peruuttamisilmoituksen tekemisestä.

Palautusaika voi kuitenkin vaihdella paljonkin eri verkkokaupoissa. Ota tämä huomioon, jos ostat joululahjoja, jotka mahdollisesti täytyykin palauttaa. Jotkut verkkokaupat tarjoavat jopa useamman kuukauden mittaista palautusaikaa.

5. Säilytä tilausvahvistus ja muut dokumentit

Tilauksesta tulisi aina tulla sinulle tilausvahvistus. Se on syytä tallentaa, samoin muut dokumentit tilauksesta ja mahdollinen kirjallinen yhteydenpito tilauksen tiimoilta. Jos olet yhteydessä myyjään, tee se sähköpostilla. Näin sinulle jää todiste yhteydenpidosta ja sovituista asioista, jos joudut myöhemmin selvittämään ongelmatilannetta myyjän kanssa.

Lue lisää Taloustaidon sivuilta »

Tämä artikkeli  on Veronmaksajain Keskusliiton Taloustaito-lehden tuottamaa. Mandatum Life ei vastaa artikkelin sisällöstä eikä artikkelia ole pidettävä Mandatum Lifen tuotteisiin tai palveluihin liittyvänä neuvona tai kehotuksena.

Tilaa uutiskirje

Uutiskirjeessä käsittelemme muun muassa sijoittamista, työelämän aiheita sekä omaa arkea ja riskeihin varautumista.

Lähetä viesti

Asiakkaanamme asioit helposti ja turvallisesti lähettämällä meille viestin verkkopalvelussamme

Soita

Asiakaspalvelumme palvelee numerossa

0200 31100
(pvm/mpm) ma-to 8-17, pe 8-16

Soita

Yritysasiakkaidemme asiakaspalvelu palvelee numerossa

0200 31190
(pvm/mpm) ma-pe 8-17

Jätä soittopyyntö

Lähetä yhteystietosi, niin soitamme sinulle.

Voit jättää yhteydenottopyynnön tällä lomakkeella. Täydennä tietosi niin olemme sinuun yhteydessä. Jos toivot yhteydenottoa ensisijaisesti puhelimitse tai sähköpostilla, kerrothan toiveesi Lisätietoa-kentässä. Jos olet jo asiakkaanamme, lähetät meille helposti ja turvallisesti viestin verkkopalvelussamme.

Kirjaudu verkkopalveluun »

*
* Pakollinen kenttä