Miten voimme auttaa?

Tästä osiosta löydät vastaukset tavallisimpiin kysymyksiin. Valitse alla olevista pudotusvalikoista aihealue tai tuote/palvelu, jota asiasi koskee. Voit myös selata kaikkia kysymyksiä kerralla.

Usein kysytyt kysymykset

Eläkkeeni on alkanut. Milloin saan ensimmäisen maksusuorituksen tililleni?

Mikäli olet palauttanut eläkeilmoituksesi ja verokorttisi hyvissä ajoin, maksetaan eläkkeen ensimmäinen erä pankkitilillesi noin viikon sisällä eläkeajan alkamisesta sekä henkilökohtaisissa että työnantajan ottamissa eläkevakuutuksissa. Maksupäivä riippuu sijoituskohteiden arvon määräytymiseen kuluvasta ajasta ja mahdollisista pyhäpäivistä. Jatkossa maksamme lisäeläkkeen siten, että se on pankkitililläsi kuukauden ensimmäisenä pankkipäivänä.

En ole Danske Bankin asiakas. Edellyttääkö Mandatum Lifella asiointi Danske Bankin asiakkuutta?

Ei. Teemme tiivistä yhteistyötä Danske Bankin (ent. Sampo Pankki) kanssa, mutta emme kuulu samaan konserniin. Voit olla minkä tahansa pankin asiakas asioidaksesi meillä.

Haluaisin keskustella vakuutuksistani. Mistä löydän lähimmän konttorin?

Mandatum Lifella ei ole omia palvelukonttoreita. Huolehdimme asiakkaistamme puhelinasiakaspalvelumme ja paikkakunnilla toimivien asiakaspalvelijoiden avulla. Soita asiakaspalveluumme niin etsimme tarvittaessa sinua lähimpänä olevan yhteyshenkilön. Pääkaupunkiseudulla voit varata ajan myös pääkonttorillemme Bulevardille.

Haluaisin tarkastella vakuutusehtojani. Mistä löydän nämä?

Optimi-henkilövakuutuksen, Sijoitusvakuutuksen ja Säästösopimuksen uusimmat vakuutusehdot löydät verkkosivuiltamme. Mikäli vakuutuksesi on otettu ennen viimeisimpien vakuutusehtojen voimaantuloa, voit lähettää verkkopalvelussa viestin asiakaspalveluumme tai soittaa asiakaspalveluumme ja toimitamme postitse vakuutuksesi ehdot.

Haluan alkaa eläkesäästäjäksi. Saanko vakuutuksen teiltä?

Emme myy enää yksilöllisiä eläkevakuutuksia uusille asiakkaille, mutta tarjoamme muita säästöratkaisuja eläkeajallesi. Olethan yhteydessä asiakaspalveluumme niin kartoitamme tilanteesi ja etsimme sinulle parhaiten sopivan ratkaisun.

Haluan antaa vakuutuslahjan lapselleni. Miten tämä onnistuu?

Vakuutuslahjoja koskeva verokohtelu on muuttunut 1.1.2013 alkaen. Aiemmin voimassa ollut vakuutuslahjojen verovapaus 8 500 euroon asti on poistunut. Vakuutuksen kautta voit kuitenkin edelleen lahjoittaa lähiomaiselle yleisen rahalahjasäännön mukaisesti 4 999 euroa lahjaverotta, jos hän ei ole saanut muita verotettavia lahjoja kolmen edeltävän vuoden aikana. Ole yhteydessä asiakaspalveluumme, niin keskustelemme mielellämme kanssasi eri vaihtoehdoista, joita voimme sinulle tarjota.

Haluan irtisanoa vapaaehtoisen eläkevakuutukseni. Miten irtisanominen onnistuu?

Henkilökohtaisen vapaaehtoisen eläkevakuutuksen voi irtisanoa ainoastaan verolainsäädännössä määritellyissä tilanteissa, jotka ovat myös eläkevakuutuksen ehdoissa. Eläkevakuutuksen irtisanomiseen oikeuttavat tilanteet ovat aviopuolison kuolema, avioero sekä eläkevakuutuksesta riippuen pysyvä työkyvyttömyys tai pitkäaikainen työttömyys, joka on jatkunut yhtäjaksoisesti vähintään vuoden.

Irtisanominen on tehtävä kirjallisesti

•vuoden kuluessa puolison kuolemasta

•kolmen kuukauden kuluessa avioerosta

•kolmen kuukauden kuluessa viranomaisen tai työttömyyskassan antaman, vakuutetun vähintään vuoden kestäneen työttömyyttä koskevan todistuksen päiväyksestä

•kolmen kuukauden kuluessa päätöksestä, joka on annettu vakuutetun pysyvästä työkyvyttömyydestä työeläkelakien tai kansaneläkelain nojalla.

Yrityksen yksilöllisessä eläkevakuutuksessa omistusoikeus on ensin siirrettävä yritykseltä vakuutetulle.

Jos sinulla on ehtokohdan täyttävä syy tai haluat vielä lisätietoa asiasta, ole yhteydessä asiakaspalveluumme.

Haluan irtisanoa yritykseni eläkevakuutuksen. Miten irtisanominen onnistuu?

Yrityksen omistamassa vakuutuksessa vakuutuksenottaja voi irtisanoa vakuutuksen, jos vakuutus liittyy työ- tai palvelussuhteeseen, joka päättyy ja vakuutukseen on liitetty henkivakuutus. Peruuttamattomuussitoumus tai vakuutuksenottajan konkurssin alkaminen voivat olla esteenä.

Jos yllä mainitut ehdot täyttyvät, ole yhteydessä asiakaspalveluumme tai lähetä meille viesti verkkopalvelussamme (valitse ylävalikosta Viestit).

Haluan muutoksen vakuutukseni maksusuunnitelmaan, voinko tehdä sen verkkopankissani?

Vakuutuksien muutoksista on aina ilmoitettava Mandatum Lifen asiakaspalveluun, jolloin muutos toteutetaan vakuutukseen ja laskutus on halutun mukainen. Kätevimmin muutoksista voi ilmoittaa Mandatum Lifen verkkopalvelussa osoitteessa www.mandatumlife.fi. Verkkopalveluun kirjaudut omilla verkkopankkitunnuksillasi.

Huomaa myös, että muutos tulee voimaan aina seuraavaan laskuttamattomaan maksuun. Jos haluat muutoksen jo laskutettuun, nyt verkkopankissasi näkyvään maksuun, ota pikaisesti yhteyttä asiakaspalveluumme. Toteutamme tällöin muutoksen halutun mukaiseksi, eikä laskuja jää maksamatta.

Haluan pitää vapaaehtoisessa eläkevakuutuksessani maksutaukoa tai muuttaa maksusuunnitelmaa. Miten tämä onnistuu?

Eläkevakuutusten ehdot maksutauon pitämisen ja maksusuunnitelman muuttamisen osalta vaihtelevat sopimuksesta riippuen. Olethan yhteydessä asiakaspalveluumme oman sopimuksesi tilanteen selvittämiseksi. Kätevimmin otat yhteyttä lähettämällä meille viestin verkkopalvelussamme.

Kuinka irtisanon vakuutussopimukseni?

Vakuutussopimus tulee irtisanoa kirjallisella ilmoituksella, jonka voit tehdä joko irtisanomislomakkeella tai vapaamuotoisella viestillä verkkopalvelussamme. Kirjaudu verkkopalveluun omilla pankkitunnuksillasi ja valitse Sopimukset. Valitse se sopimus, jonka haluat irtisanoa ja valitse välilehti Muutokset. Sen jälkeen valitse Säästöjen nosto ja täytä avautuva lomake.

Voit tehdä ilmoituksen myös viestillä. Valitse ViestitUusi viesti. Kirjoita viestiin tieto siitä, mikä sopimus irtisanotaan sekä mille päivämäärälle haluat sopimuksen päättyvän. Jos olet irtisanomassa säästö- tai sijoitusvakuutusta, kirjoita viestiin myös tilinumerosi. Myös riskivakuutusta irtisanottaessa tilinumero on hyvä liittää mukaan mahdollista vakuutusmaksun palautusta varten. Jos sinulla ei ole pankkitunnuksia, saat irtisanomislomakkeen soittamalla meille.

Vapaaehtoisen eläkevakuutuksen irtisanomisen ehdot on määritelty verolainsäädännössä. Vapaaehtoisen eläkevakuutuksen ja yrityksen eläkevakuutuksen irtisanomisesta voit lukea lisää Usein kysytyistä kysymyksistä valitsemalla aiheeksi Eläkeasiat.

Kuinka näen sijoitukseni arvonkehityksen verkkopalvelussa?

Tällä hetkellä verkkopalvelussamme ei vielä voi seurata sopimustasolla arvon kehitystä. Verkkopalvelussa näet vakuutussopimukseen sijoittamasi rahamäärän ja sopimuksen nykyisen arvon. Lisäksi voit seurata vakuutussopimuksessa olevien sijoituskohteiden arvon kehitystä. Olethan huomannut, että sopimuksessasi näkyvät sijoituskohteen nimet ovat linkkejä, joista pääset seuraamaan kohteen arvon kehitystä.

Varainhoitosopimuksen arvonkehitystä voit seurata verkkopalvelun Sopimukset-sivulla. Verkkopalvelusta saat myös varainhoitosopimuksista Tulosta-toiminnolla haluamasi aikajakson raportit. Valmiit varainhoitoraportit löydät Raportit-välilehdeltä.

 

Kuinka paljon soittaminen Mandatum Lifen asiakaspalveluun maksaa?

Kun soitat Mandatum Lifen 0200-alkuisiin palvelunumeroihin, puhelu maksaa kotimaan lankaverkosta paikallisverkkomaksun ja matkapuhelimesta oman operaattorin perimän matkapuhelumaksun verran.
Soittaessasi Mandatum Lifen, Kalevan ja Innovan 010 51 -alkuisiin palvelunumeroihin teleoperaattorimme perimät hinnat asiakkailtamme ovat
• kiinteän verkon ("lanka-") liittymästä 0,0828 e/puhelu + 0,059 e/min
• matkapuhelinliittymästä 0,0828 e/puhelu + 0,1704 e/min
• ulkomailta soitettaessa hinta määräytyy paikallisen operaattorin hinnaston mukaisesti.

Kuinka voin muuttaa tilin, jolle vapaaehtoinen eläke maksetaan?

Voit muuttaa tilinumerosi verkkopalvelussamme lähettämälle meille viestin verkkopalvelun kautta. Löydät Viestit ylävalikosta.

Kuka huolehtii vakuutusyhtiöiden valvonnasta tai vakavaraisuuden valvonnasta?

Suomessa Finanssivalvonta (Fiva) valvoo vakuutusyhtiöiden vakavaraisuutta sekä vakuutettujen etua. Nykyisten EU:n vakavaraisuussäännösten rinnalle Finanssivalvonta on luonut vakavaraisuussäännöt, jotka ottavat paremmin huomioon yhtiön koko taseeseen sisältyvät riskit. Säännöt antavat myös vakuutusvalvonnalle toiminta-aikaa hyvissä ajoin ennen kuin yhtiön vakavaraisuustilanne vaarantuu EU-säännösten mukaisella seurannalla.

Edellä olevien viranomaisvaatimusten lisäksi Mandatum Lifella ja Sampo Oyj:llä on omat sisäiset valvojien rajoja korkeammat rajat, joilla vakavaraisuutta valvotaan. Näillä sisäisillä mittareilla hallinnoidaan säännöllisesti sitä, että Mandatum Lifen riskinkantokyky on riittävä suhteessa riskeihin.

 

Mihin ja miksi tarvitaan evästeitä (cookies) ja JavaScript-koodia?

Verkkopalvelun käyttö edellyttää evästeiden sallimista. Evästeet ovat tietueita, joita verkkopalvelun www-palvelin lähettää selainohjelmalle ja niitä käytetään istunnon hallintaan. Evästeet ovat käytössä vain verkkopalveluistuntosi ajan.

Verkkopalvelun käyttö edellyttää myös JavaScript-koodin sallimista. JavaScriptiä käytetään verkkopalvelussa esimerkiksi kursorin ohjaamiseen syöttölomakkeella, virheilmoitusten esittämiseen ja syöttökenttien tarkastukseen.

Mihin numeroon voin olla yhteydessä ongelmatilanteissa?

Jos et löydä ratkaisua ongelmaasi usein kysytyistä kysymyksistä ja tarvitset apua verkkopalvelumme käytön kanssa, voit soittaa asiakaspalveluumme. Yhteystiedot löydät sivun alalaidasta.

Mihin sähköpostiosoitteeseen voin ottaa yhteyttä?

Käytä sähköpostin sijaan verkkopalvelussamme olevaa viestien lähetystä, joka on turvallinen tapa olla yhteydessä asiakaspalveluumme. Löydät Viestit verkkopalvelun ylävalikosta. Verkkopalvelusta viestisi ohjautuu turvallisesti ja nopeasti oikealle henkilölle Mandatum Lifen ja Kalevan asiakaspalvelussa. Lähetämme myös vastauksen viestinä verkkopalveluun. Saat ilmoituksen verkkopalveluun saapuneesta uudesta viestistä halutessasi sähköpostitse.

 

Miksi Sopimukset-sivulle ei pääse henkilöasiakkaiden verkkopalvelussa öisin kello 1:55–4:05?

Verkkopalvelun taustajärjestelmille on varattu kyseinen aika huoltotöille.

Miksi en pysty kirjautumaan verkkopalveluun tekemään korvaushakemusta?

Verkkopalveluun voivat kirjautua kaikki Mandatum Lifen asiakkaat ja vakuutetut. Jos kirjautuminen ei onnistu, ota yhteys asiakaspalveluumme puhelimitse.

Yritysten verkkopalveluun voivat kirjautua Mandatum Lifen yritysasiakkaiden valtuuttamat henkilöt. Jos kirjautuminen ei onnistu, voit kirjautua henkilöasiakkaiden verkkopalveluun ja täyttää korvaushakemus siellä.

 

Miksi en pysty tekemään verkkopalvelussa muutoksia sopimukseeni?

Pystyt tekemään Sopimukset-sivulla muutoksia sopimukseesi valitsemalla ensin avautuvasta sopimuslistasta sopimuksen, johon haluat tehdä muutoksia. Tietojen avauduttua löydät muutostoiminnot aihealueittain eri välilehtien oikeasta alakulmasta.

 

Miksi en pääse kirjautumaan palveluun pankkitunnuksillani?

Mandatum Lifen verkkopalvelussa voit käyttää suomalaisten pankkien Tupas-varmennepalvelussa toimivia pankkitunnuksia. Palvelun käyttöön tarvitset henkilökohtaiset pankkitunnukset. Yhdistelmäpankkitunnuksia tai yritykselle luotuja tunnuksia ei voi valitettavasti hyödyntää. Myös Mandatum Lifen Yritysten verkkopalveluun kirjaudutaan henkilökohtaisilla pankkitunnuksilla.

Syy epäonnistuneeseen kirjautumiseen voi olla myös selaimesi suosikeissa oleva vanha sivu, jonka johdosta kirjautuminen ei onnistu. Myös pankkien tunnistuspalveluiden toimintaan voi vaikuttaa käytettävän internet-selaimen valinta. Tällöin auttaa selaimen vaihtaminen. Kokeile esimerkiksi Mozilla Firefoxin sijaan Internet Exploreria. Mandatum Lifen verkkopalvelu toimii parhaiten Firefox-, Safari ja Internet Explorer-selaimilla.

Miksi en pääse muuttamaan vakuutuksen edunsaajaa verkkopalvelussa?

Voi olla, että sopimuksen tietojen mukaan oikeus edunsaajan muuttamiseen puuttuu. Esimerkiksi yritysten ottamissa vakuutuksissa vakuutettu ei voi muuttaa edunsaajaa.

Miksi en saa avattua haluamaani raporttia?

Raportit ovat pdf-muodossa, joten niiden käyttämiseksi tarvitset ilmaisen Adobe Reader -ohjelman tai selaimeen asennetun pdf-lisäosan. Useimmissa tietokoneissa pdf-tiedostojen käsittely toimii oletuksena.

Miksi joudun täyttämään oman hakemuksen jokaisesta sairaudestani?

Vakuutusyhtiö tarvitsee tiedon siitä, mihin sairauteen tai tapaturmaan kulut kohdistuvat, jotta omavastuu voidaan kohdistaa oikein ja hakemus käsitellä nopeasti ja täsmällisesti.

 

Miksi minulta kysytään henkilötietoja, kuten asuinpaikkaani?

Vakuutusyhtiöllä on aina velvollisuus tuntea asiakkaansa. Kysymme monenlaisia kysymyksiä palvellaksemme sinua paremmin, mutta tuntemalla asiakkaamme täytämme myös lainsäädännöllisiä velvollisuuksiamme. Olemme velvollisia kysymään esimerkiksi asiakkaan nimeä, syntymäaikaa, henkilötunnusta, osoitetta ja muita yhteystietoja. Henkilötietojen lisäksi vakuutusyhtiöllä on oltava riittävät tiedot asiakkaan toiminnasta, taloudellisesta tai poliittisesti vaikutusvaltaisesta asemasta, asioinnista ja palvelujen käyttötarkoituksesta.

Vaatimukset perustuvat lainsäädäntöön ja niillä pyritään ehkäisemään esimerkiksi rahanpesua, terrorismin rahoittamista ja taloudellista rikollisuutta. Tunnistamalla ja tuntemalla asiakkaamme olemme luotettava yhteistyökumppani asiakkaillemme.

Miksi olen saanut Lainaturvastani muistutuslaskun?

Lainaturvan vakuutusmaksu veloitetaan normaalisti suoraveloituksena aina lainan lyhennyksen yhteydessä Danske Bankissa. Lainaturvan laskutus tapahtuu aina kaksi kuukautta jälkikäteen. Maksumuistutus saattaa johtua siitä, että lainaasi on tehty muutoksia pankissa, jotka vaikuttavat myös Lainaturvan maksuun. Muistutuslasku saattaa olla myös kertynyt aiemmilta laskutuskausilta, koska pienin muistutuslaskun määrä, jonka perimme, on viisi euroa tai eräpäivänä ei ole ollut riittävästi rahaa veloitustilillä.

Olen tarvittaessa yhteydessä asiakaspalveluumme. Voit lähettää meille viestin verkkopalvelussa tai olla meihin yhteydessä puhelimitse.

Miksi sijoitusvakuutuksen varat eivät ole tililläni erääntymispäivänä?

Jotta erääntyneen sijoitusvakuutuksen varat siirtyvät pankkitilillesi, on sinun täytettävä ja palautettava palvelukortti. Tämä on postitettu sinulle erääntymiskirjeen mukana.

Sijoitusvakuutuksesta sinulle maksettava säästösumma määräytyy vakuutussopimuksen päättymispäivän sijoituskohteiden osuuksien lukumäärän mukaan. Sijoituskohteiden osuudet muutetaan rahamääräiseksi viivytyksettä ja kuitenkin viimeistään viiden pankkipäivän kuluessa siitä, kun kirjallinen tai muulla vakuutusyhtiön hyväksymällä tavalla tehty ilmoitus säästösumman nostamisesta on saapunut vakuutusyhtiöön. Mikäli tämän määräajan kuluessa ei ole laskettavissa tai saatavissa tarvittavia sijoituskohteiden osuuksien arvonmäärityksiä tai noteerauksia, lasketaan säästösumman arvo ensimmäisen määräajan jälkeen laskettavan tai saatavan arvonmäärityksen tai noteerauksen perusteella.

Miksi säästöjen jakauman muuttaminen verkkopalvelussa ei onnistu?

Syynä voi olla aiempi keskeneräinen tapahtuma sopimuksessa, esimerkiksi maksu, sijoituskohteen muutos tai korvaustapahtuma.

Kun olemme saaneet kaikille tapahtuman sijoituskohteille arvon, tapahtuma on valmis ja voit tehdä uusia toimeksiantoja verkossa. Sijoituskohteiden arvot noteerataan yleensä 1–2 päivän viiveellä. Vaihtoehtoisesti voit lähettää toimeksiannon meille Mandatum Lifeen muutoslomakkeella (muutoslomakkeen löydät kohdasta Muutokset).

Yksilöllisissä eläkevakuutuksissa säästöjen jakauman muuttaminen ei onnistu, jos johonkin sijoituskohteeseen on jäämässä alle 50 euroa säästöä. Tarkista, että kuhunkin sijoituskohteeseen jää säästöjen jakauman muuttamisen jälkeen vähintään 50 euroa.

Sopimuksessa olevat tai valtuuksin määritellyt oikeudet voivat myös vaikuttaa mahdollisuuksiisi tehdä muutoksia. Säästöjen jakauman muuttaminen on oletuksena vakuutuksenottajan oikeus. Useissa tapauksissa myös yritysten ottamissa vakuutuksissa vakuutetuilla on oikeus tehdä muutoksia sijoituskohteisiin.

Miksi säästöjen siirto rahastosta toiseen ei näy heti verkkopalvelussa?

Säästöjen siirto näkyy verkkopalvelussa muutaman päivän viiveellä rahastosta riippuen. Ehtojen mukaan siirto toteutetaan viivytyksettä, kuitenkin viimeistään viidentenä pankkipäivänä sen jälkeen, kun siirtoa koskeva ilmoitus on saapunut vakuutusyhtiöön.

Miksi vakuutukseni ei näy verkkopalvelussa?

Syy tähän voi olla se, että et itse ole vakuutuksenomistaja tai sinulla ei vakuutettuna ole vakuutussopimuksen mukaan oikeutta nähdä vakuutuksen tietoja.

Uudet sijoitusvakuutukset ja säästösopimukset näkyvät verkkopalvelussa muutaman päivän sisällä siitä, kun ensimmäinen vakuutusmaksu on maksettu. Uusi Optimi-henkilövakuutus näkyy puolestaan verkkopalvelussa tyypillisesti ostoa seuraavan kuukauden alkupuolella.

Yrityksen vakuutussopimukset ja varainhoitosopimukset näkyvät niille henkilöille, joille yritys on antanut käyttöoikeuden. Hoitaaksesi yrityksen sopimusasioita, valitse kirjautumisen jälkeen yrityksen nimi kohdassa Asiointiroolin valinta. Pääset vaihtamaan roolia ollessasi kirjautuneena palveluun valitsemalla verkkopalvelun oikeasta ylälaidasta henkilön tai yrityksen nimen ja sen jälkeen Vaihda roolia. Ennen palvelun käyttöä yrityksen tulee tehdä asiointisopimus.Verkkopalveluun kirjaudutaan aina henkilökohtaisilla pankkitunnuksilla.

 

Miksi verkkopalvelu ilmoittaa yhteyden katkaisusta 15 minuutin käytön jälkeen?

Kun palvelua ei käytetä 15 minuuttiin, katkaisemme yhteyden turvallisuuden vuoksi. Näin kukaan muu ei pääse katsomaan tietojasi, jos unohdat kirjautua ulos palvelusta. Parhaiten pääset jatkamaan asiointiasi verkkopalvelussa yhteyden katkaisun jälkeen, sulkemalla selaimen ja avaamalla selaimen uudestaan sekä kirjautumalla palveluun uudestaan.

 

Millainen vakuutussäästöjen suoja Suomessa on?

Vakuutusyhtiöiden vakavaraisuusvaatimukset suojaavat vakuutussäästöjä. Mandatum Lifen toimintapääoma on moninkertainen EU-lainsäädännön asettamaan minimitasoon nähden.

Vakuutuksia säätelee lisäksi vakuutussopimuslaki ja muu Suomen lainsäädäntö. Mandatum Lifen tuotteet eivät kuulu Talletussuojarahaston tai Sijoittajien korvausrahaston piiriin. Mandatum Lifen toimintaa valvoo Finanssivalvonta.

Millä käyttöjärjestelmällä ja selaimilla voin käyttää verkkopalvelua?

Mandatum Lifen verkkopalvelu toimii parhaiten yleisimmillä ja uusimmilla selaimilla (esim. Firefox, Internet Explorer tai Safari) sekä käyttöjärjestelmillä.

Minulla on Mandatum Lifella vakuutus. Voinko siirtää laskuni eräpäivää?

Ole yhteydessä asiakaspalveluumme, niin tarkistamme tilanteesi. Tiesithän myös, että voit jakaa Optimi-vakuutuksesi laskutuksen 4 erään vuodessa maksutta. Emme veloita tästä laskutuslisää.

Minulla on Mandatum Lifella vakuutus. Voinko siirtää laskuni eräpäivää?

Ole yhteydessä asiakaspalveluumme, niin tarkistamme tilanteesi. Tiesithän myös, että voit jakaa Optimi-vakuutuksesi laskutuksen 4 erään vuodessa maksutta. Emme veloita tästä laskutuslisää.

Minulla on käytössä paperilasku. Miten muutan sen e-laskuksi tai suoramaksuksi?

Olet verkkopankin käyttäjä: Jos sinulla on nyt paperilasku maksutapana sopimuksessasi ja käytät oman tilipankkisi verkkopankkia, on sinun tehtävä e-laskusopimus itse verkkopankissasi. E-laskusopimus välittyy automaattisesti Mandatum Lifeen muutaman päivän viiveellä. Valitse verkkopankissa laskuttajalistasta Mandatum Life ja paperilaskusi viitenumero toimii yksilöivänä tietona. Huomaathan, että seuraava laskuttamaton lasku tulee e-laskuna verkkopankkiisi, joten saamasi paperilasku tulee aina maksaa.

Et käytä verkkopankkia: Jos sinulla on nyt paperilasku ja et käytä tilipankkisi verkkopankkia, sovi silloin suoramaksusta pankkisi kanssa. Sen tekemistä varten tarvitset vakuutuksesi viitenumeron, jonka löydät paperilaskustasi. Suoramaksusopimus välittyy Mandatum Lifeen automaattisesti pankista muutaman päivän viiveellä. Huomaathan, että seuraava laskuttamaton lasku veloitetaan tililtäsi suoramaksuna, joten saamasi paperilasku tulee aina maksaa. Suoramaksusta saat aina myös paperilla ennakkoilmoituksen laskusta.

Minulta kysyttiin kytköksiä Yhdysvaltoihin. Miksi?

Suomi on allekirjoittanut niin kutsutun FATCA (Foreign Accout Tax Compliance Act)-sopimuksen Yhdysvaltojen kanssa. Tämä velvoittaa finanssilaitokset kysymään lisäkysymyksiä asioinnin yhteydessä 1.7.2014 alkaen, joiden tarkoituksena on tunnistaa Yhdysvaltoihin verovelvolliset henkilöt sekä ehkäistä veronkiertoa. Yhdysvaltoja koskevat kysymykset ovat esimerkiksi "Oletko USA:n kansalainen?" tai " Onko sinulla koti- tai postiosoitetta Yhdysvalloissa".

Missä muutan laskutustiliäni?

Kaikki e-laskusopimukseen ja suoramaksuun tehtävät muutokset sinun on tehtävä itse omassa verkkopankissasi tai pankkisi asiakaspalvelun kanssa. Mandatum Life ei pysty tekemään muutoksia tileihisi. Muutos välittyy automaattisesti verkkopankistasi meille ja sopimuksesi tietoihin muutaman päivän viiveellä. Mandatum Lifessa pystymme tekemään muutoksia vain vakuutuksesi maksusuunnitelmiin. Tällaisia muutoksia ovat esimerkiksi summan muutos, eräpäivän muutos ja eräisyyden muutos. Huomioithan kuitenkin, että pystymme laskuttamaan sinua muuttuneilla tiedoilla vastaa seuraavalla laskutuskerralla. Sinulle jo lähetettyä laskua emme pysty muuttamaan.

Missä voin hoitaa Kalevan vakuutusta?

Kalevan myöntämää henkivakuutusta sekä Optimin ja Yritysoptimin henkivakuutusta koskevissa asioissa ota yhteys Mandatum Lifen ja Kalevan asiakaspalveluun.

Kalevan myöntämää, If Vahinkovakuutuksen hoidossa olevaa Ryhmäsampo Primus -vakuutusta koskevissa asioissa ota yhteys Ifin asiakaspalveluun.

Missä voin yritysasiakkaana päivittää omat henkilökohtaiset asiakastietoni?

Henkilökohtaisten asiakastietojen päivitys onnistuu vaihtamalla asiointiroolia. Klikkaa ensin sivun oikeasta ylälaidasta yrityksen nimeä ja tämän jälkeen Vaihda roolia. Valitse sen jälkeen oma nimesi ja pääset päivittämään yhteystietojasi kohdassa Omat tiedot. Omia asioita hoitaessasi voit täyttää korvaushakemuksen myös yrityksen ottamasta vakuutuksesta.

 

Mistä löydän raportit varainhoitosopimuksestani?

Varainhoitosopimusten raportit löydät, kun valitset verkkopalvelussa ensin Sopimukset ja sitten haluamasi sopimuksen. Valmiit raportit löytyvät Raportit-välilehdeltä. Lisäksi voit tehdä raportteja valitsemallasi tarkastelujaksolla salkkutasolla kullakin välilehdellä painamalla tulosta. Raportit ja tulosteet ovat pdf-muodossa, joten niiden käyttämiseksi tarvitset ilmaisen Adobe Reader -ohjelman tai selaimeen asennetun pdf-lisäosan. Useimmissa tietokoneissa pdf-tiedostojen käsittely toimii oletuksena.

 

Mistä löydän vakuutusteni ja muiden sopimusteni tiedot?

Ajantasaisimmat tiedot vakuutuksistasi löydät Mandatum Lifen verkkopalvelusta. Verkkopalveluun pääset kirjautumaan pankkitunnuksillasi osoitteessa www.mandatumlife.fi. Tiedot vakuutuksistasi ja sijoituksistasi löydät verkkopalvelun kohdasta Sopimukset.

Verkkopalvelussamme näet Mandatum Lifen ja Kalevan myöntämät vakuutussopimukset sekä IF:n Primus-vakuutusten turvat, joiden myöntäjänä on Kaleva.

Mistä näen sijoituskohteeni ja missä voin vaihtaa niitä?

Löydät sijoituskohteesi verkkopalvelustamme sivulta Sopimukset. Täältä näet sopimuksesi ja voit tehdä haluamasi sijoituskohteiden ja/tai maksujen muutokset.

Mistä saan pankkitunnukset?

Saat pankkitunnukset omasta pankistasi. Mandatum Lifen verkkopalvelua voit käyttää Danske Bankin, Nordean, Aktian, Säästöpankkien, Paikallisosuuspankkien, Ålandsbankenin, Tapiola Pankin, Osuuspankin ja S-pankin pankkitunnuksilla.

Mistä saan saldotodistuksen perunkirjaa varten?

Kun teet ensin hakemuksen henkivakuutuskorvauksesta, ilmoitamme korvauspäätöksellä edunsaajille perunkirjoituksessa tarvittavat tiedot. Mikäli tarvitset saldotodistusta kiireisesti, voit pyytää sitä lähettämällä meille viestin verkkopalvelussamme tai soittamalla asiakaspalveluumme. Toimitamme sinulle saldotodistuksen haluamallesi päivämäärälle. Huomaathan, että joissakin vakuutuslajeissa erikseen pyydetystä saldotodistuksesta veloitetaan hinnaston mukainen toimenpidekulu.

Mistä saan vakuutuksen voimassaolotodistuksen esimerkiksi urheiluseuraa varten?

Todistuksen saamiseksi lähetä viesti verkkopalvelussamme tai ole puhelimitse yhteydessä asiakaspalveluumme.

Mistä voin ostaa ammattiliittoni tarjoaman edullisen henkilövakuutuksen?

Maan johtava järjestöjen jäsenten ja heidän perheidensä henkilövakuuttaja on Keskinäinen Vakuutusyhtiö Kaleva. Kalevan Ryhmäsampo Primus -vakuutuksia myy If Vahinkovakuutusyhtiö.

Miten nopeasti edellisen säästöjen siirron jälkeen voi tehdä seuraavan säästöjen jakauman muutoksen verkkopalvelussa?

Säästöjen siirron päivittymiseen kuluu 2–5 arkipäivää. Uutta säästöjen siirtoa ei voi tehdä ennen kuin edellinen muutos on valmistunut. Jos et pääse tekemään uusia muutoksia 5 arkipäivän sisällä, ilmoita asiasta asiakaspalveluumme.

Miten nopeasti verkkopalvelussa tehty sijoitussuunnitelman muutos toteutuu?

Sijoitussuunnitelman muutos tulee voimaan välittömästi, kun se on tehty verkkopalvelun Sopimukset-sivulla kohdassa Muuta sijoitussuunnitelmaa. Jos ilmoitat muutospyynnöstä sähköisellä tai paperisella muutoslomakkeella, muutos päivittyy vakuutuksesi tietoihin muutaman arkipäivän kuluessa muutospyynnön saapumisesta.
 

Miten pääsen katsomaan alaikäisen lapseni vakuutusten tietoja?

Pääset katsomaan lapsesi vakuutusten tietoja, kun teet asiasta valtuutuksen yhdessä toisen huoltajan kanssa. Alaikäisen lapsen huoltajalle voidaan myöntää joko katseluoikeudet tai katselu- ja ylläpito-oikeudet alaikäisen lapsensa vakuutusasioihin. Täytetty ja allekirjoitettu lomake palautetaan lomakkeeseen merkittyyn osoitteeseen.

Valtuutuksen tehtysi pääset tarkastelemaan lapsesi vakuutustietoja kirjautumalla Mandatum Lifen verkkopalveluun omilla pankkitunnuksillasi. Tunnistautumisen jälkeen pääset valitsemaan lapsesi nimen hoitaaksesi hänen vakuutukseensa liittyviä asioita. Samaan valintaan pääset myös klikkaamalla sivun ylälaidassa oikealla näkyvää henkilön nimeä ja tämän jälkeen kohtaa Vaihda roolia.

Miten pääsen käyttämään Mandatum Lifen verkkopalvelua?

Verkkopalveluumme kirjautuaksesi tarvitset Suomessa toimivan pankin verkkopankkitunnukset. Mandatum Lifen verkkopalvelua voit käyttää Danske Bankin, Nordean, Osuuspankin, Aktian ja paikallisosuuspankkien, Ålandsbankenin, Tapiola Pankin ja S-pankin pankkitunnuksilla. Tunnusten on oltava sinulle henkilökohtaiset. Yritysten verkkopalvelun käyttämiseen tarvitset lisäksi asiointisopimuksen.

Miten saan tulostettua sopimukseni tiedot verkkopalvelusta?

Valitse ensin ylhäältä Sopimukset ja sen jälkeen sopimuslistalta haluamasi sopimus. Paina tämän jälkeen Tulosta-painiketta.

 

Miten sukupuolineutraalihinnoittelu vaikuttaa vakuutukseeni ja miksi tällainen muutos on tullut?

EU-tuomioistuimen antaman päätöksen johdosta vakuutukset on jatkossa hinnoiteltava tasa-arvoisesti miesten ja naisten kesken. Tämä tarkoittaa sitä, että vakuutetun sukupuoli ei saa enää vaikuttaa vakuutusmaksun suuruuteen, vaan samanikäisten miesten ja naisten vakuutusten on oltava samanhintaisia.

Miten teen osoitteenmuutoksen?

Yksityisasiakkaana sinun ei tarvitse tehdä osoitteenmuutosta, jos kaikki vakuutuspostisi tulee kotiosoitteeseesi. Kun olet tehnyt osoitteenmuutosilmoituksen Väestörekisterikeskukseen, saamme uuden osoitteesi sieltä automaattisesti. Ainoastaan tietyissä erikoistilanteissa muuttuneet osoitetiedot on ilmoitettava Mandatum Lifeen ja/tai Kalevaan.

Miten toimin, jos havaitsen virheen verkkopalvelussa?

Ilmoita ongelmasta Mandatum Lifen asiakaspalveluun. Voit olla yhteydessä lähettämällä meille viestin verkkopalvelussa tai soittamalla asiakaspalvelumme palvelunumeroon. Ongelman selvittämisessä auttaa, jos voit kuvailla tilanteen ja ajankohdan mahdollisimman tarkkaan.

Miten toimin, kun verkkopalvelu ilmoitti: "Säästöjen jakauman tarkistus epäonnistui"?

Ole yhteydessä asiakaspalveluumme, niin voimme tehdä haluamasi muutoksen puolestasi.

Miten voin hakea korvauksia Optimi-vakuutuksesta?

Hae korvausta sairauden ja tapaturman hoitokuluista verkkopalvelumme kautta. Muiden korvausten (lyhyt- ja pitkäaikainen työkyvyttömyys, vakava sairaus, pysyvä tapaturmainen haitta, henkivakuutuskorvaus) osalta hakemus tehdään täyttämällä ja palauttamalla postitettava lomake. Voit myös soittaa asiakaspalveluumme, jos kaipaat lisätietoja.

Miten voin irtisanoa vakuutukseni?

Vakuutussopimus tulee irtisanoa kirjallisella ilmoituksella, jonka voit tehdä joko irtisanomislomakkeella tai vapaamuotoisella viestillä verkkopalvelussamme. Kirjaudu verkkopalveluun omilla pankkitunnuksillasi ja valitse Sopimukset. Valitse se sopimus, jonka haluat irtisanoa ja valitse välilehti Muutokset. Sen jälkeen valitse Säästöjen nosto ja täytä avautuva lomake.

Voit tehdä ilmoituksen myös viestillä. Valitse ViestitUusi viesti. Kirjoita viestiin tieto siitä, mikä sopimus irtisanotaan sekä mille päivämäärälle haluat sopimuksen päättyvän. Jos olet irtisanomassa säästö- tai sijoitusvakuutusta, kirjoita viestiin myös tilinumerosi. Myös riskivakuutusta irtisanottaessa tilinumero on hyvä liittää mukaan mahdollista vakuutusmaksun palautusta varten. Jos sinulla ei ole pankkitunnuksia, saat irtisanomislomakkeen soittamalla meille.

Vapaaehtoisen eläkevakuutuksen irtisanomisen ehdot on määritelty verolainsäädännössä. Vapaaehtoisen eläkevakuutuksen ja yrityksen eläkevakuutuksen irtisanomisesta voit lukea lisää Usein kysytyistä kysymyksistä valitsemalla aiheeksi Eläkeasiat.

Miten voin lisätä vakuutusturviani?

Vakuutustesi kattavuus kannattaa aina käydä läpi elämäntilanteesi muuttuessa. Ole puhelimitse yhteydessä asiakaspalveluumme, lähetä meille viesti verkkopalvelussa valitsemalla ylävalikosta Viestit tai jätä yhteydenottopyyntö. Arvoimme tilanteesi kanssasi ja mitoitamme juuri sinulle sopivat turvat.

Miten voin lopettaa Mandatum Lifelta saamani uutiskirjeen?

Voit perua uutiskirjeen suoraan sähköpostiviestissä olevasta linkistä tai olemalla yhteydessä asiakaspalveluumme.

Miten voin lopettaa Sijoitusten hoitopalvelun tiedotepalvelun?

Voit perua tiedotepalvelun suoraan sähköpostiviestissä tai tekstiviestissä olevasta linkistä tai olemalla yhteydessä asiakaspalveluumme.

Miten voin nostaa säästöjäni?

Kun haluat nostaa säästöjäsi, voit tehdä sen verkkopalvelussamme kohdasta Muutokset Säästöjennosto. Huomaathan, että miniminosto on 1 500€. Noston yhteydessä veloitetaan hinnaston mukaiset kulut ja mahdollisesta tuotosta veloitetaan pääomatulovero. Mikäli sinulla on Optimi-henkilövakuutus, voit tehdä noston lähettämällä meille viestin verkkopalvelussa.

Miten voin vaihtaa vakuutuksessani olevaa edunsaajaa?

Voit vaihtaa vakuutussopimuksessasi edunsaajaa verkkopalvelussamme valitsemalla ensin Sopimukset ja tämän jälkeen haluamasi sopimuksen. Kun olet valinnut oikean sopimuksen, näet sopimuksen tiedoissa välilehden Turvat ja edunsaajat. Paina sitten oikeasta alalaidasta löytyvää Tee edunsaajamuutos -painiketta ja pääset muuttamaan turviesi edunsaajia. Edunsaajamuutos tulee voimaan heti, kun se on kirjallisesti toimitettu vakuutusyhtiöön.

Huom. Optimi-henkilövakuutusten osalta voit vaihtaa edunsaajaa täyttämällä verkossa sähköisen muutoslomakkeen (valitse Muutokset-välilehti ja sen alta Edunsaajan muutos) tai lähettämällä meille viestin verkkopalvelussa (valitse valikosta Viestit).
 

Mitä korvauksia voin hakea verkkopalvelussa?

Voit hakea verkkopalvelussa korvauksia Optimi-henkilövakuutuksesta sairauden ja tapaturman hoitokuluista.

Mitä tapahtuu säästöille tai eläkkeille vaihtelevissa taloustilanteissa? Ovatko rahat turvassa sijoitus- ja eläkevakuutuksissa?

Mandatum Life on vakavarainen yhtiö ja osa menestyvää Sampo-konsernia. Hallinnoimme noin 7 miljardin euron sijoitusvarallisuutta, ja sijoitustoiminnan tuloksilla mitattuna olemme olleet vuodesta toiseen kärkipäässä suomalaisista henkivakuutusyhtiöistä. Henkivakuutusyhtiönä ymmärrämme tuottavan ja turvaavan sijoittamisen tärkeyden. Tavoittelemme sijoitustoiminnassamme vakaata tuottoa pitkällä aikavälillä, ja valitsemme riskimme huolellisesti markkinatilanteen mukaan.

Asiakkaamme sijoittavat aina vakuutussopimuksen kautta, ja sijoitussidonnaisten vakuutusten arvonkehitys perustuu vakuutuksenottajan valitsemien sijoituskohteiden tai hänen valitsemansa sijoitusstrategian mukaisesti valittujen sijoituskohteiden arvonkehitykseen. Sijoituskohteiden arvo voi nousta tai laskea. Vakuutuksenottaja kantaa riskin vakuutussäästöjen arvon alenemisesta tai menettämisestä. Mandatum Life tai sen asiamiehet eivät vastaa sijoituskohteiden arvonkehityksestä.

 

Mitä tapahtuu, jos vakuutusyhtiö ajautuu selvitystilaan tai konkurssiin?

Varsinaista lakiin perustuvaa vakuutussäästöjen suojaa, pankkitalletuksia koskevan talletussuojarahaston tapaan, ei tällä hetkellä Suomessa ole. Jos vakuutusyhtiö joutuu selvitystilaan tai konkurssiin, vakuutuksenottajien edut on turvattu siten, että kaikilla vakuutussaatavilla on vakuutusluokasta ja lajista riippumatta yhtiön selvitystilassa ja konkurssissa etuoikeus yhtiön kaikkiin varoihin muihin yhtiöön kohdistuviin saataviin nähden.

 

Mitä voin tehdä verkkopalvelussa?

Verkkopalvelussa voit tarkastella vakuutustesi ja sijoitustesi tilannetta ja tehdä niihin haluamiasi muutoksia. Tiedot löydät verkkopalvelun kohdasta Sopimukset. Palvelussa voit sopimuksesta riippuen mm. muuttaa säästö-, sijoitus- ja eläkevakuutuksesi sijoituskohteita, edunsaajaa ja tehdä lisäsijoituksia. Eläkevakuutuksista näet lisäksi eläke-ennusteesi ja riskivakuutuksista sinulla olevat turvat ja edunsaajat. Varainhoitosopimuksista seuraat sijoitustesi päivittäistä tilannetta, eri salkkuja sekä tapahtumia, ja lisäksi voit tulostaa haluamasi raportit. Palvelusta löydät myös sopimuksiin liittyvät asiakirjat, kuten vuositulosteen sähköisessä muodossa. Verkkopalvelussa haet myös korvausta sairaus- ja tapaturmavakuutuksiisi.

Yrityksesi asioita pääset hoitamaan, kun valitset kirjautumisen jälkeen kohdassa Asiointiroolin valinta yrityksesi nimen. Yrityksen edustajana voit katsella ja hoitaa valtuuksiesi puitteissa yrityksen sopimuksia ja tarkastella myös vakuutettukohtaisia tietoja. Palvelussa voit mm. ilmoittaa vakuutettujen lisäämisistä ja poistoista, hallita sijoituskohteita, tarkastella maksuja ja asiakirjoja sekä ottaa käyttöön verkkolaskutuksen. Varainhoitosopimuksista seuraat sijoitusten päivittäistä tilannetta, eri salkkuja sekä tapahtumia, ja lisäksi voit tulostaa haluamasi raportit. Yrityksen vakuuttamat henkilöt pääsevät katselemaan tietoja vakuutuksistaan kirjautumalla verkkopalveluun omilla pankkitunnuksillaan, jos heille on myönnetty tarvittavat oikeudet. Verkkopalvelun käyttöä varten yrityksellä on oltava asiointisopimus.

Näenkö jostain vakuutusmaksujeni erittelyn turvittain?

Näet erittelyn vakuutusta koskevasta viimeisimmästä vuositiedotteesta. Useimmissa sopimuksissa löydät vuositiedotteen myös verkkopalvelustamme kyseisen sopimuksen tiedoista Asiakirjat-välilehdeltä.

Olen kiinnostunut säästämisestä ja sijoittamisesta. Mistä tiedän, mikä ratkaisuistanne sopii juuri minulle?

Ole yhteydessä asiakaspalveluumme, jätä meille soittopyyntö tai lähetä meille viesti verkkopalvelumme kautta. Keskustelemme mielellämme kanssasi eri vaihtoehdoista, joita voimme sinulle tarjota.

Olen vakuutuksenottajan edunvalvoja. Miten pääsen katsomaan edunvalvottavani vakuutuksia?

Pääset katsomaan edunvalvottavasi vakuutusten tietoja, kun teet valtuutuksen asiasta. Edunvalvojalle voidaan myöntää katseluoikeudet edunvalvottavan vakuutuksiin. Edunvalvoja voi allekirjoittaa lomakkeen edunvalvottavan puolesta toimivaltansa puitteissa. Täytetty ja allekirjoitettu lomake palautetaan lomakkeeseen merkittyyn osoitteeseen. Holhousasioiden rekisteriote tulee lähettää valtuutukseen liitteenä.

Valtuutuksen tehtysi pääset tarkastelemaan edunvalvottavasi vakuutustietoja kirjautumalla Mandatum Lifen verkkopalveluun omilla pankkitunnuksillasi. Tunnistautumisen jälkeen pääset valitsemaan edunvalvottavan nimen hoitaaksesi hänen vakuutukseensa liittyviä asioita. Pääset myös vaihtamaan verkkopalvelussa ollessasi asiointiroolia klikkaamalla sivun ylälaidassa vasemmalla näkyvää henkilön nimeä ja tämän jälkeen kohtaa Vaihda roolia.

Olen yritysasiakas enkä näe sopimuksiani verkossa. Mistä tämä johtuu?

Verkkopalvelussa yrityksen edustaja voi tarkastella yrityksen kaikkia sopimuksia. Tämä edellyttää, että verkkopalvelun asiointisopimus on tehty ja asianmukaisille henkilöille annettu katseluoikeus. Yrityksesi käyttäjien oikeuksia voi hallita yrityksenne pääkäyttäjä. Jos yrityksellänne ei ole vielä pääkäyttäjää, voitte tilata pääkäyttäjäoikeuden haluamallenne henkilölle tekemällä asiointisopimuksen.

Mikäli sinulla on henkilökohtainen, työnantajasi sinulle ottama vakuutus, kirjaudu verkkopalveluun omilla pankkitunnuksillasi ja valitse kohdassa Asiointiroolin valinta oma nimesi. Näet omat sopimuksesi, jos näin on työnantajan kanssa sovittu.

Onko Optimi-vakuutus voimassa ulkomailla?

Voit tarkistaa turvasi kattavuuden soittamalla asiakaspalvelumme. Suosittelemme kuitenkin matkavakuutuksen ottamista aina matkalle lähtiessä. Matkavakuutusasioissa ota yhteys Ifin asiakaspalveluun.

Onko verkkopalvelun käyttö maksullista?

Mandatum Lifen verkkopalvelun käyttö on maksutonta. Kun teet verkkopalvelussa toimeksiantoja, niiden toteuttamisesta peritään vakuutuksen hinnaston mukaiset kulut. Mandatum Life Säästösopimuksessa ja Sijoitusvakuutuksessa sekä yksilöllisissä eläkevakuutuksissa ja Sesam-ryhmäeläkevakuutuksessa sijoitussuunnitelman muuttamisesta ja säästöjen jakauman muuttamisesta ei toistaiseksi peritä hinnaston mukaisia kuluja, kun teet muutokset verkkopalvelun kautta.

Onko verkkopalvelun käyttö varmasti turvallista?

Mandatum Lifen verkkopalvelun käyttö on turvallista SSL-suojauksen ansiosta. Asiakkaiden tunnistamiseen käytämme Suomessa yleisesti tunnistamiseen käytettäviä pankkitunnuksia. Asioinnin päätyttyä kirjaudu ulos verkkopalvelusta napsauttamalla oikeasta yläkulmasta "Kirjaudu ulos". Sulje tämän jälkeen selain ja tyhjennä selaimen välimuisti.

Voit myös itse edesauttaa tietoturvaa noudattamalla seuraavia ohjeita:

  • Huolehdi, että tietokoneesi tieturva on ajan tasalla
  • Noudata henkilökohtaisten pankkitunnusten käytössä oman pankkisi ohjeita
  • Noudata verkkopalvelun käyttöehtoja

Helppo tapa lisätä omaa tietoturvaa Internetissä on käyttää ns. kahden selaimen tekniikkaa. Käytä toista selainta verkossa surffailuun ja toista pelkästään luottamuksellisen aineistojen käyttämiseen. Esimerkiksi voit käyttää yhtä selainta pelkästään pankki- ja vakuutusasioihin ja toista kaikkeen muuhun verkkosurffailuun.

Mandatum Life ei koskaan kysy asiakkaan henkilökohtaisia tunnistetietoja, kuten tunnuslukuja, henkilötunnusta tai verkkopankin kirjautumistietoja sähköpostitse. Asiointi tapahtuu aina puhelimitse tai Mandatum Lifen verkkopalvelussa. Emme myöskään koskaan lähetä sähköpostia, joka johtaisi suoraan verkkopalvelumme kirjautumissivulle, vaan opastamme aina kirjautumaan kotisivujemme kautta. Asiakaspalvelumme neuvoo sinua ongelmatilanteissa.

Ovatko sijoituskohteiden vaihdot ilmaisia?

Mandatum Life Säästösopimuksessa ja Sijoitusvakuutuksessa sekä yksilöllisissä eläkevakuutuksissa ja Sesam-ryhmäeläkevakuutuksessa voit siirtää säästöjäsi sijoituskohteesta toiseen verkkopalvelussa toistaiseksi maksutta.

Pankkitunnukseni eivät toimi. Mitä teen?

Ole yhteydessä omaan pankkiisi. Kirjautuminen Mandatum Lifen verkkopalveluun ei onnistu ilman toimivia pankkitunnuksia.

Pitääkö minun ilmoittaa työnantajan ottamaan eläkevakuutukseen maksamani maksut verottajalle itse?

Verottajan ilmoituskäytäntö vakuutetun itse maksamista maksuista on muuttunut. Jos sinulla on työnantajasi ottama Sesam-ryhmäeläkevakuutus ja olet suorittanut vakuutukseen myös omia maksuja, olet velvollinen ilmoittamaan verottajalle itse maksamasi maksut. Työnantaja ilmoittaa omamaksuosuudet verottajalle ainoastaan silloin, kun ne on peritty työntekijän palkasta.

Saan teiltä vapaaehtoista eläkettä ja haluaisin eläkekortin. Miten voin saada kortin?

Ole yhteydessä asiakaspalveluumme. Huomaathan, että Mandatum Lifen eläkeläiskortti ei vastaa virallista eläkeläiskorttia. Eläkekortti voidaan myöntää sekä työnantajan ottaman että oman henkilökohtaisen eläkevakuutuksesi perusteella.

Sain ilmoituksen ponnahdusikkunan (pop-up) estosta verkkopalvelussa, kuinka toimin?

Verkkopalvelumme käyttö onnistuu pääsääntöisesti ilman ponnahdusikkunoiden sallimista, mutta joissakin toiminnoissa tarvitaan ponnahdusikkunoita. Esimerkiksi sijoituskohteiden muutosten tekeminen ei välttämättä onnistu, jos ponnahdusikkunat eivät ole sallittuja. Useimmissa selaimissa on oletuksena ponnahdusikkunan esto päällä. Jos saat verkkopalvelussamme ilmoituksen ponnahdusikkunasta, voit halutessasi sallia ponnahdusikkunan, jotta voit käyttää palvelua. Löydät lisätietoja ponnahdusikkunoista käyttämäsi internet-selaimen ohjeista.

 

Sopimukset latautuvat hitaasti, miten toimin?

Sopimustietojen haku voi kestää 3–30 sekuntia riippuen sopimusten lukumäärästä ja käytetyn verkkoyhteyden nopeudesta. Jos sopimustiedot eivät lataudu odottamisesta huolimatta, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme.

 

Tiliäni on veloitettu väärin e-laskuna tai suoramaksuna. Miten saan maksun takaisin?

Maksun palautuspyyntö on aina tehtävä kirjallisesti Mandatum Lifeen. Kätevimmin teet maksunpalautuspyynnön verkkopalvelussamme osoitteessa www.mandatumlife.fi. Verkkopalveluun kirjaudut omilla verkkopankkitunnuksillasi. Ilmoita pyynnössäsi vakuutusnumerosi, maksun määrä ja tilinumero, johon haluat maksun palautettavan. Ilmoita myös syy, miksi maksu oli virheellinen, jotta voimme muuttaa vakuutuksesi maksusuunnitelman halutun mukaiseksi. Tarvitsemme aina erillisen ilmoituksen kirjallisesti palautustilistä, koska asiakaspalvelumme ei pysty näkemään, miltä tilitäsi veloitus on alun perin tehty.

Vaikuttaako Sijoitusvakuutus sosiaalietuuksiin?

Sijoitusvakuutus saattaa vaikuttaa joihinkin sosiaalietuuksiin.

Vaikuttaako eläkevakuutus sosiaalietuuksiin?

Eläkevakuutus saattaa vaikuttaa joihinkin sosiaalietuuksiin.

Vapaaehtoinen eläkkeeni on alkamassa ensi vuonna. Kuinka toimin ja mitä minun tulee teille toimittaa?

Sekä työnantajan ottamasta että omasta henkilökohtaisesta eläkevakuutuksestasi saat eläkkeenalkamistiedotteen tai eläkehakemuksen 6–8 viikkoa ennen eläkkeen alkamista. Voit tällöin valintasi mukaan joko alkaa nostaa vapaaehtoista eläkevakuutustasi tai myöhentää sen aloitusajankohtaa. Jos päätät alkaa nostaa eläkettäsi, voit samassa yhteydessä myös muuttaa eläkkeesi kuukausittaista määrää. Tiedotteen mukana saat toimintaohjeet eläkkeen aloittamista varten.

Vapaaehtoisesta eläkkeestäni on pidätetty liikaa veroa. Milloin veronpalautus maksetaan?

Sinun on hankittava muutosverokortti verotoimistosta, jotta voimme pienentää veroprosenttiasi. Voit pyytää verotoimistoa toimittamaan verokortin suoraan Mandatum Lifeen.

Kun saamme uuden verokorttisi, pyrimme korjaamaan veron määrän niin nopeasti kuin mahdollista, pääsääntöisesti viimeistään seuraavan eläke-erän maksamisen yhteydessä. Vuodenvaihteessa, verovuoden vaihtuessa, emme voi tehdä korjausta enää seuraavaan eläke-erään, vaan verottaja huomioi liikaa maksetun veron osuuden lopullisessa verotuksessa.

Verkkopankissani näkyy edelleen vanhan maksusuunnitelmani mukainen lasku. Voitteko poistaa väärän laskun?

Jos olet tehnyt muutoksen vakuutukseesi, veloitetaan muutoksen mukaisesti aina seuraava laskuttamaton lasku. Valitettavasti emme voi poistaa tai muuttaa verkkopankissasi jo näkyvää laskua. Jos haluat muutoksen koskevan jo laskutettua, verkkopankissa näkyvää laskua, ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Tällöin voimme sopia vakuutukseesi tehtävästä muutoksesta siten, että laskuja ei varmasti jää maksamatta. Kätevimmin ole yhteydessä meihin lähettämällä meille viestin verkkopalvelumme kautta osoitteessa www.mandatumlife.fi. Verkkopalveluun kirjaudut omilla verkkopankkitunnuksillasi.

Voidaanko vapaaehtoista eläkettä maksaa ulkomaille?

Eläkettä voidaan maksaa myös ulkomaille. Tarvitsemme tätä varten tiedot ulkomaisesta tilistäsi eli pankin IBAN- ja BIC-tiedot sekä tilinumerosi. EU:n sisällä sovelletaan kotimaan palvelumaksuja, mikäli ilmoitat ulkomaan tilin IBAN-muodossa sekä pankin BIC-koodin.

Voiko vakuutuksen maksaja olla eri kuin vakuutuksen omistaja?

Vakuutuksen maksaja voi olla eri henkilö kuin vakuutuksen omistaja. Tällöin lasku lähetetään maksajalle ja vakuutuskirjat vakuutuksen omistajalle. Huomaathan kuitenkin, että muiden sopimusten kuin henkilövakuutusten osalta järjestelyllä voi olla lahjaveroseuraamuksia. Otathan näissä tapauksissa yhteyttä asiakaspalveluumme esimerkiksi lähettämällä meille viestin verkkopalvelussamme.

Voiko vapaaehtoisen eläkkeen määrää tai eläkeaikaa muuttaa, kun eläkettä jo maksetaan?

Eläkevakuutusten ehdot eläkeajan tai eläkkeen määrän muuttamisen osalta vaihtelevat sopimuksesta riippuen. Olethan yhteydessä asiakaspalveluumme oman sopimuksesi tilanteen selvittämiseksi. Kätevimmin otat yhteyttä lähettämällä meille viestin verkkopalvelussamme.

Voinko hoitaa verkkopalvelun avulla puolisoni tai vanhempieni vakuutuksia?

Kyllä voit, jos tähän liittyvä valtuutus on tehty. Yksityishenkilö voi valtuuttaa toisen yksityishenkilön näkemään vakuutuksen tiedot tai tekemään muutoksia. Valtuutus tehdään kustakin vakuutussopimuksesta erikseen. Valtuutuksen saa voimaan toimittamalla tähän liittyvän täytetyn ja allekirjoitetun valtakirjan Mandatum Lifeen.

Kun valtuutus on kunnossa ja haluat tarkastella puolisosi tai muun henkilön vakuutustietoja, kirjaudu Mandatum Lifen verkkopalveluun omilla pankkitunnuksillasi. Pankkitunnistautumisen jälkeen avautuu valikko Asiointirooli, josta voit valita sen henkilön, jonka asioita haluat hoitaa. Samaan valintaan pääset myös klikkaamalla sivun ylälaidassa oikealla näkyvää henkilön nimeä ja tämän jälkeen kohtaa Vaihda roolia. Kyseisen valinnan kautta pääset tarvittaessa takaisin hoitamaan omia vakuutusasioitasi.

Jos et ole vakuutuksen omistaja, mutta haluat hoitaa perheenjäsentesi vakuutusasioita, on sinun täytettävä ja lähetettävä meille valtakirja oikeuksien myöntämisestä

Voinko hyväksyä jokaisen laskun maksuun erikseen verkkopankissani?

E-laskusopimuksen voi halutessaan tehdä verkkopankissa erikseen hyväksyttävänä, jolloin kukin lasku on muistettava hyväksyä aina erikseen. Tällöin on kuitenkin riski, että lasku jää maksamatta. Suoramaksussa et voi hyväksyä jokaista laskua erikseen. Jos haluat hyväksyä laskut maksuun yksittäin, maksutavaksi on vaihdettava erikseen hyväksyttävä e-lasku.

Voinko muuttaa e-laskun / suoramaksun summaa verkkopankissa itse?

E-laskun summaa on mahdollista muuttaa ja voit myös valita erikseen, miltä tililtä haluat maksaa summan. Suoramaksun osalta eri pankeilla on eri käytäntöjä. Vaihtoehtoja kannattaa tiedustella tilipankista. Mandatum Lifen laskujen osalta summaa ei pidä muuttaa, sillä erityisesti riskihenkivakuutuksissa voi vakuutus raueta, jos maksua ei makseta ajoissa.

Voinko muuttaa e-laskun/ suoramaksun eräpäivää verkkopankissa itse?

E-laskun eräpäivä on muutettavissa. Suoramaksun osalta eri pankeilla on eri käytäntöjä. Vaihtoehtoja kannattaa tiedustella tilipankista. Mandatum Lifen laskujen osalta eräpäivää ei pidä muuttaa. Erityisesti riskihenkivakuutuksissa voi vakuutus raueta, jos sitä ei makseta eräpäivään mennessä. Eläkevakuutusmaksujen osalta on huomioitava tarkoin, minkä kalenterivuoden puolella maksun maksaa, jotta maksun verovähennys tapahtuu juuri oikean kalenterivuoden puolella.

Voinko tehdä osanoston vakuutuksestani ja miten se tehdään?

Voit tehdä toimeksiannon osanostosta Optimi-henkilövakuutuksen osalta verkkopalvelussamme, jonne kirjaudut omilla pankkitunnuksillasi. Toimeksiannon teet lähettämällä viestin asiakaspalveluumme (valitse Viestit ylävalikosta). Ilmoita viestissä Iban-tilinumerosi, nostettava summa (vähintään 1 500 €) ja vakuutusnumero. Mahdollisesta tuotosta peritään pääomatulovero. Tarkistathan myös omista vakuutusehdoistasi mahdolliset rajoitukset sallittujen osanostojen määrässä.

Kun haluat nostaa säästöjäsi, voit tehdä sen verkkopalvelussamme valitsemalla Sopimukset - Muutokset – Säästöjennosto. Huomaathan, että miniminosto on 1 500 €. Noston yhteydessä veloitetaan hinnaston mukaiset kulut ja mahdollisesta tuotosta veloitetaan pääomatulovero.

Voinko täyttää korvaushakemuksen henkilöasiakkaiden verkkopalvelussa vaikka minulla ei näy verkkopalvelussa vakuutuksia?

Kyllä voit. Voit olla vakuutettuna sellaisessa vakuutuksessa, jonka omistajana on esimerkiksi työnantajasi tai toinen henkilö. Voit myös täyttää esimerkiksi alaikäisen lapsen puolesta korvaushakemuksen.

 

Lähetä viesti

Asiakkaanamme asioit helposti ja turvallisesti lähettämällä meille viestin verkkopalvelussamme

Soita

Asiakaspalvelumme palvelee numerossa

0200 31100
(pvm/mpm) ma-to 8-17, pe 8-16

Jätä soittopyyntö

Lähetä yhteystietosi, niin soitamme sinulle.

Täydennä tietosi niin olemme sinuun yhteydessä. Jos toivot yhteydenottoa ensisijaisesti puhelimitse tai sähköpostilla, kerrothan toiveesi Lisätietoa-kentässä. Olemme sinuun yhteydessä mahdollisimman pian.

Kirjaudu verkkopalveluun »

*
* Pakollinen kenttä

Tilaa Sijoittajakirje

Missä mennään? Pidä itsesi ajan tasalla markkinoiden menosta.